Ga naar inhoud
  • 0

Problemen coderen aanhangermodule 1K0907383E


Tarabass

Vraag

Ik kan geen aanpassingen doen in mijn aanhangermodule. Ook heb ik foutcodes en doet het remlicht het niet. Het gaat om een 1K0 907 383 E. Ik krijg bij zowat elke aanpassing de foutmelding "out of range". Ik kan alleen bij de eerste byte de regio aanpassen (Amerika of rest van de wereld). Herkent iemand dit probleem, of heeft iemand een oplossing?

Sunday,14,April,2019,13:43:53:29879
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 10 x64
VCDS Version: 18.9.1.0 (x64)
Data version: 20190114 DS296.0
www.Ross-Tech.com

VIN:    License Plate: TARABASS
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                Address 69: Trailer       Labels: 1K0-907-383-V2.clb
Control Module Part Number: 1K0 907 383 E    HW: 1K0 907 383 E
  Component and/or Version: Anhaenger     H07 0050
           Software Coding: 0100000100000000
            Work Shop Code: WSC 12345 159 56789
                      VCID: 2F66D0E37E69FB3274-807A
2 Faults Found:

00532 - Supply Voltage B+ 
            011 - Open Circuit - Intermittent - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 10101011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 168
                    Mileage: 258895 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2047.14.07
                    Time: 18:46:50

03621 - Socket for Trailer Connection 
            012 - Electrical Fault in Circuit
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101100
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 18
                    Reset counter: 128
                    Time Indication: 0

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik kan geen aanpassingen doen in mijn aanhangermodule. Ook heb ik foutcodes en doet het remlicht het niet. Het gaat om een 1K0 907 383 E. Ik krijg bij zowat elke aanpassing de foutmelding "out of range". Ik kan alleen bij de eerste byte de regio aanpassen (Amerika of rest van de wereld). Herkent iemand dit probleem, of heeft iemand een oplossing?
Sunday,14,April,2019,13:43:53:29879VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 10 x64VCDS Version: 18.9.1.0 (x64)Data version: 20190114 DS296.0www.Ross-Tech.comVIN:    License Plate: TARABASS----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------               Address 69: Trailer       Labels: 1K0-907-383-V2.clbControl Module Part Number: 1K0 907 383 E    HW: 1K0 907 383 E Component and/or Version: Anhaenger     H07 0050          Software Coding: 0100000100000000           Work Shop Code: WSC 12345 159 56789                     VCID: 2F66D0E37E69FB3274-807A2 Faults Found:00532 - Supply Voltage B+            011 - Open Circuit - Intermittent - MIL ON            Freeze Frame:                   Fault Status: 10101011                   Fault Priority: 3                   Fault Frequency: 3                   Reset counter: 168                   Mileage: 258895 km                   Time Indication: 0                   Date: 2047.14.07                   Time: 18:46:5003621 - Socket for Trailer Connection            012 - Electrical Fault in Circuit            Freeze Frame:                   Fault Status: 01101100                   Fault Priority: 3                   Fault Frequency: 18                   Reset counter: 128                   Time Indication: 0

 


De module mist in ieder geval een continu plus en er is een probleem met de bedrading naar de stekkerdoos toe zo te lezen.

De eerste fout moet denk ik opgelost worden om de module te kunnen coderen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe ga ik dit troubleshooten? Ik heb al één en ander gelezen en geprobeerd, zoals dit, maar dat heeft niet geholpen. Ook heb ik de zekeringen vervangen. Die eerste fout komt af en toe terug, de tweede zou ook kunnen wijzen op een kapotte module.


Zou inderdaad kunnen dat de module defect is, het kan ook gewoon een vies contact zijn.
Dat geld voor beide gevallen trouwens
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist de stekkers op de module ingespoten en en paar keer erop en eraf gehaald. Geen verschil. Trekhaak eraf of eraan ook geen verschil. Binnenkort maar eens in de zekeringkast kijken of daar iets niet goed zit. Pff, heb ik weer.

Als iemand nog een trekhaak module heeft liggen om te testen, dan hoor ik dat graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de complete trekhaak, incl. module en kabelboom, overgenomen van @PassatMotion. Ik heb de volgende aansluitingen gedaan:

Bruin – Pin 1 -> Massapunt 50 links achterin kofferbak
Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 5A (geschakelde plus regelapparaat)
Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E Pin 2
Oranje/Groen – Pin 7 -> gateway Pin 15 (can high comfort)
Oranje/Bruin – Pin 8 -> gateway Pin 5 (can low comfort)
Lila/Rood – Pin 9 -> Pin 32 -> SB4 25A (continu plus regelapparaat)
Grijs/Geel – Pin 11 -> SC28 20A (continu plus regelapparaat)
Wit/Rood – Pin 12-> SC38 15A (continu plus regelapparaat)

En nu ik dit lijstje zie, realiseert deze amateur zich ineens iets waar ik niet goed over nagedacht heb. Schaam schaam. Ik heb SC28 en SC38 doorverbonden op de klem van het rijtje waar ze in komen, omdat deze niet voorbereid waren, en zie nu in het zekeringenoverzicht dat het rijtje SC22 t/m SC27 geschakeld zijn. Terwijl SC28 continu moet zijn. Deze heb ik dus doorverbonden op een geschakelde klem, wat ook de foutmelding zou verklaren. Even wat plaatjes ter illustratie van wat ik bedoel.

Uit een westfalia handleiding:
constante_plus_doorverbinden_zekeringkast.thumb.PNG.9244ef0d252741a5e197552b190e5f1e.PNG

Hoe ik het doorverbonden heb:
SC_kast.thumb.JPG.8ee2cac428badd0ff2a878df3a089c8e.JPG

Zekeringoverzicht b6 2007:
SC21_SC29.thumb.JPG.0264a2c43a9e57b83aca947674d6aa10.JPG

SC30_SC39.thumb.JPG.3c0309bc1eee589ddbacbcd2832fe4c7.JPG

Maar wat zal ik nu doen? SC28 en SC38 allebei bij de klem op het rijtje SC32 t/m SC37 doorverbinden (met een soortgelijke constructie zoals uit de westfalia handleiding)? Kan ik dat qua ampère veilig doen?

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan zou je in principe de fout met voltage B+ gewoon moeten kunnen resetten op het moment dat je aan het uitlezen/coderen bent want op dat moment is een geschakeld plus ook gewoon een contante plus gezien bij het uitlezen het contact aangezet is. De fout krijg je na iedere keer contact afzetten dan terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt wat je zegt, Peter. Ik heb de zekering SC28 nu op een plek bijgeprikt die continu (30) is. Foutmeldingen blijven vooralsnog weg. Hopelijk blijft dit zo. God, wat stom van me. Maar goed.

Remlichten probleem nog niet kunnen checken.

Probleem met coderen blijft. Ik kan alleen bij de eerste byte de module op Amerika of ROW zetten, en transporter modus aanvinken. De rest van de bytes geven "out of range". Nu staat bijvoorbeeld Terminal 30 op active, maar die wil ik alleen actief hebben als de aanhanger aangekoppeld is. WSC al op 12345 gezet, equipment op 00001. Helpt niet. Vreemd!

69-Trailer-1.thumb.jpg.94f0e2f579dd0556647b7fc211ab2544.jpg

69-Trailer-2.thumb.jpg.b251a54189d72ce974039f3ac4b71698.jpg

69-Trailer-3.thumb.jpg.dc74724ff17429efcd3f58d009d92e2b.jpg

69-Trailer-4.thumb.jpg.34d7c8d64b2da0add60126d9ecc25501.jpg

69-Trailer-5.thumb.jpg.671dbb1108fc1e4088267d61c4ffe343.jpg

69-Trailer-6.thumb.jpg.94c92d6865c37cf75b361cdd5375d124.jpg

69-Trailer-7.thumb.jpg.78254bbe73a7a06605a0c1e1e584e94e.jpg

69-Trailer-8.thumb.jpg.48426188d21b165985afdd8e3658bac7.jpg

aangepast door Tarabass
Screenshots toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, weer even een update. Vanavond een aanhanger aan de trekhaak gehangen (met P13 -> P7 adapter) en weer direct de melding dat de remlichten kapot zijn op de teller. Maar nu kon ik ook niets coderen. Wel op "Amerika" kunnen zetten en dan doen de remlichten het wel, maar met gebruik van de knipperlichten. Verder niets kunnen coderen. Ook niet handmatig zonder long code helper.

Ik kreeg de fout over de remlichten in zowel de trailer module als in het boordnet. Is er niet iets anders, buiten de trekhaakmodule, wat gecodeerd moet worden? Afgezien van ABS, Parking Aid en backup camera? Mijn log is hier te vinden:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Tarabass

Address 69: Trailer (J345)       Labels: 1K0-907-383-V2.clb
   Part No SW: 1K0 907 383 E    HW: 1K0 907 383 E
   Component: Anhaenger     H07 0050  
   Revision: 3A002002    Serial number: 00000113171119
   Coding: 4100000100000000
   Shop #: WSC 12345 159 56789
   VCID: 2F69244E7E46563940-807A

 

Is (was) de originele coding af-fabriek, heb er nooit iets in veranderd.

Denk misschien in de richting van de 13polige adapter kan zijn, die willen ook wel eens begeven of eventueel oxidatie.

Laatste jaren werd de trekhaak amper gebruikt werd gebruikt voor fietesendrager vroeger en soms wel eens een aanhanger.

aangepast door PassatMotion
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt, Dany, voor je reactie. Ik heb vanavond nog eens zitten meten en kreeg uiteindelijk met veel moeite 8v spanning. Ik ga de stekkerdoos eens uit elkaar trekken, hopelijk ligt het daaraan.

Voor wat coderen betreft, jammer dat je nooit met de settings hebt zitten spelen. Het leek mij wel handig om continu stroom etc. uit te zetten als er geen aanhanger gekoppeld is. Misschien is hier toch iets waarvoor je een bepaald type trekhaak of auto nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit zal nodig geweest zijn daar de trekhaak herkent dat er iets aan hangt.
Alarm en EPS hebben invloed hierop.
Het loskoppelen gaat het alarm af als de wagen afgesloten is.
EPS grijpt in bij slingeren. Ooit voorgehad bij een slecht geladen aanhanger.
Nog voor ik het doorhad dat er iets mis was was ik toch blij dat dit ingreep en de wagen automatisch corrigeerde en de aanhanger stopte met slingeren.

En aanpassen met VCDS, die heb je niet altijd mee zeker niet op z'n moment als je ergens dringen een aanhanger gaat halen of aan hangt.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inderdaad de ABS daarop gecodeerd. De auto herkent nu inderdaad dat er een aanhanger aanhangt, PDC etc. reageert erop. Dus leek het me wel handig om terminal 30 pin 9 en 10 (byte 3 en 4) alleen actief te laten zijn als er daadwerkelijk een aanhanger gekoppeld is. Dat bedoelde ik met continu stroom uitzetten wanneer er geen aanhanger gekoppeld is, want nee ik loop niet altijd met een laptop met VCDS onder de arm hèhè ;)

Ik zie aan jouw code dat de optie "compatibility for VW transporter" (byte 0) aanstond. Ik heb hem uitgezet, maar (nog) geen idee wat het zou moeten doen. Gek genoeg kan ik dus alleen byte 0 aanpassen, de opties bij byte 3 en 4 geven een "out of range" error :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Tarabass

Heb je hier al een oplossing voor gevonden?


Ik heb namelijk deze module:
Address 69: Trailer        Labels: 8P0-907-383.clb
   Part No SW: 8P0 907 383     HW: 8P0 907 383 
   Component: ANHAENGERELEKTR H01 0010  
   Coding: 0000001
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 76E2DE4401C73CF6BB-8022

No fault code found.

Als ik dus ook pin 9 en 10 actief wil hebben op het moment dat er een aanhanger is aangesloten zal ik dan mijn module moeten vervangen voor een 1K0 907 383 E of een F?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Tarabass
Heb je hier al een oplossing voor gevonden?

Ik heb namelijk deze module:
Address 69: Trailer        Labels: 8P0-907-383.clb
   Part No SW: 8P0 907 383     HW: 8P0 907 383 
   Component: ANHAENGERELEKTR H01 0010  
   Coding: 0000001
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 76E2DE4401C73CF6BB-8022
No fault code found.

Als ik dus ook pin 9 en 10 actief wil hebben op het moment dat er een aanhanger is aangesloten zal ik dan mijn module moeten vervangen voor een 1K0 907 383 E of een F?
 

De module die jij hebt (ik overigens ook) is van WestFalia en niet te coderen hiervoor. Je zult dan inderdaad een andere module moeten plaatsen.

Voordeel is wel dat de stekkers 1 op 1 passen en ook de pinout hetzelfde is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden