Ga naar inhoud
  • 0

Spanroll probleem en motor geluid 1.6 TDI


Gast AlexanderPeters2

Vraag

Gast AlexanderPeters2

Helaas heb ik een nieuw profiel moeten aanmaken omdat ik geen nieuw wachtwoord kon aanvragen. Mijn vorige profiel was AlexanderPeters.

Ik rij in een Passat B8 Variant 1.6 TDI DSG  uit 2016 met 89.000 km op de teller.  In juli heb ik de auto 3 jaar en daarvan heeft die inmiddels bijna 4 maanden in de garage gestaan.

Afgelopen week moest mijn auto voor een beurt naar de dealer. Ik verschil sowieso al van mening met de dealer of het geluid dat mijn auto maakt.

Maar nu heb ik ook het euvel dat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een defecte spanrol. Heb duidelijk aangegeven dat dit geluid alleen optreed bij een koude motor. Elke keer als ik de auto start met een koude motor hoor ik het piepende geluid dat na 5 tot 15 minuten weer weg is.

Toen ik de auto kwam halen kreeg de wel bekende opmerking "wij hebben het niet kunnen vaststellen" maar later hebben we wel iets gehoord. Maar het is niet stuk dus we doen er niets aan. Achter de werkopdracht zag ik wel een servicebericht van VW. Omdat ik redelijk pissig was heb ik niet goed genoeg opgelet. Kent / heeft iemand dit servicebericht van VW?

Wat vinden jullie van het geluid dat mijn auto maakt?

 

 

 

 

aangepast door AlexanderPeters2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

Voor wat het waard is:

Geluid lijkt inderdaad op een spanrol, had het bij mijn oude 1.9tdi ook, universele garage herkende het ook meteen.

Stijgend oliepeil snel is nooit een goed teken: diesel menging, dus wellicht lekkage langs de verstuiver pakkingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoor wel degelijk wat, moeilijk vast stellen of het een spanrol is, maar er zijn er meer met klachten en geluiden en deze blijken dan wel uit de spanrol te komen. Ik zou toch nog even contact opnemen met ze, iets wat nog niet stuk lijkt te zijn kan wel inwendig defect zijn, een lager bijvoorbeeld. 

 

* verplaatst in het juiste topic *

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoi

nou is wel degelijk niet ok. ik kan die van mij er naast zetten maar die maakt echt niet dit geluid. het lijkt idd wel een spanrol of in ieder geval iets wat draait en een riem over loopt..is er niet een andere dealer of goed universeel bedrijf die een keer kan luisteren in de buurt..

 

gr ej

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

Als het niet te veel moeite is zou jij dan misschien soort gelijke video's zoals ik ze heb gemaakt naar mij willen sturen?  Ik kan online niet echt een goed voorbeeld vinden hoe een 1.6 TDI hoort te klinken. VW dealers zijn niet echt behulpzaam als je problemen hebt.

Groeten,

Alexander

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag AlexanderPeters,

 

Ik had precies het zelfde probleem het is de spanroll! dit is een bekend probleem bij VW.
VW geeft aan na 235km dan moet je het distributieriem vervangen, dus jij hebt problemen bij 89.000km onder coulance laten maken en ook gelijk distributieriem vervangen.

Laat je niet weg jagen door de VW dealer. ( dit probleem staat ook in hun system dat het een bekende issue is )

Ik had ook veel moeite moeten doen bij de VW dealer.

Die van mij stond de teller op 130.000km bouwjaar 2015 (toch onder coulance vervangen) wel wat bij betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben nog steeds in afwachting van een reactie op mijn klacht. Ben benieuwd wanneer ik wat hoor.

Bij de vorige beurt bleek bij het oliepeil controleren dat er teveel olie op de motor zat die ze toen hebben laten aflopen. Dat werd toen afgedaan als een slordigheid van de monteur. Vandaag weer gecontroleerd  (auto staat vlak en heeft een uurtje of 7 stil gestaan) en er zit weer te veel olie op. Tenminste zo lijkt het. De peilstok zit tot ver boven het maximum onder de olie maar er zit ook een stukje bijna of geen olie. 

Daarnaast valt mij op dat de turbodruk niet constant is bij stationair draaien. Voorheen stond die bij stationair altijd  precies op 1.00 en nu varieert die van 0.98 tot 1.04. 

Olie.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
13 uren geleden, AlexanderPeters zei:

Vandaag weer gecontroleerd  (auto staat vlak en heeft een uurtje of 7 stil gestaan) en er zit weer te veel olie op. Tenminste zo lijkt het. De peilstok zit tot ver boven het maximum onder de olie maar er zit ook een stukje bijna of geen olie.

Als ik naar de vlek op het papier kijk lijkt het precies tot het maximum te zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou zorgen dat je er nieuwe olie op krijgt, als je coating van de nokkenassen bijv verdwijnt ben je te laat.

Deze pompen zitten verder niet in de motorolie, de diesel zou dus langs de verstuivers kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij deze motor kan de brandstof alleen door, en niet langs de verstuiver in de olie komen. Op de foto vindt ik het ook niet duidelijk dat het oliepeil te hoog is. De olie ziet er ook niet verdund uit. Met dat geluid ging ik weer terug naar de dealer.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het oliepeil is lastig af te lezen op de foto maar ik ook vreemd. De ene kant van de peilstok is het peil prima maar aan de andere kant van de peilstok niet. Geen idee hoe dat kan.

Begin juni gaat de auto voor controle naar de dealer. Waar ze meteen ook de module voor de MijnVolkswagen app gaan vervangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden