Ga naar inhoud

Auto verkopen of nog verder onderhouden en doorrijden?


lonnebol

Aanbevolen berichten

Zoals de titel al zegt ben ik aan het twijfelen of ik mijn 3C nog langer moet aanhouden. Waarom denk ik hierover? Ik heb de auto nu drie jaar en overall vind ik het een heerlijke auto. De auto is door de vorige eigenaar gechipt en dat is echt zalig te noemen. Uiteraard zijn er problemen geweest, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Echter heb ik sinds een aantal maanden een verhoogd dieselverbruik en lijkt ook de power waar ik zo gek van ben weg te zijn of verminderd. Hier heb ik ook topics over gemaakt en doordat ik zelf gewoon niet echt de mogelijkheid heb hier goed naar te kijken en te onderzoeken is de auto naar THS Automotive in 's-Hertogenbosch gegaan. Er zijn wel wat dingetjes gedaan, maar echt een eenduidige diagnose stellen is niet gelukt. Het verbruik is sinds het bezoek wel iets gedaald, maar nog niet wat het was en ook de power is niet 100%. Daarnaast heb ik zolang ik de auto heb een tik ergens in het onderstel. Alle bekend zaken zijn vervangen en er hebben ondertussen al een stuk of zes monteurs naar gekeken. Niemand kan het vinden. Ik en ook bij THS vermoeden nu nog het subframe. Geen idee wat het zou kosten dat te herstellen, maar het is vast niet goedkoop.

Vandaar dus nu mijn overweging om de auto de deur uit te doen. Zowel het probleem met het verbruik/verminderde vermogen en ook de tik lijken problemen te zijn die niet 123 opgelost gaan worden. Het is nog geen uitgemaakte zaak, maar ik hoor graag jullie mening of visie hierop. Ik heb ook nog geen andere auto op het oog. Het liefst wil ik gewoon weer Passat rijden. Met het beschikbare budget zou dat dan weer een 3C worden, maar dan met hopelijk meer opties standaard.

Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou toch even kijken of het niet een kleinigheid is? Zie dat je BKP rijdt, is EGR koeler en klep bijv nog aanwezig? Een flesje forte of Lique-moly dieselreiniger in het brandstoffilter kan soms wonderen doen en die tik moet toch te vinden zijn?

Had zelf 2 maanden geleden een rot tik aan de voorzijde  bij langzaamrijden, dacht aan homokineet maar was uitgesloten omdat de beide assen er een jaar op zaten en alle hoezen heel waren, uiteindelijk vond ik met de hand aan het subframe en het op en neer veren van de auto waar de tik te vinden, was het linker stangetje aan de stabilistatorstang waar het kogelgewrichtje van verroest was en die rot tik veroorzaakte, stangetje van 20 euro en 20 minuten werk....

Wat ik wil zeggen: met een andere 2e hands Passat begin je ook weer van voor af aan met allerlei mankementen, voor je besluit tot weg doen zou ik toch nog een keer door een echte Passat kenner hier naar laten kijken. Misschien Culemborg - Ede Bandenman?? Misschien is het voor 150 euro opgelost, heb je geen andere auto voor......

Maar begrijp je frustratie heel goed.....

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

De garage heeft iets met de EGR gedaan. Iets met een vaccumslang waardoor vacuum weglekte die ook nodig is voor de turbo. Ik had haast bij het ophalen, dus ik heb het niet helemaal begrepen, maar het heeft iets geholpen.

Wat het getik betreft: ophanging achter compleet vernieuwd + schokdemper, voor nieuwe aandrijfassen + stabilisatorstangen + schokdempers en toplagers + fuseekogels. Daarnaast ook de bekend tussenplaatjes gemonteerd tussen het chassis en subframe tegen schuiven van het subframe i.c.m. nieuwe bouten.

Maar uiteraard is een reparatie een betere optie dan een andere auto, want die heeft ook weer issue's, maar na een tijdje ben je er klaar mee. Ik heb ook al heel lang nog de wens bijvoorbeeld parkeersensoren en een achteruitrijcamera te monteren. Helaas steeds nog niet aan toe gekomen en nu vraag ik me af of dat überhaupt nog zin heeft als ik op deze auto uitgekeken ben. Dan zou ik nu een auto zoeken die al die opties al heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 3 jaar in een auto rijden wel erg kort. Of je zoekt een excuus om deze 3C eruit te doen omdat je een andere wilt met (veel) meer opties. Maar ook daar kun (ga) je problemen mee krijgen.
Wat is eigenlijk je KM-stand ? Dat was voor mij een reden (excuus) om mijn 3C in te ruilen voor een B8.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, JanSL zei:

Ik vind 3 jaar in een auto rijden wel erg kort. Of je zoekt een excuus om deze 3C eruit te doen omdat je een andere wilt met (veel) meer opties. Maar ook daar kun (ga) je problemen mee krijgen.
Wat is eigenlijk je KM-stand ? Dat was voor mij een reden (excuus) om mijn 3C in te ruilen voor een B8.

KM-stand is nu iets meer dan 325.000.

In principe heb ik altijd gezegd dat ik de auto lang wil doorrijden, zo lang het gaat. Wat dat betreft is drie jaar inderdaad nog kort. Maar zeker dat getik dat na drie jaar nog steeds niet opgelost is maakt mij en mijn partner langzaamaan gek. Het is zo duidelijk (op sommige momenten), maar geen enkele monteur kan iets ontdekken. Ik wil nu laten kijken of het het subframe is en kijken wat dat zou kosten.

En ja, natuurlijk wil ik graag een auto met veel opties. Het idee was altijd om dit zelf in de loop van de tijd in te bouwen. Dat vind ik hartstikke leuk om te doen. Echter als de auto op korte termijn misschien de deur uitgaat, heeft dat niet veel zin meer en is het zonde van tijd en geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft jouw onderbewustzijn al een keuze gemaakt

Kies je met je verstand, dan ga je voor reparatie (op dit forum zitten slimme mensen!) en rij je nog een jaar of 2-3 met deze auto. Daarna koop je een mooie B8 (zijn een stuk stiller van binnen).

Kies je met je hart, dan zoek je een andere 3C met voldoende opties.

Je kan ook een dobbelsteen pakken en kijken naar de even of oneven getallen

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, JanSL zei:

Volgens mij heeft jouw onderbewustzijn al een keuze gemaakt emoji1303.png

Kies je met je verstand, dan ga je voor reparatie (op dit forum zitten slimme mensen!) en rij je nog een jaar of 2-3 met deze auto. Daarna koop je een mooie B8 (zijn een stuk stiller van binnen).

Kies je met je hart, dan zoek je een andere 3C met voldoende opties.

Je kan ook een dobbelsteen pakken en kijken naar de even of oneven getallen emoji876.png

Succes !

Je slaat de spijker op zijn kop hoor! Het ene moment staat mijn gedachte op de ene en het volgende moment op de andere, maar als de problemen opgelost kunnen worden ga ik door nu voor en rij ik graag nog die 2-3 jaar door. Absoluut! Tegen die tijd heb ik genoeg kunnen sparen hoop ik om inderdaad een mooie tweedehands B8 te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3C is inmiddels zo vol opties dat verkopen t laatst is waar ik aan denk. Km stand is 385.000 en momenteel wordt de dsg bekeken wat er aan mankeert.

vwb tik in onderstel. Is dat met veer bewegingen of met aandrijving. Voor of achter?

uit jouw beschrijving vermoed ik met veer bewegingen dan nog voor of achter. Soms lijkt t alsof t van voor komt maar is het achter. Dus kijk alle punten goed na. Er zijn forumleden die beschikken over een brug. Maak daar gebruik van, want dat zoekt vele malen makkelijker dan op de krik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, dieseltje zei:

Mijn 3C is inmiddels zo vol opties dat verkopen t laatst is waar ik aan denk. Km stand is 385.000 en momenteel wordt de dsg bekeken wat er aan mankeert.

vwb tik in onderstel. Is dat met veer bewegingen of met aandrijving. Voor of achter?

uit jouw beschrijving vermoed ik met veer bewegingen dan nog voor of achter. Soms lijkt t alsof t van voor komt maar is het achter. Dus kijk alle punten goed na. Er zijn forumleden die beschikken over een brug. Maak daar gebruik van, want dat zoekt vele malen makkelijker dan op de krik.

Ik herken het. Veel geld en tijd ingestopt, dus ik rijd graag nog even door, want de auto is verder heerlijk (alhoewel ik stiekem de 3B fijner vond qua rijgedrag).

Ik heb voor het getik een nieuw topic aangemaakt. Ik en anderen hebben alles bekeken, maar niks kunnen vinden. Ik ben ook bij Vdub in Vorden geweest. Ook hij kon niks vinden of zien. Het is een hardnekkig probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermogen: is dit een gevoel, of is dit objectief vastgesteld op een rollenbank? Mogelijk kun je dit laten doen bij het bedrijf die de auto oorspronkelijk gechipt heeft, mogelijk hebben die ook destijds het vermogen gemeten zodat je kunt vergelijken.
Dit is puur het gevoel. Hij trekt gewoon niet meer zoals hij deed. Als je de auto niet kent merk je er niets aan. Hij komt ook prima op snelheid.

Ik weet niet bij wie de auto gechipt is. Is door de vorige eigenaar gedaan en destijds niet verder naar gevraagd (was nog niet zo bekend met chippen).

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen volle roet filter?
Neem aan dat ie er nog onder zit. Zou wel vermogen verlies en hogere brandstof consumptie kunnen verklaren.
Weet niet of dat uit te lezen is?
Ik heb geen roetfilter. Anders was dat inderdaad het eerste waar ik naar had gekeken.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden