Ga naar inhoud
  • 0

Oranje stuur en oranje ESP lampjes


lonnebol

Vraag

Hallo,

Even een verhaal:
Anderhalve week geleden zijn wij een weekend naar Berlijn gereden. Niks aan de hand. Na de eerste stop echter ging bij het indrukken van de sleutel het oranje stuur en oranje ESP lampje op het dashboard branden. Ik maakte mij in eerste instantie geen zorgen. En inderdaad, na paar meter rijden gingen de lampjes uit. Echter, na stop twee, hetzelfde verhaal. Ook toen gingen de lampjes weer uit. Nu weet ik niet meer zeker of het nog een derde keer gebeurd is, maar in ieder geval kwamen er daarna geen meldingen meer. Tot gisteravond. Meteen de lampjes weer aan. Ik dacht, die gaan zo weer weg, maar de lampjes bleven. Soms gingen ze even uit, wanneer ik stuurde, maar verder bleven ze aan. Beetje een knipperende kerstboom. Ook een uurtje later, nog steeds hetzelfde feest op het dashboard. Auto uitgelezen en deze gaf het volgende op adres 44.

Address 44: Steering Assist
Control Module Part Number: 1K1 909 144 L
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
			000 - -

Meer niet. Ik heb geprobeerd de melding te wissen, maar deze kwam meteen terug.

Vanmorgen, uiteraard weer de lampjes, maar na een paar meter rijden gingen ze uit. Tot ik bijna bij kantoor was, daar ging de knipperende kerstboom. Bij de ene stuurbeweging gingen ze uit, bij de volgende weer aan.

Ik heb het idee dat eerst het ESP lampje aangaat en daarna het stuurtje. Tenminste, dat leek vanmorgen zo.

Wanneer de lampjes branden stuurt de auto ook zwaarder, maar volgens mij is de stuurbekrachtiging wel nog actief.

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe los ik het op? Een defecte stuurhoeksensor, defecte stuurmodule, stuurhuis, ESP? Over anderhalve week staat de zomervakantie voor ons gepland en het zou toch wel erg fijn zijn als alles dan opgelost is.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Hallo,
Even een verhaal:
Anderhalve week geleden zijn wij een weekend naar Berlijn gereden. Niks aan de hand. Na de eerste stop echter ging bij het indrukken van de sleutel het oranje stuur en oranje ESP lampje op het dashboard branden. Ik maakte mij in eerste instantie geen zorgen. En inderdaad, na paar meter rijden gingen de lampjes uit. Echter, na stop twee, hetzelfde verhaal. Ook toen gingen de lampjes weer uit. Nu weet ik niet meer zeker of het nog een derde keer gebeurd is, maar in ieder geval kwamen er daarna geen meldingen meer. Tot gisteravond. Meteen de lampjes weer aan. Ik dacht, die gaan zo weer weg, maar de lampjes bleven. Soms gingen ze even uit, wanneer ik stuurde, maar verder bleven ze aan. Beetje een knipperende kerstboom. Ook een uurtje later, nog steeds hetzelfde feest op het dashboard. Auto uitgelezen en deze gaf het volgende op adres 44.
Address 44: Steering AssistControl Module Part Number: 1K1 909 144 L00778 - Steering Angle Sensor (G85)		000 - -

Meer niet. Ik heb geprobeerd de melding te wissen, maar deze kwam meteen terug.
Vanmorgen, uiteraard weer de lampjes, maar na een paar meter rijden gingen ze uit. Tot ik bijna bij kantoor was, daar ging de knipperende kerstboom. Bij de ene stuurbeweging gingen ze uit, bij de volgende weer aan.
Wanneer de lampjes branden stuurt de auto ook zwaarder, maar volgens mij is de stuurbekrachtiging wel nog actief.
Wat kan hier aan de hand zijn en hoe los ik het op? Een defecte stuurhoeksensor, defecte stuurmodule, stuurhuis, ESP? Over anderhalve week staat de zomervakantie voor ons gepland en het zou toch wel erg fijn zijn als alles dan opgelost is.


Ik vermoed de stuurhoeksensor, heb eventueel wel een ander voor je om te testen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 minuten geleden, maxx007at zei:


Ik vermoed de stuurhoeksensor, heb eventueel wel een ander voor je om te testen?

Is het vervangen van de stuurhoeksensor lastig/moeilijk? Waar zit deze precies? Ik woon zelf in Culemborg. Behoorlijk eindje weg van Spanbroek. Maar als ik met die van jou zou kunnen testen, zou top zijn. Eventueel kan ik er hier bij mij in de buurt ook een kopen voor 30-40 euro zag ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het vervangen van de stuurhoeksensor lastig/moeilijk? Waar zit deze precies? Ik woon zelf in Culemborg. Behoorlijk eindje weg van Spanbroek. Maar als ik met die van jou zou kunnen testen, zou top zijn. Eventueel kan ik er hier bij mij in de buurt ook een kopen voor 30-40 euro zag ik.

Stuurhoeksensor zit achter je stuur, op je stuurmodule.
Je stuur moet eraf hiervoor.

Voor mij is het makkelijk om te doen, want vaak gedaan, ik weet niet hoe handig jij er in bent?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
12 minuten geleden, maxx007at zei:


Stuurhoeksensor zit achter je stuur, op je stuurmodule.
Je stuur moet eraf hiervoor.

Voor mij is het makkelijk om te doen, want vaak gedaan, ik weet niet hoe handig jij er in bent?

Ik heb het wel eens gedaan bij de wissel naar MFL. Maar goed, dat is dan toch weer even uitzoeken. Zou je eventueel willen helpen? Om dit opgelost te krijgen wil ik best naar Spanbroek rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb het wel eens gedaan bij de wissel naar MFL. Maar goed, dat is dan toch weer even uitzoeken. Zou je eventueel willen helpen? Om dit opgelost te krijgen wil ik best naar Spanbroek rijden.

Natuurlijk, je bent welkom hoor.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist ook nog even Adres 3 ABS Brakes uitgelezen. Deze geeft

Address 03: ABS Brakes
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
			005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Ik heb daarop geprobeerd de Basis Settings te doen, groep 060, maar deze geeft ERROR: Group 060 Not Availabe.

Hoe staat deze sensor eigenlijk in verbinding met de remmen?

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zojuist ook nog even Adres 3 ABS Brakes uitgelezen. Deze geeft
Address 03: ABS Brakes00778 - Steering Angle Sensor (G85)		005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Ik heb daarop geprobeerd de Basis Settings te doen, groep 060, maar deze geeft ERROR: Group 060 Not Availabe.


Dat klopt, hiervoor moet je eerst inloggen in de module.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Was niet mijn auto. Een golf 5 waar mfs ingezet was. Volgens mijn info moest dat via abs group 60, maar bleek uiteindelijk via steer assist te moeten.

Golf 5 platform moet inderdaad via 44, Passat daarintegen niet, moet via ABS.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren op de terugweg vanuit het werk bleven de lampjes aan. Vanmorgen bij het starten weer, na paar meter rijden weer uit. Ergens halverwege gingen ze nog eens aan en ook daarna een aantal meter weer uit. Maar eens een andere stuurhoeksensor proberen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even update:

Zowel de stuurhoeksensor als ook de stuurmodule waren niet goed meer. Na het monteren van een andere stuurhoeksensor lukte het niet deze in te leren. Uiteindelijk de oude stuurmodule (voor montage MFL) teruggezet en toen was alles zo gepiept. Uiteraard deed mijn MFL het toen niet meer, net als de claxon. Dus ook het oude stuur en airbag teruggezet. Vandaag is een nieuwe stuurmodule gearriveerd, dus die gaat er vandaag of morgen in. Hopelijk doet alles het dan weer en kunnen wij probleemloos op vakantie.

Dit is dan overigens de derde stuurmudule voor de MFL die erin gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden