Ga naar inhoud
  • 0

Hoe uitvinden, welk probleem Airco.


Maenmi

Vraag

Beste allemaal,

Sinds plm. 2 maanden draait de klimatronic van van mijn 3C niet naar behoren.

Op de automatische stand gebeurde er langzaamaan niets meer, maar op de AC/manuele stand wordt hij nog goed koud. De ene keer gaat dit redelijk snel maar soms duurt dit ook wel plm.10 minuten. 

In april is het koelmiddel vervangen/gecontroleerd. Geen verandering.

Afgelopen week in Tjechie is het systeem gecontroleerd en koelmiddel wederom vervangen bij een Bosch Car Service ,die goed in airco systemen zijn ??

Zij hebben wederom afgevuld en kleppen nagesteld ?  verder e.e.a. gecontroleerd maar konden niets duidelijks vinden. 

Nu lees ik her en der dat dit wel eens een Condensor /droger probleem kan zijn.

De kosten daarvan zijn op Ebay tussen de €100,- en € 150,- wat geen probleem is.  maar aangezien je vervangen niet zelf kunt/ mag doen en het een hele klus is zal hij naar een specialist moeten die begrijpelijkerwijs zijn eigen onderdelen wil gebruiken.

Dat gaat i.v.m. de vele uren en vervolgens vaak duurdere onderdelen, een forse rekening opleveren en de vraag is of het probleem dan verholpen is.

Bovenstaande info en conclusies komen (deels) bij ''Kennisbank'' jaap vandaan, die ook al uitgelezen heeft maar ook niets bijzonders tegenkwam.

Resume:

Hoe/ Wie/ Waar kan ik een juiste probleem analyse doen als dat überhaupt al mogelijk is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Hans.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Hans,

Zelf ga ik altijd naar een airco specialist. Geen car service of weet ik wat voor garagebedrijf die toevallig een vulstation hebben.

Nee... een specialist. Iemand die echt alleen maar airco's repareert. Zo heb ik samen met een forumlid vorig jaar nog zelf mijn condensor vervangen omdat deze aardig aan het verpulveren was. Zij trekken hem dan leeg en slaan het koudemiddel op. Zelf de condensor vervangen en daarna het bedrijf weer laten afpersen, vacumeren en vullen. Draait weer helemaal als een tierelier voor een fractie van de kosten omdat je het meeste werk simpelweg zelf al hebt gedaan.

Zij zijn ook in staat een juiste diagnose te stellen. Er komt meer bij kijken dan alleen maar vulling controleren en bijvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
35 minutes ago, Harrynak63 said:

Hoi Hans,

Zelf ga ik altijd naar een airco specialist. Geen car service of weet ik wat voor garagebedrijf die toevallig een vulstation hebben.

Nee... een specialist. Iemand die echt alleen maar airco's repareert. Zo heb ik samen met een forumlid vorig jaar nog zelf mijn condensor vervangen omdat deze aardig aan het verpulveren was. Zij trekken hem dan leeg en slaan het koudemiddel op. Zelf de condensor vervangen en daarna het bedrijf weer laten afpersen, vacumeren en vullen. Draait weer helemaal als een tierelier voor een fractie van de kosten omdat je het meeste werk simpelweg zelf al hebt gedaan.

Zij zijn ook in staat een juiste diagnose te stellen. Er komt meer bij kijken dan alleen maar vulling controleren en bijvullen.

Dat is inderdaad een optie alleen mag na het leegtrekken de auto niet meer rijden.

De pomp draait altijd en zonder koudemiddel/olie gaat dat niet goed ....................................

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 minutes ago, Maenmi said:

Dat is inderdaad een optie alleen mag na het leegtrekken de auto niet meer rijden.

De pomp draait altijd en zonder koudemiddel/olie gaat dat niet goed ....................................

In ieder geval bedankt voor je reactie.

De pomp draait niet altijd mee... De poelie draait altijd mee. Of de pomp meedraait regelt de magneetkoppeling. Als het systeem niet op druk staat is de magneetkoppeling niet te bedienen en zal het systeem niet inschakelen.

Hier wat leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/airco-compressor/

aangepast door Harrynak63
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
29 minutes ago, Harrynak63 said:

De pomp draait niet altijd mee... De poelie draait altijd mee. Of de pomp meedraait regelt de magneetkoppeling. Als het systeem niet op druk staat is de magneetkoppeling niet te bedienen en zal het systeem niet inschakelen.

Hier wat leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/airco-compressor/

Oke........... 

Nemen we even de tijd voor.

Ik ben geen auto monteur maar een handige gebruiker, gesteund door Jaap :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden