Ga naar inhoud
  • 0

Versnellingsbak stuk


gerjol

Vraag

Afgelopen vakantie pech met de passat, onder in Frankrijk de versnellingsbak stuk. (250.000 km op de teller). Kon daar ter plekke niet gerepareerd worden, dus moest hij op transport naar Nederland. Was daar wel blij mee want de garage was er een met een franse slag

Via ANWB een vervangen auto (Volvo CX 90 ?, caravan moest toch ook weer mee naar huis), koste even wat tijd voor alles geregeld was maar we konden gewoon verder met vakantie houden

Auto is inmiddels weer terug in Nederland , en bij de garage afgeleverd. Deze hebben de bak er voor weg gehaald, en daar bleek dat er te veel schade was om hem te laten reviseren en is er een ruil versnellingsbak geplaatst. (goedkoper)

In het verleden het 2-massa vliegwiel vervangen door een vaste. Garage gaf aan dat dit voor de versnellingsbak niet prettig is omdat deze meteen inkomt, in plaats van langzaam ingrijpt. Omdat toch alles open lag en we nog een aantal jaartje met onze Passat willen blijven rijden, maar weer een 2-massa vliegwiel geplaatst.

Zijn er meer rijders, waar hun versnellingsbak is stuk gelopen, en bij welke kilometer stand? 

4840DF42-B894-4619-B150-D4F153062D31.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vervelend van de kapotte versnellingsbak. Maar mooie vervanger om verder vakantie te houden.

Verhaal klopt wel een beetje met vast vliegwiel. Maar op een 1.9 heb je minder nare bijwerkingen als bijv. op een 2.0 tdi met vast vliegwiel. Dubbelmassa vliegwiel vangt gewoon meer verschillen/schokken in aandrijflijn op  als dat de veren(torsie/tangentiaal) kunnen opvangen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met 2.0 tdi en een 6 bak zou ik 2 massa vliegwiel er ophouden. En voor een 3c zijn de setjes op zich niet heel erg duur. Of je moet hevige vermogensupgrades van plan zijn met je motor.

Pas geleden op een 2.0tfsi een vast vleigwiel gezet maar die werd er ook niet echt stiller op, veel geluiden hoorbaar uit versnellingbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jeminee Gerrit, wat een rot pech en ook nog tijdens je vakantie!

Fijn dat dat alles gerepatrieerd is door de ANWB, een kennis van mij stond een maand geleden met een mooie Volvo van 9 jaar oud in Luxemburg met ernstige motorschade en werd door de ANWB niet gerepatrieerd omdat de dagwaarde lager was dan de transportkosten, was een erg zuur verhaal.

Wat betreft jouw versnellingsbak: ik weet ook niet zeker of een vast vliegwiel tot schade aan de bak leidt, heb er nog nooit van gehoord en er rijden vele rond met een vast vliegwiel, dat het bij de 2.0 niet kan omdat de bak begint te trillen is wel bekend. Maar met het trekken van een caravan krijgt ie natuurlijk nog meer op zijn donder.

Ben zelf net weer met de caravan terug uit Bretagne en met 1500 kg aan de haak gaat de 2.0 Tdi fluitend de hellingen op maar het vliegwiel moet dat allemaal overbrengen.

Goede beslissing om  er weer een 2M set inzetten, de prijs van een originele Sachs set is nog maar 1/3  van de prijs van 6/ 7 jaar geleden 

https://www.atp-autoteile.de/de/product/733604-sachs-kupplungssatz/v-18729?itm_campaign=linked_by_search

Ik had bij mijn HDV 6 bak vorig jaar een jankend geluid bij terugschakelen van 5 naar 4, op internet gevonden als probleem in met name Duitsland, er werd daar een oplossing van het plaatsen van een vulring achter 1 van de doppen aan de buitenzijde  van de bakwaardoor er een axiale speling op  1 van de assen werd verminderd, had hier allemaal geen zin in, mijn bak had toen 390.000 km gedraaid, had in de sloop een mooie HDV bak van een Sharan gevonden, 102.000 km gedraaid en voor € 300,-  Er werden zo'n 85 HDV bakken aangeboden op internet, was keus genoeg.

Hoop dat het bij jou allemaal goed lukt!

Succes iig!

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
21 uren geleden, Tarabass zei:

Wat zou jouw advies zijn als je voor de keuze stond?

Ik zou zeker gezien de huidige prijs voor een 2-massa vliegwiel, kost mij ca.400 ex btw (exclusief werkplaats tarief 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden