Ga naar inhoud
  • 0

Niet zo'n lekkere start na lange stilstand


MarcoFr

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een probleempje, en zoek uiteraard naar een antwoord.

Als de auto (Passat B6 1.4 tsi dsg) een hele nacht heeft stil gestaan, dan start die gewoon gelijk, maar de eerste 10 seconden loopt de motor iets ruwer, en het toerental wiebelt licht.

Na zo'n 10 seconden ineens alles normaal. Als een klokje !! De hele verdere dag ook geen enkel probleem. Start dan lekker rustig enz. Enkel na weer een nacht stilstaan weer hetzelfde.

Op zich niet hinderlijk, maar als je een rustige motor gewend bent, is dit storend. Wat mij wel laatst opviel, als ik binnen die 10 seconden effe op het gaspedaal druk, verkort deze tijd.

 

Gr.

 

 

aangepast door MarcoFr
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

distributie ketting ? zou de motor dan niet de hele tijd slechter draaien ?

we hebben de auto nu zo'n maand. er zou sinds verleden jaar een nieuwe distributie ketting, turbo en klepstoters op zitten.

de eerste week dat we deze hadden was alles netjes en rustig. vervolgens gaat de rem stuk. we trapte door en geen kracht meer. dit is nu gerepareerd.

nieuwe remkracht verdeler enz. dikke reparatie. maar nu sinds 2 weken dat ruwere starten. is maar heel licht, dus geen ernstig gerammel of zo. lijkt alleen alsof er een bougie of zo niet goed mee werkt. beetje gepruttel. maar na zo'n 10 seconden is alles weg en loopt de motor super rustig.

 

ik sta idd wel geregeld in een helling in mijn straat, maar ook gewoon vlak. beide gelijke symptomen. hoe kan ik die opvoerpomp testen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels een tijdje geleden.... Probleem had zich spontaan vanzelf opgelost. Al een tijdje geen geluiden en ruwer lopen van de motor meer tijdens een koude start. Maar nu ineens melding "koelvloeistof"...... Raar. Waarom ineens leeg ? Deze bijgevuld. 4 dagen verder.... "koelvloeistof" !? Weer gevuld en afspraak bij garage gemaakt. Ik rij vanochtend naar de garage, blijft er veel witte rook achter de auto verschijnen. Dacht eerst "koude motor, koud buiten".... Maar ineens trap ik verder op het gas en......... PLOF !! Een enorme witte rookwolk achter me..... Auto in nood loop en met 50km per uur door naar de garage. Gelukkig maar nog 1km te gaan. Eenmaal daar werd gelijk de diagnose appparatuur er aan gehangen. Ontsteking cilinder 1 en 4. Daarna gas gegeven en auto valt uit. Bougies vet. Oorzaak werd gezocht en snel gevonden....... mogelijk de turbo kapot !! vol met olie en koelmiddel. Daar ging dus mijn koelvloeistof ineens naartoe. Heb mijn brief aan de Sint effe snel moeten wijzigen van een grote chocolade letter naar een Turbo..... Kijken of hij hierin trapt..... ? 

 

aangepast door MarcoFr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het is een benzinemotor en geen diesel, benzinemotoren hebben een koelvloeistofaansluiting aan de turbo..

 

Die turbo is nog garantie neem ik aan, aangezien die vlak voor jouw aankoop toch (al) vervangen was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd een benzine motor. En word uiteraard gekoeld door koelvloeistof. Ik kan nu geen foto ervan maken helaas. Maar je ziet gewoon een alu leiding heen en retour gaan. De turbo is verleden jaar zomer vervangen. Garantie 1 jaar.... Dus helaas. Maar ik heb al een revsie bedrijf in duitsland gevonden met ook bijbehorende duitse prijzen. Heeft enkele vooradig en klaar voor verzending liggen. Ook kan ik hier mijn defecte inruilen voor 80 euro korting. Op de gereviseerde dan ook weer een jaar garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels rijd de Passat weer. Het turbo verhaal was een snelle zaterdag ochtend vermoeden van de garage, omdat er veel koelvloeistof aanwezig was. Uiteindelijk bleek de interkoeler (of zo iets) in het inlaat spruitstuk de boosdoener te zijn. Al met al weer een kostbare ingreep. Alles moest ook nog eens schoongemaakt worden, nieuwe bougies, vloeistoffen, pakking sets enz. Auto rijd nu weer lekker en staat nu te koop bij een auto handelaar. Ik heb absoluut geen vertrouwen meer in Volkswagen, en heb de Passat ingeruild op een voor mij beter betrouwbare Toyota. Er waren zelfs bedrijven die dit type Passat niet eens wilde inruilen. Sommigen wilde me blij maken met 3000 euro enz. Alleen maar gezeur over de TSI motoren, DSG bakken enz. Kreeg er een hart verzakking van. Gelukkig een een leuke auto gevonden waarbij ik een faire inruil waarde terug kreeg.

Uiteraard wens ik jullie allen veel rij plezier en hopend op veel veilige km's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden