Ga naar inhoud
  • 0

Olie handbak vervangen


AppieHeijn

Vraag

Hallo,

Tijdje terug dat ik hier online ben geweest, op zich heel positief. De auto doet probleemloos z'n km'ers. Inmiddels 265.000 alweer. Aangezien ik licht gehuil hoor uit de versnellingsbak (5-bak) overweeg ik om de handbak van nieuwe olie te voorzien, en eventueel nog een goedje mocht dat helpen. Het lichte gehuil hoor je alleen in de 4e en 5e versnelling rond de 120-130 (in 5e) wanneer je de radio uit hebt. 

Heeft iemand hier een beschrijving hoe je de olie van een 5-bak vervangt? Tot op heden heb ik alle onderhoud zelf kunnen doen (onder supervisie) van monteur. 

Over 2 weken op vakantie, aangezien de sleurhut ook weer mee moet wil ik hem toch even "spik en span" maken.

Het betreft een 3C station
2.0TDI CR CBDB/CBDC van 110 -->180pk 380nm
5-bak
265.000km ervaring

aangepast door AppieHeijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

Motorplaat eronder uit, olie aftapbout versnellingsbak aan de onderzijde losnemen en olie eruit laten lopen.

Vullen gaat aan de zijkant en net zoveel erin dat het er weer uitloopt.

 

Je hebt het over een handbak maar verder staat automaat, ik ga uit van een handbak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1

ik zou niet luisteren naar Martijn ;) , stel je nou voor dat je de vulplug niet los krijgt.. dan is al je olie eruit.. .. dus altijd eerst de vulplug zoeken en die als eerste losdraaien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die Kroon is prima, ik heb er nu zelf CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W90 in, bestel het altijd bij oliewereld.nl
Zou er geen additieven ingooien, leidt soms tot lekkage van de keerringen.
Zit er trouwens geen 6 bak in die 2.0 TDI?
Je hebt wel speciale dop nodig voor de pluggen, het lukt wel met goede waterpomptang maar is niet echt ideaal.

Laat na het vullen met de flesje de vulopening zeker een kwartier open voor na druppelen, teveel olie geeft ook weer lekkage...

Had zelf in november een jankende 5 bij terugschakelen, schijnt ook een kwaal te zijn bij de HDV 6 bak. Je kan er prima mee rijden maar de ergernis.... heb er toch maar een ander bak uit de sloop onder gezet, schakelt weer geruisloos als boter.
Voordeel 3 C is nu dat de onderdelen ruimschoots voor handen zijn in de sloop.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden