Ga naar inhoud
  • 0

Wielbouten minimale diepte


edwin1973

Vraag

Beste VW leden. Kan via Google niks concreet vinden over de minimale diepte van wielbouten in de naaf, dus vraag ik het hier maar. Verhaal is als volgt. Had standaard VW passat variant 3c lichtmetalen 16 inch velgen onder de auto, met standaard M14x1.5 wielbouten met 27mm draad. Nu wilde ik vandaag mijn nieuwe 18 inch Interlagos eronder zetten, zag ik dat de bouten maar 11mm door de velg steken. Bij de 16 inch staken ze 17mm door de velg. Tevens begint de draad in naaf ook 5mm onder het aanlegvlak. Hierdoor zou de bout er maar 5mm in zitten dus bijna 4 slagen. Ik heb nu nieuwe wielbouten besteld 40mm want volgens mij moeten ze minimaal 1.5xD ongeveer 20 tot 25mm in de naaf gedraaid zitten. Ik kan niks vinden wat officieel is hierover.

 

 

 

 

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
21 uren geleden, R32 zei:

Ik dacht 9 - 10 draadgangen 

Dat zegt niks, ligt dus ook aan de soort draad dat op de bout zit, bij fijne draad is het dus minder als bij grove draad. Zo ver ik ooit op school geleerd heb is het minimaal de dikte van de bout, dat is dan wel bij metrische draad. Is verder wel een goede vuist regel.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat zegt niks, ligt dus ook aan de soort draad dat op de bout zit, bij fijne draad is het dus minder als bij grove draad. Zo ver ik ooit op school geleerd heb is het minimaal de dikte van de bout, dat is dan wel bij metrische draad. Is verder wel een goede vuist regel.
Ja , ik dacht ook minimaal diameter draad diepte is 14mm. Maar voor mijn gevoel is 1,5xD beter. Heb nu wielbouten 40mm besteld. Die zijn 13mm langer dan standaard. Zet er ook 5mm spacers op.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Houd er wel rekening mee dat de draad niet meteen begindt, in de schijf die gemonteerd is zit namelijk geen draad, dat begind pas in de naaf van de as

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Houd er wel rekening mee dat de draad niet meteen begindt, in de schijf die gemonteerd is zit namelijk geen draad, dat begind pas in de naaf van de as

Ja...dat schreef ik ook in het Topic...dat de draad in de naaf een 5mm lager begint dan aanlegvlak (van de schijf).Heb de draadgaten opgemeten en kwam tot de conclusie dat deze diep genoeg zijn. Geschat een 30mm. Dus waarom er dan standaard zulke korte bouten bij zitten is mij een raadsel. Winstmarge op 10mm draad? 

 

 

 

 

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden