Ga naar inhoud
  • 0

Dashboard storing 3B6


3B6 op LPG

Vraag

Hallo allen,

Ik kom nog niet tot een oplossing van mijn dashboard storing.

Ter verduidelijking hieronder nog even mijn eerste bericht met beschrijving van het begin van alle problemen:

Sinds de vacantie heb ik een irritante terugkerende storing in het dashboard van mijn Passat 3B6, bj2005, km stand ca 240.000

Rijdend op de snelweg kreeg ik ineens gedurende 1 sec alarmsignaal en ging het handrem lampje branden. Daarna niets , tijdje later weer , daarna meer lampjes, oa abs lampje . Toen ging ook de snelheidsmeter en toerenteller even uit en weer aan en ook de rode tekst van de verbruiksmeter knipperde mee. Dat volgde elkaar steeds sneller op. Ondertussen bleef de motor gewoon ongestoord doordraaien. Omdat ik niet wist waar het zou eindigen toch maar naar de VW garage (VW dealer in Montelimar (Fr); heel vriendelijk super service: grote pluim!). Daar hebben ze hem aan de computer gehangen en had ik in een kwartiertje een uitslag: geen storingen in computer, ze hadden ook dynamo en accu gecheckt: allebei goed. Zijn vermoeden: breuk in voeding naar dashboard . Hij dacht misschien veroorzaakt door gebruik van startkabels of starthulp (zo goed is mijn frans niet), alleen heb ik die niet gebruikt. Na een kort pauze was het probleem op 1 korte piep na toen verdwenen. Ook op de resterende ca 800 km naar huis niks meer van gemerkt.

Ik was er na de vacantie nog niet aan toegekomen en we gingen afgelopen weekend naar Assen. Toen op zowel de heen als terugweg na ca 100-150 km kwam het weer terug. Op de terugweg was het zelfs na een korte stop niet verdwenen zoals eerder wel gebeurde. Even “afkoelen” leek eerst wel te helpen. Bovendien viel nu ook de Climate Control uit en soms ook de radio. Toen ik de Climate Control helemaal uitzette bleef het weg en kwam het gedurende de laatste 30 km met de fan weer aan ook niet meer terug. Zou kunnen komen omdat met minder stroomverbruik ook minder warmte in print/ bedrading ontstaat.

Is dit een probleem dat vaker voorkomt? Is er iemand die enig idee heeft waar ik moet beginnen met zoeken?

De klok , kilometerteller en knipperlicht lampjes op het dashboard blijven het overigens wel gewoon doen.

Hieronder een verslag van mijn werk tot nu.
Ik kreeg de tip om eerst een te kijken of er een vochtprobleem de oorzaak was. Vocht onder de vloermatten dus. Onder de bestuurderskant bleek het wel droog te zijn, maar ik zag wel dat langs het interieurfilter water lekte, aan de bijrijderskant is het in elk geval ook nat dus dat eerst maar eens oplossen, en dan die hele bak rond de accu en rembekrachtiger maar eens schoon maken.
Die kap op de dorpel ging erg moeilijk los, maar om het tapijt omhoog te tillen moest ie er toch af. Ik ben eerst gestopt omdat ik bang was het ding kapot te trekken. Maar aan de bijrijderskant moesten ie eruiteindelijk toch af om de boel een beetje droog te krijgen.
Ben eerst de wissers en de paravan gaan losmaken en dan de boel schoonmaken.

Er zat inderdaad een heleboel blad, dennenaalden en zand rond het interieurfilter en verder door de hele bak, vooral ook aan de andere kant waar die zwarte kunststof kast zit met de ECU.

In elk geval interieurfilterhouder los gemaakt een de hele boel schoon gemaakt. Rubber onder de accu eruit, rubber onder de rembekrachtiger zat ook nog om een leiding dus die kreeg ik zo niet los; daar heb ik een stuk vanaf geknipt zodat het gat nu een stuk groter is.

De vloermat aan de bijrijderskant heb ik een stuk omhoog getrokken zodat het daaronder even goed kon ventileren. Daar is het nu weer mooi droog dankzij het warme weer .
Het interieurfilterhuis heb ik met overvloedig kit (ipv de kapotte pakkingring) teruggeplaatst. Eerst wat lichte roest verwijderd en met zinkspray en zwarte verf opgeknapt.

Het was allemaal wel even nodig om te doen maar ik vreesde al dat dit niet de reden van mijn probleem was  . Dat bleek tijdens een rit daarna want de storing was er nog, en wordt alleen maar frekwenter. Gelukkig blijft de motor nog steeds ongestoord lopen anders zou ik niet meer de weg op durven.
Zoals gezegd : het dashboard valt kortstondig uit vergezeld van wat alarmeringspiepjes, maar de richtingaanwijzer verklikkers blijven het doen. Soms valt ook de ClimateControl en de radio uit. Tot nog toe is de storing er alleen tijdens rijden, niet in stilstand met draaiende motor.
Ik heb al verbindingen achter de zekeringkast zitten checken, ook achter de afdekplaat boven de pedalen. Niets is verkleurd of zit los, bewegen geeft ook geen storing.
Tellers uitgebouwd en open gemaakt; ook daar zie ik niets dat ook maar een beetje duidt op slecht contact ( maar dat is soms natuurlijk slecht te zien).

Ik wil als het even kan natuurlijk voorkomen dat de boel begint te smelten of smeulen..  .....

Verder nog twee dingen gedaan: Kast van de ECU open gemaakt en foutcodes gechecked.
De kast van de ECU ziet er netjes en schoon uit, niet alsof er water onder de rand heeft gelekt. Ook rommelen aan de draden geeft geen storingsverschijnselen. Dus die heb ik weer netjes dichtgemaakt.
Storingsgeheugen uitgelezen met een gewone OBD2 uitlezer; geen foutcodes. Ik begreep dat met een VCDS set meer gegevens van allerlei componenten uit te lezen zijn.  Dan zou ik even bij een garage langs moeten want ik heb er geen. Alleen : Helpt het? Ik had het er met een collega over en wij dachten: het lijkt op iets van een slechte aardverbinding -ergens-.
Als ik uit laat lezen en de melding is dat er een storing is in voeding van het dashboard dan weet ik niet meer dan nu. Ik moet gewoon die plek vinden waar het zit maar dat zal de VCDS ook niet vertellen toch?
Geen resultaat is ook een resultaat, maar schiet niet erg op zo  
Ik heb nog wel weer een stuk gereden en de ene keer is er ineens een storing voor een halve minuut ofzo en de volgende keer nergens last van.

Weet iemand of dashboard en radio en climatecontrol ergens samen een massa hebben? Of moet ik het toch ergens anders zoeken?

graag tips.
NB:Ik heb nog wel wat foto's gemaakt maar die bestanden zijn te groot om hier in te plakken ; was er hier niet een manier in het forum om ze tot geschikt formaat te verkleinen?

 

 

aangepast door 3B6 op LPG
verduidelijking oorspronkelijke probleem
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden