Ga naar inhoud
  • 0

Inleren Trekhaak bij VW Passat (b8)


Ronald_p25

Vraag

Beste Passat rijders,

Ik heb een VW Passat (b8) variant waar ik een afneembare (verticale) trekhaak onder heb laten monteren. Nu schijnt de trekhaak nog ingeleerd te moeten worden bij de dealer volgens zegge.

 

1: Weten jullie of dit inderdaad “noodzakelijk” is? Wat zijn de voordelen/nadelen?

2: Wat als het niet uitgevoerd wordt. Krijg ik dan storingen bijvoorbeeld?

3: Kan dit misschien ook door iemand met een profi VAG-COM gedaan worden ? Zoja, wie kan dit ??? ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Aanmelden van de trekhaak heeft invloed op meerdere modules. Althans dat is bij de B6/3C zo dus lijkt me dat ook zo in de opvolgers.

Bij het aanmelden wordt er rekening gehouden met,

ABS/ESP worden aangepast wanneer er een aanhanger gekoppeld is en zal dus anders gaan reageren.

Het alarmsysteem wordt aangepast zodat de wagen ook de aanhanger als een onderdeel van de wagen ziet. Hierdoor gaat het alarm ook af wanneer de aanhanger eraf gekoppeld wordt bij vergrendelde wagen.

Het achter mistlicht op de wagen schakelt uit en dan werkt enkel dit op de aanhanger. 

De eventuele elektrische achterklep gaat niet meer elektrisch open bij gekoppelde aanhanger zodat beschadiging van de klep vermeden kan worden bij bvb aangekoppelde fietsendrager.

OPS/PDC worden de achterste sensoren uitgeschakeld wanneer de aanhanger aanwezig is. Ook wordt de aanhanger afgebeeld op het OPS scherm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou dit even bij de Dealer laten doen. Dan wordt de aanpassing ook in de systemen van VW zelf verwerkt. Altijd handig als een module naderhand gereset (of vervangen) moet worden . De dealer zal dan altijd de juiste configuratie kunnen ophalen uit de systemen van VW, inclusief aanpassing als gevolg van het plaatsen van een trekhaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 hours ago, wulfke said:

Aanmelden van de trekhaak heeft invloed op meerdere modules. Althans dat is bij de B6/3C zo dus lijkt me dat ook zo in de opvolgers.

Bij het aanmelden wordt er rekening gehouden met,

ABS/ESP worden aangepast wanneer er een aanhanger gekoppeld is en zal dus anders gaan reageren.

Het alarmsysteem wordt aangepast zodat de wagen ook de aanhanger als een onderdeel van de wagen ziet. Hierdoor gaat het alarm ook af wanneer de aanhanger eraf gekoppeld wordt bij vergrendelde wagen.

Het achter mistlicht op de wagen schakelt uit en dan werkt enkel dit op de aanhanger. 

De eventuele elektrische achterklep gaat niet meer elektrisch open bij gekoppelde aanhanger zodat beschadiging van de klep vermeden kan worden bij bvb aangekoppelde fietsendrager.

OPS/PDC worden de achterste sensoren uitgeschakeld wanneer de aanhanger aanwezig is. Ook wordt de aanhanger afgebeeld op het OPS scherm

Dank je wel voor je uitgebreide en duidelijke toelichting☺️??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 hours ago, bm-er said:

Ik zou dit even bij de Dealer laten doen. Dan wordt de aanpassing ook in de systemen van VW zelf verwerkt. Altijd handig als een module naderhand gereset (of vervangen) moet worden . De dealer zal dan altijd de juiste configuratie kunnen ophalen uit de systemen van VW, inclusief aanpassing als gevolg van het plaatsen van een trekhaak.

Thanks voor je advies, bm-er??

De VW dealer vraagt hier alleen € 135,- excl btw voor en vind persoonlijk dat wel een overtrokken prijs. Daarnaast ben ik Mn Auto de gehele dag kwijt wat ik ook nog eens erg overdreven vind... 

Dus vandaar Mn vraag of iemand dat wellicht met VAG-com zou kunnen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 9 april 2019 om 19:20, bm-er zei:

Ik zou dit even bij de Dealer laten doen. Dan wordt de aanpassing ook in de systemen van VW zelf verwerkt. Altijd handig als een module naderhand gereset (of vervangen) moet worden . De dealer zal dan altijd de juiste configuratie kunnen ophalen uit de systemen van VW, inclusief aanpassing als gevolg van het plaatsen van een trekhaak.

Denk toch dat dit via de dealer moet lees het boven staande nog maar eens. Als er ooit bij de dealer met de software van de auto ge klooit wordt bestaat dus da kans dat ze de trekhaak niet meenemen en je dus weer problemen heb, om dat hij niet in de configurateie van de auto staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden