Ga naar inhoud
  • 0

Getik/getok onderstel


lonnebol

Vraag

Ik heb hier al eens eerder een topic overgemaakt en van daaruit dingen gedaan. Even in het kort:
Ik heb mijn auto nu bijna drie jaar en voor mijn gevoel heb ik zolang ik mij kan herinneren een tik in het onderstel. Deze is over de loop van de tijd steeds heftiger geworden en is er het ene moment wel, het volgende moment niet meer. Het doet zich voor bij drempels, ongelijke wegen en straten (niet geasfalteerd) en af en toe op de snelweg als er een hobbel in de weg zit. Over de tijd zijn de volgende zaken vervangen of onderzocht:

  • schokbrekers voor en achter incl. toplagers
  • de gehele achterophanging (behalve subframe)
  • motorophanging, nieuwe aandrijfassen (dus links en rechts) i.v.m. tikken homokineet
  • stabilisatorstangen
  • fuseekogels
  • remmen gereviseerd (werd ook vaak genoemd)
  • tussenplaatjes onder subframe voor gemonteerd i.v.m. schuiven incl. nieuwe bouten
  • achterbank onderzocht op tikken
  • reservewiel en andere spulletjes achterin
  • losliggende starters van de xenon-verlichting in de motorruimte.

Er hebben geloof ik nu ruim zes monteurs naar gekeken, geen enkele kon iets vinden en vaak was op het moment dat zij er naar keken de tik volledig verdwenen. Het enige dat mij nu nog een mogelijkheid lijkt te kunnen zijn, zijn de subframes. Echter hoor ik graag de mening van anderen of nog liever iemand die dit ook heeft (gehad) en/of iemand die mij kan helpen. Alvast bedankt weer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Tijdens het rijden zelf onder de auto hangen kan natuurlijk niet, maar met een GoPro en magneet kan dat wel. Door op verschillende plaatsen beeld- en geluidsopnamen te maken kun je het geluid hopelijk lokaliseren en zien of de tik samengaat met de beweging van bepaalde delen.
Dat is geen gek idee. Helaas heb ik zelf geen GoPro en ken ook niemand die er een heeft. Daarnaast vind ik het nogal gedurfd zo'n duur apparaat onder de auto te hangen met al dat gehobbel waar het hier om gaat. Maar, het idee is zeker niet verkeerd, de executie daarvan lijkt mij alleen lastig.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is natuurlijk lastig om via een internetkabel te vertellen wat het is, er zo te zien al heel veel vervangen.

Maar wanneer het vering gerelateerd is en niet bij een bepaalde belasting in de aandrijving dan zou ik het toch in de ophanging zoeken.

Subframe lijkt mijzelf onwaarschijnlijk, met nieuwe bouten en juiste moment vastgezet dan moet het als beton zitten. Wanneer het stuurhuis niet goed vastzit aan het subframe merk je onmiddelijk met stuurbewegingen.

Wat ik weet met aandrijf getik: motorophangrubbers, homokineet, T-bone tussen bak en motor icm dubbele rubber in subframe, kapot 2 massa vliegwiel bij langzaamrijden over een drempel en het stabilistator stangetje linksvoor bij mij  kort geleden wat een rot getik veroozaakte. 

Vorig jaar nog getik gehad in mijn stuurhuis bij langzaam rijden over drempels, was van binnen verrot, in het stuurhuis zelf zat geen speling maar ik kon aan het lange eind van de tandheugel rechts voelen dat er een lagerbus versleten was, ondanks dat de hoezen heel waren bleek er toch vocht in het stuurhuis te zitten wat roestschade had veroorzaakt. Na vervanging was het over.

Met vering getik: draagarmrubbers (bekende kwaal maar kraakt dan) toplagers schokbrekers die niet goed vastzitten, kniegewricht uitlaat bij katalysator, binnenscherm spatborden die tegen de stabilistatorstagetjes aangedrukt zitten (heb er zelf aan een zijde een stuk afgesneden.) Zit er een trekhaak op waarbij er ooit met montage gereedschap in 1 van de zijpanelen achter is achtergebleven??

Zou proberen om met een 2e persoon achterin op een slecht bospad met alle ramen open, radio/ clima uit,  proberen te localiseren aan welke zijde het getik zit, maar wellicht is dat al gedaan.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
18 minuten geleden, R-line zei:

Is het nog temperatuur afhankelijk, bv 's winters erger dan in de zomer?

Nee, is het hele jaar door hetzelfde.

10 minuten geleden, Willem nunspeet zei:

Het is natuurlijk lastig om via een internetkabel te vertellen wat het is, er zo te zien al heel veel vervangen.

Maar wanneer het vering gerelateerd is en niet bij een bepaalde belasting in de aandrijving dan zou ik het toch in de ophanging zoeken.

Subframe lijkt mijzelf onwaarschijnlijk, met nieuwe bouten en juiste moment vastgezet dan moet het als beton zitten. Wanneer het stuurhuis niet goed vastzit aan het subframe merk je onmiddelijk met stuurbewegingen.

Wat ik weet met aandrijf getik: motorophangrubbers, homokineet, T-bone tussen bak en motor icm dubbele rubber in subframe, kapot 2 massa vliegwiel bij langzaamrijden over een drempel en het stabilistator stangetje linksvoor bij mij  kort geleden wat een rot getik veroozaakte. 

Vorig jaar nog getik gehad in mijn stuurhuis bij langzaam rijden over drempels, was van binnen verrot, in het stuurhuis zelf zat geen speling maar ik kon aan het lange eind van de tandheugel rechts voelen dat er een lagerbus versleten was, ondanks dat de hoezen heel waren bleek er toch vocht in het stuurhuis te zitten wat roestschade had veroorzaakt. Na vervanging was het over.

Met vering getik: draagarmrubbers (bekende kwaal maar kraakt dan) toplagers schokbrekers die niet goed vastzitten, kniegewricht uitlaat bij katalysator, binnenscherm spatborden die tegen de stabilistatorstagetjes aangedrukt zitten (heb er zelf aan een zijde een stuk afgesneden.) Zit er een trekhaak op waarbij er ooit met montage gereedschap in 1 van de zijpanelen achter is achtergebleven??

Zou proberen om met een 2e persoon achterin op een slecht bospad met alle ramen open, radio/ clima uit,  proberen te localiseren aan welke zijde het getik zit, maar wellicht is dat al gedaan.....

 

Jij noemt nogal wat zaken waar ik nog niet aan gedacht of van gehoord heb. Het lijkt inderdaad vering gerelateerd.

Qua sturing kan ik niet zeggen dat dat slecht is, maar als dat al vanaf de eerste dag slecht is zou ik dat ook niet zo kunnen beoordelen. Stuurhuis heb ik ook wel eens verdacht, maar aangezien ik verder niks eraan merk of zie... Ik kan de tandheugel inderdaad wel eens voelen. Nieuw stuurhuis zal wel een aardige duit kosten?

Zoals gezegd, motorophangrubbers, komokineten (beide complete aandrijfassen) en ook stabilisatorstangen zijn vervangen. 2 massa vliegwiel is nieuw voor mij. Nooit bij stilgestaan. Is dat op de een of andere manier vast te stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had een stuurhuis van een golf voor €125,-- , voordeel van jouw 3C BKP is dat er onderdelen zat zijn en voor heel redelijke prijzen. Mijn BKP heeft ondertussen een audi BKD blok uit Frankrijk, een stuurhuis uit een Golf en een andere versnellingsbak uit een Sharan..... Ik heb nu echt een VAG brede auto...

Maar stuurhuis is snel te controleren en zo'n tik is ook constant en zou in die 3 jaar al veel erger zijn geworden, een 2 massavliegwiel die stuk is rijd je ook geen 3 jaar mee door, wanneer het echt stuk is beweegt het tegen de binnenzijde van het koppelingshuis aan , dan hoor het schuren/ tikken bij langzaam rijden, bij hoger snelheden begint de auto meteen te bokken, dus denk ook niet echt dat dit het is.

Maar je moet de locatie weten liv, rev lia, rea of in het midden en dan kun je verder kijken, het moet toch mogelijk zijn op dit op te lossen....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit was mijn oude stuurhuis met radiale speling op de tandheugel, had geen zin om die vetpot helemaal uit elkaar te slopen om precies de locatie te vinden , had toch geen zin, oorzaak roest/vocht was duidelijk. (dit was bij 380.000 km)

Stuurhuis 1.jpg

Stuurhuis 2.jpg

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Willem nunspeet zei:

Maar je moet de locatie weten liv, rev lia, rea of in het midden en dan kun je verder kijken, het moet toch mogelijk zijn op dit op te lossen....

Je zou het zeggen he...?

Met alle wil van de wereld en de hulp van partner, vader en vrienden kunnen wij niet zeggen waar het zich manifesteert. Ik hoor het echt op meerdere plekken, voor, achter, links, rechts. Geen pijl op te trekken. Ik kan voorspellen wanneer het gaat gebeuren, maar de locatie is m.i. echt wisselend. Het is ook de ene keer luider dan de andere keer. En soms dus ook echt helemaal niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het ook gehoord en komt rechts achter vandaan.

Misschien wil je ook nog even de ophanging van de trekhaak nazien, toen ik erop ging staan zakte er wat maar ik kon niet precies lokaliseren wat en waar.

 

Wat we nog vergeten zijn te controleren is de uitlaat die kan ook ergens tegen aan tokken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb afgelopen weekend de bus linksachter (zie foto) vervangen. Het lijkt erop dat het tikken weg is. Auto lijkt zelfs beter op de weg te liggen. Minder deinen.

 

Het uithalen van de oude bus was al vreselijk lastig. Uiteindelijk uitgeboord. Maar het inpersen van de nieuwe bus was een ware hel. Het lukte voor geen meter. Ik heb het idee dat de nieuwe bus en iets grotere diameter heeft dan het gat waar het in moet. Ik heb twee stukken draadeind M12 erop kapot gedraaid. Ook met een poelietrekker geprobeerd, maar deze kreeg geen grip en dat i.c.m. de kracht die nodig was voor het persen ging het echt niet. Uiteindelijk met doppen en draadeind de bus er voor 90-95% in gekregen (verder dan op de foto hoor). Ik ben met één zijde bijna 8 uur bezig geweest. Ik was blij dat ik weer kon rijden. De rechterkant is niet gedaan vooralsnog. Ik heb besloten dit bij de garage te laten doen. En dan waarschijnlijk ook de linkerkant nogmaals.0758fe8ea9f873f4532f5e341c54b918.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een tok als ik een drempel op rij. Begonnen nadat ik de complete veerpoot vervangen heb links en rechtsvoor. Schokdempers waren slecht dus gelijk ook de veren, toplagers en stabilisator stang vervangen. dacht als ik toch alles los heb....

Nadat ik alles vast had weer gaan rijden en dus alleen als ik een hoge drempel op rij een tok rechtsvoor.  Eraf niet...bij indrukken dus.

Alles nog een keer goed nagekeken of het goed vast gezet was. 

Ik kan niet uitvinden waar het zit. Iemand een idee?

aangepast door esmamaju
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb fuseekogel bekeken.  Geen speling. Kreeg nog een tip. De stabilisator stang los maken en even over drempel rijden. Als dan weg is, moet het toch dat zijn. 
Stabilisatorstang voor? Want ik heb de laatste drie jaar zowat alles vervangen, behalve de stabilisatorstang(rubbers) voor en de rubbers van het subframe. En toch nog steeds getik.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden