Ga naar inhoud
  • 0

Knipperend lampje gloeispiraal en in noodloop...


Sernst

Vraag

Afgelopen zaterdag tijdens een lange rit uit Oostenrijk kreeg ik een foutmelding zoals hierboven beschreven. Harder dan 120 ging helaas niet maar toch goed in het hotel aangekomen. De volgende ochtend brandde alleen het motor management lampje nog maar reed de auto weer prima. De dag erna was oom dat lampje uit... inmiddels een week verder zonder problemen. Heb een obd2 lezer aangesloten en een foutmelding in het geheugen gevonden P0403. Gegoogeld en het heeft met de EGR te maken. De vraag is nu of ik hier iets mee moet doen? Kan dit iets eenmaligs zijn door vocht of vuil?

Tips zijn meer dan welkom!

Gr. Sanne

 

1.6 TDI bouwjaar 2013 met 160K km.

aangepast door Sernst
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Just now, Vdub said:

de 1.6tdi heeft vaak last van een electronisch stukgaande EGR, ik zou hem uit laten programmeren.. al dan niet icm motortuning.

Bedankt voor de tip! Heeft dat verder geen invloed als je deze uit laat programmeren? En waar zou ik zoiets kunnen laten doen? Ben ook wel benieuwd naar of dit duur is... nog steeds nergens last van trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, als een goede tuner dit doet is dit niet nadelig(voor het roetfilter). Tja. wat is de definitie van duur(koop).. de ene tuner schermt het hele jaar door met actieprijzen en is goedkoper dan een andere tuner die dat niet doet. Persoonlijk zou ik wegblijven van de tuners die alle merken tunen..

Van €2xx voor alleen de EGR tot €5xx voor motortuning incl deactivatie van de EGR

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoek eigenlijk een goed adres in de omgeving van Breda. Voor onderhoud en volkswagen specifieke storingen :-)

 

Mocht de storing van de EGR klep terugkomen dan laat ik deze zeker wegschrijven!! Bedankt voor de tips...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zit nu in Frankrijk maar op de heenweg sprong de Passat opeens in noodloop en de oranje gloeispiraal knipperde. Aangezien ik ook een dongel heb snel de fout uitgelezen P0403. 

Ondertussen weet ik als je tijdens het rijden even de sleutel eruit en erin stopt en de koppeling laat opkomen de boel reset en de noodloop weg is en je weer door kan rijden. Na enkele kilometers wederom en dit bleef de resterende 300km aanhouden. Ook een tijd in de noodloop 110km blijven rijden (kon niet harder). Gelukkig op de plaatst aangekomen en de dag daarna naar de vw garage gegaan: De hele unit incl koeler gaan we vervangen à 1200 euro meneer en we hebben over 1,5 week pas tijd. Grrrrr. Oke doe dan maar. 

Iedere dag daarna storing minder en na 2 dagen helemaal geen storing meer. Ik ging vanmorgen dus na 1,5 week naar garage en ze vroegen zich af waar de storing was gebleven. Kortom, wat doet u hier.... 

Ben dus weer gegaan zonder reparatie te laten uitvoeren. Ik denk dat het dus een combinatie is geweest van een buitentemperatuur van 32 graden, vouwwagen, 4 personen erin en in de bergen rijden. 

Wat is jullie advies nu? Ben aan de ene kant wel blij dat ik de boel in NL na kan laten kijken en geen gedoe heb met garantie etc. 

Vorig jaar exact hetzelfde gehad maar toen had ik geen dongel bij maar de symptomen waren gelijk. 

Dus zeker iets met temperatuur te maken maar wat. Ik lees over zekeringen die los kunnen zitten, motor/kleppen etc. een keer geheel laten reinigen, substantie bij de diesel gooien etc. Iemand nog tips waar ik het best mee kan beginnen? 

Hoe is het met de topic starter afgelopen? 

 

Micha

VW Passat Variant 1,6 TDI - B6 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alleen een opmerking over tijdens het rijden de sleutel er uit halen. Dat zou ik je afraden, het stuurslot gaat er dan ook op. Erg vervelend als je onverwachts moet uitwijken en je stuur schiet in het stuurslot. Dan kan je je stuur niet meer draaien en rij je zo van de weg af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

BM-er, 

Uiteraard een terechte opmerking. Doe dat alleen wanneer het kan. Rechte weg en geen verkeer om je heen ;)

Het is een workaround want steeds de vluchtstrook opduiken is geen optie. En de boel resetten via een dongle lukt alleen als de auto stationair draait. 

Greetz, 

Micha

VW Passat Variant 1,6 TDI - B6 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet je of de doorgang van de koeler te kleine is? Zo ja dan mogen ze sins kort de koelers spoelen. En daardoor hoeft er geen ander koeler op. Dit door dat er te vaak koelers ten onrechten vervangen werden. Heb het zelf al verschillende keren gedaan bij een transporter. En dit alleen van toepassing met doorlaat te klein.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden