Ga naar inhoud
  • 0

Zwart brandstoffilter > lekkende tandempomp?


lonnebol

Vraag

Vandaag beurtje aan de auto gegeven, nieuwe filters en olie. Vorig jaar bij de beurt ook het dieselfilter vervangen en aangezien het de kop niet kost, nu ook maar weer. Wat me vorig jaar opviel en nu ook is hoe zwart het filter is. Zie de foto. Nu kwam ik zojuist heel toevallig op een post ergens dat dit veroorzaakt wordt door een inwendig lekkende tandempomp. Klopt dit? En zo ja, is dat bij mij het geval?66a716fb609dcd7c633d4b5d3ac5d121.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Deze avond nog wat meer gelezen over dit issue en de meningen lijken verdeeld. Hoe dan ook is het normaal dat na een tijdje het filter zwart is, het hoeft niet door olie te komen. Bij het wisselen is mij niet heel speciaal een oliefilm opgevallen. Ik heb net het oude filter uit de prullenbak gevist en eens gevoeld; de vloeistof voelt wel 'glad' en 'dikker' dan ik zou verwachten van diesel.

Nu lees ik ook van alles over de brandstoftoevoerpomp. Heeft dit hiermee te maken?

Kan een defectie tandempomp ook het inhouden van mijn motor verklaren? Hij verzorgt ook het vacuüm voor de VTG?

Ook moet ik om de ongeveer 5000 km toch wel een halve liter olie bijvullen. Daarnaast is de laatste 2/3 maanden het brandstofverbruik behoorlijk gestegen.

Hier even de topics die ik gevonden heb:
https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/28603-kapotte-tandempomp-wat-heb-ik-waargenomen/
https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/32446-tandempomp-stuk/
https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/27408-tandempomp-overleden/
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=37547&start=30

aangepast door lonnebol
Links gemaakt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kapotte opvoer pomp kan idd voor hoger verbruik, raar lopen etc zorgen, echter kijk wel ff naar je drukventiel wat in je andere topic staat
Ik heb bij de sloop gevraagd of ze een opvoerpomp hebben liggen. Hopelijk ja, dan gaat deze z.s.m. erin.

Hoe/wat moet ik controleren aan het drukventiel precies? Ik kan de hefboom een heel klein beetje bewegen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou niet een brandstofpomp van de sloop erop zetten, die zijn bijna allemaal overleden.
Hmmmm. Een nieuwe is zo duur...
Tandempomp wil ik uiteraard wel nieuw.

Wat is eigenlijk het nut van de toevoerpomp? De auto rijdt blijkbaar ook met een kapotte pomp.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De brandstofpomp in de tank verzorgd de brandstoftoevoer naar het filter.

Vanuit het filter naar de verstuivers wordt de brandstof opgepompt door de tandempomp.

Ik denk dat als de brandstofpomp in de tank het niet meer doet, de tandempomp het daar gaat halen, dat werkt dus wel, je merkt er niets van, maar de tandempomp moet de extra weerstand overbruggen en daar gaat ie van kapot.

Als je handig bent kun je alleen de pomp vervangen en het huis hergebruiken, moet je alleen wat pielen met de brandstofslang.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden