Ga naar inhoud
  • 0

Auto mist vermogen, hoog verbruik


lonnebol

Vraag

Beste leden,

Ik heb al een tijdje last van een hoog brandstofverbruik. Sinds een week of zo lijkt het of de auto vermogen mist. Bij het optrekken is het net of de auto minder makkelijk van z'n plek komt dan normaal. Ook bij versnellen is dit zo. Bij bijvoorbeeld 120 km/h vol gas spoot de auto weg; nu gaat dat veel trager. Aan de ene kant lijkt de auto prima te rijden en aan de ander kant rijdt hij toch anders. De auto is door de vorige eigenaar gechipt.

We zijn nu op vakantie en tijdens de lange rit was dit allemaal erg merkbaar. Het viel ons toen ook op dat een bepaald fluitend/gierend/aanjagend geluid niet meer hoorbaar was wat er voorheen wel was. Ik had dit al eens met een monteur besproken, maar hij vond het niet alarmerend. Het leek van de turbo te komen.

Uiteraard heb ik al eens online gezocht en hier werden verstuivers en turbo genoemd als probleem. Om alles compleet te hebben heb ik zojuist een log gemaakt van de motor in de derde versnelling van ongeveer 1000 tot 4500 rpm van de groepen 001, 003, 004, 008, 011 en 013. Zie bijgevoegde bestanden. Ik hoor heel graag of iemand hier iets over zou kunnen zijn en ook of het ernstig is. Na mijn vakantie over twee weken staan er weer wat dagen gepland voor groot onderhoud, dus dit kan er ook nog wel bij...

Het gaat hier om een 2.0 TDI (BKP).

Alvast bedankt voor het meedenken.

LOG-01-001-003-004.xlsx LOG-01-008-011-013.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zie wel wat rare dingen.

Zie bijlage.

Rood is niet goed, of je hebt hier het gaspedaal even losgehad of de potmeter is niet goed, daardoor reageert de drukdoos van de turbo en heb je even een turbogat. Is feitelijk net wel voordat de turbo echt aan het werk moet, maar loopt naar mijn mening te lang door. Bij blauw is ie weer bij maar dan zit je al boven 2000 rpm.

Verder heb je alleen de turbodruk gevraagd en turbodruk actueel gelogd. Misschien nog een keer en dan ook kanaal met luchtflow gevraagd en luchtflow actueel erbij.


Als laatste heb je ook gelogd terwijl je gaspedaal hebt losgelaten (groen).

LOG-01-008-011-013 met kleurcodes martijn.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze zou ik prima noemen, turbodruk 1600 toeren 2 bar en gaat richting 2,6 bar. Lijkt allemaal prima.

Op basis van de getallen kan ik zo niet zeggen dat er wat fout is.

Je hebt het ook over een hoog brandstof verbruik. Lopen de remmen niet aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmm ik dacht hier al op gereageerd te hebben, het lijkt erop dat er geen vacuum op je turbo aankomt OF het membraam in de drukdoos is stuk..

Hij doet het dan wel(pas bij 2500) omdat de variabele geometrie dan in de juiste stand staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hmm ik dacht hier al op gereageerd te hebben, het lijkt erop dat er geen vacuum op je turbo aankomt OF het membraam in de drukdoos is stuk..
Hij doet het dan wel(pas bij 2500) omdat de variabele geometrie dan in de juiste stand staat
Ik zie je bijdrage nu pas. De vakantie heeft goed gedaan, de afgelopen weken niet meer zo aan het probleem gedacht.

Hoe kan ik dat het beste controleren, die slangen? Is er misschien een goed plaatje? Ik heb zojuist al even gekeken toen de auto omhoog stond voor het vervangen van de olie, maar ik wist niet echt goed waar te kijken. Ik zie de turbo en ook allerlei slangen, maar daar houdt het ook wel op voor dit moment voor mij. Op het eerste gezicht in ieder geval niets te zien zo.

Ik las ergens dat de VTG met de hand te bedienen moet zijn. Waar zit die precies?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog net nog eens onder de auto gelegen en iets beter gekeken. De actuator zag ik zitten. Ik kon bij de hefboom. Deze kon ik iets bewegen, maar hooguit enkele millimeters. Ik hoorde daarbij volgens mij ook de schoepen. Is dit correct zo of moet het veel meer te verstellen zijn met de hand?

Verder zat op een buis veel olie. Zie foto.9be814167e95c73395615eaa9eba86de.jpg

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gisteravond nog eens een log gemaakt en besproken met @Kolkie. Er wordt te veel druk gegeven door de turbo. Zitten de schoepen vast? Op dit moment staat er geen enkele foutcode bij 01-Engine.

Ik ga een dezer dagen nog eens alles nalopen: N75, alle vacuüm leidingen, nog eens goed voelen aan de hendel van de actuator. Deze site als leidraad (met dank aan @Kolkie). Waar zit bij een BKP eigenlijk de N75? Ik heb laatst al een zitten kijken, maar kon het niet eenduidig aanwijzen.

Kan het zijn dat de tandempomp debet is aan dit probleem eigenlijk? Levert hij het vacuüm voor de N75/actuator of staat dit hier los van?

Als het nodig is koop ik een nieuwe/gereviseerde turbo. Het liefst monteer ik deze zelf. Dan bespaar ik mij de kosten en ik vind het ook leuk om te doen. De vraag is dan wel voor mij hoe lastig het is en hoeveel werk het is. Wie kan daar iets over zeggen?

EXCEL_6AHyXwM7V9.png.60cd13a9340ae974bfe7342b35c1dc79.png

 

LOG-01-003-011.xlsx

 

aangepast door lonnebol
Astitels verkeerd, vraag over N75.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt ook ea testen met VCDS.

 

  1. N75:
    • bekijk in de VAG-COM-log (of grafiek) de duty cycle van de N75. De waardes daarvan moeten tussen ca. 45% en 90% liggen, als die duidelijk hoger zijn (meer dan 95%), of niet boven de 60% komen, dan is waarschijnlijk de turbo het probleem. Let op: bij oudere (1.9) TDI's varieert de N75 van 20% (niks te doen) tot 90% (hij werkt zich uit de naad); bij nieuwere TDI's (vanaf. ca. 2004) zijn de waardes van de N75 'andersom': van 90% (hij heeft niks te doen) tot 10% (hij werkt zich uit de naad).
    • test de N75 als volgt:  sluit VAG-COM aan op je auto, start de motor, ga naar [01-Engine], dan naar [Basic Settings-04], dan naar [Groep 011]. De motor zal iets verhoogd stationair gaan lopen. Als het goed is zie je nu de duty-cycle om de paar seconden wisselen van 0% naar ca. 92%. Laat dit een paar minuten draaien en kijk of de klep werkt. Eventueel even meehelpen. Met een beetje-boel mazzel zul je zien dat bij elke slag de verschillen in druk groter worden zodat het uiteindelijk weer goed is. Controleer of er regelmatig vacuüm op de slang komt bij de basis afstelling (04) op Groep 010 (de motor moet wel draaien anders heb je geen vacuüm). Volg het slangetje tot aan de elektrische klep N75, en controleer het aan de klep nog eens. Controleer het vacuüm (ongeveer -800mbar) aan de andere slang op de N75. Één slang heeft permanent vacuüm, de andere niet. De slang zonder vacuüm loopt naar het luchtfilter. Heb je wel vacuüm op één van de slangen maar niet naar de turbo dan is de N75 de boosdoener.
      Bij een wastegate-turbo is bij turbodruk-problemen 9 van de 10 keer de N75 de boosdoener.
    • vervang evt. de N75, die kan versleten zijn, maar ook alleen problemen geven als je het gaspedaal erg ver in duwt. Het is gewoon een klep, als die niet meer 100% opent of sluit kan het zijn dat hij nog wel iets doet maar niet nauwkeurig genoeg. En dan kan de spoel best nog wel goed zijn, maar de klep kan mechanisch versleten zijn. Een nieuwe N75 kost twee cijfers voor de komma (een nieuwe turbo 'iets meer'), dus het is logisch om eerst de N75 te vervangen.
  2. Heb je een VNT turbo dan kan roetaanslag de oorzaak ervan zijn dat er te veel (bv. 16618, 17965) of te weinig (bv. 16619, 16683) turbodruk wordt geleverd.
    Let op:
    • zelfs al beweegt het stangetje van de schoepen-verstelling (en bewegen dus w.s. de schoepen), dan kunnen die schoepen nog zodanig zijn vervuild dat er te weinig lucht doorheen komt;
    • zelfs al beweegt dat stangetje, dan nog kunnen de schoepen nog zodanig vast zitten dat de druk niet (voldoende) begrensd kan worden.
  3. Test de schoepenverstelling als volgt:  sluit VAG-COM aan op je auto, start de motor, ga naar [01-Engine], dan naar [Basic Settings-04], dan naar [Groep 011]. De motor zal iets verhoogd stationair gaan lopen (inderdaad: dezelfde procedure als bij het testen van de N75). De schoepenversteller op de turbo (een potje met een vacuümslangetje eraan) zal worden aangestuurd. De stang aan het potje moet een slag maken van +/- 1.5 centimeter van de stelschroef naar beneden. Gebeurt er niets, probeer dan met een schroevendraaier (of kleine bandenlichter) het stangetje te bewegen. Lukt dit niet of gaat het erg stroef dan is de (schoepenverstelling van de) turbo dus het probleem. Kan je de stang wél soepel bewegen, controleer dan of de aansturing misschien de schuldige is (met een vacuümmetertje, deze kan je kopen bij een automaterialenzaak, of gebruik je eigen vinger).
    1. zelf schoonmaken en opnieuw testen
    2. laten reviseren bij een turbo specialist  (een revisie turbo heeft niet de degelijkheid en levensduur van een nieuwe turbo)
    3. vervangen  (dan ben je inderdaad financieel 'verder van huis')
  4. Het kan ook een probleem met de sensor van de turbodruk (G31) zijn. Je zult dan b.v. de fouten 16619, 16620, 16621, 16622 vinden..
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update.

Door drukte en ook het gebrek aan een fatsoenlijke werkplek bij mij thuis er zelf niet meer naar kunnen kijken.

Ik heb de auto naar een garage gebracht. Er zaten gaatjes in een slang achter de LMM, ontstaan door het trillen van de afdekkap van de motor. Deze is vervangen, maar loste niets op. Daarna nog een keer naar de garage en de monteur heeft toen een of andere vaccuumslang ergens losgehaald/afgedopt van de EGR. Ik had niet echt de tijd om goed te begrijpen hoe het zat, maar door een lek in een bepaald membraan bij de EGR zou er vacuum weg kunnen lekken waar ook de VTG gebruik van maakt. Hoe dan ook heeft het wel iets uitgehaald. De auto is iets vlotter en ook het vermogen lijkt iets beter, maar het is nog niet 100% zoals het was.

Voor nu is de grootste urgentie er vanaf, maar ik zou het graag helemaal opgelost willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden