Ga naar inhoud
  • 0

Instrumentenpaneel doet het niet meer


comfortcruiser

Vraag

Beste Cruiser,

 

Na het in en uitbouwen van de Radio, doet het instrumentenpaneel het niet meer.

Dit had ik verleden keer ook, zekering F11 in de motorruimte was gesprongen.

Deze keer weer, nieuwe  zekering  erin gedaan maar no help.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Alle zekeringen na gekeken in de motor ruimte en links in de cabine, all fine.

De motor start wel maar toerenteller en snelheidsmeter werken niet net zoals het klokje....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uren geleden, comfortcruiser zei:

Enig idee waar ik kan beginnen met meten Alle?

Volgens mij is positie F11 voor het instumenten paneel...

Thnks voor t mee denken

Er zijn verschillende uitvoeringen maar er is 1 met een e-box low en deze heeft inderdaad op SB11 een zekering zitten voor de teller. Maar deze krijgt ook voeding bovenliggend via nog een zekering. Daarom dat het misschien handig is eens de zekering eruit te halen en op beide pinnen van de zekeringplaats te meten of je op 1 pin al 12V hebt of niet (contact aan) als er al op beide pinnen geen 12V staat dan is het verder iets mis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Haal je de accu massa kabel wel los als je aan de auto werkt? En heb je nog iets aan de bedrading aangepast? Soms wil simpel even de accupolen loshalen voor een paar minuten ook nog wel eens helpen. En wellicht even de stekkers controleren van de radio dat deze wel helemaal goed zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog even verder in de schema's gedoken. Ik leid af uit jouw VCDS scan dat je een 1.6Tdi hebt.  Via de schema's zie ik dat SB11 direct spanning geeft naar de teller op de 32polige stekker en dit op pin 32. Pin 32 is 12V en pin 16 massa. op pin 31 van de 32 polige stekker komt de geschakelde spanning die via het relais verloopt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 hours ago, wulfke said:

nog even verder in de schema's gedoken. Ik leid af uit jouw VCDS scan dat je een 1.6Tdi hebt.  Via de schema's zie ik dat SB11 direct spanning geeft naar de teller op de 32polige stekker en dit op pin 32. Pin 32 is 12V en pin 16 massa. op pin 31 van de 32 polige stekker komt de geschakelde spanning die via het relais verloopt.

 

Klopt het is een 1.6Tdi. Neem aan dat de 32 polige stekker achter op de teller zit?

Hoe haal ik de teller los? Gister al het plastic raamwerk los gehad...

Vermoed dat aangezien de zekeringen en de houders goed zijn en spanning geven, 

het in de teller, bedrading of een module zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om de teller los te halen moet je het stuk dashboard wat onder de teller zit los halen.
1 schroefje rechts achter je radio frame, 1 schroefje achter verlichtingsschakelaar, 2 schroefjes links in je zekeringskast, en dan nog 2 of 3 schroeven achter je teller blende.

Als die allemaal los zijn kan je dat stuk dashboard wat los trekken en naar beneden halen.
Dan zie je de teller volledig zitten met 2 schroefjes aan de onderkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om het klokje eruit te halen moet je de afdekking rond de teller losmaken en de afdekking boven het handschoenkastje. Dan heb je zicht op de houder van het klokje. Het klokje heeft 3 aansluitingen. Plusje, massa en een LIN signaal van de gateway. Even wat om te checken, werkt de verlichting van het klokje als het donker is ? Loopt het klokje wel maar staat het uur niet juist ? 

Het klokje loopt wel verder als er spanning op staat. Via het LIN signaal krijgt het klokje binnen welk uur het moet aangeven. Het juiste uur zal de gateway uit de teller krijgen dan. Dus als de teller kaduuk is kan het wel zijn dat het uurwerk wel loopt maar niet het juiste uur weergeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien een vraag voor @Bonny hoe hij de teller op de testbank laat werken. Ik gaf wel aan dat er voeding moet op pin 32 en massa op pin16 maar dubbel check is altijd beter. Nu je hem toch los hebt kan je hem dan eens los op de bank onder spanning zetten en weet je ineens dat de teller goed is en dat je dus ergens anders moet gaan zoeken. Maar zoals het er naar uit ziet lijkt het een gecombineerd voedingsprobleem.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Cruisers,

Durf t bijna niet melden ( schaam schaam) heb in t donker een zekering fout terug geplaats..

Heb net alles volgens schema gecheckt en vond positie F7 leeg.

Zekering erin en de shizzle werkt weer.

 

ALLEMAAL enorm bedankt voor het meedenken!!

Geweldig formum dit ( al meer dan 16 jaar member)

Stick here 4 Life ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 minutes ago, dieseltje said:

kan de beste overkomen.... 

Dat zei mijn vader ook altijd als ik niet zo slim bezig was. En heel zachtjes, maar zeker wel hoorbaar, zei hij er altijd achteraan "....... maar de stomste het eerst" ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De aanhouder wint ! En een stuk goedkoper dan een nieuwe teller of een diagnose door vagtechniek. Kan je ineens zonder zorgen op welverdiende vakantie ?? 

Maar een onderliggende vraag is dan wel waarom de zekering er al een 2de keer uit knalde door werkend aan de radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden