Ga naar inhoud
  • 0

Tuning icm onderhoud


DiMarco1976

Vraag

VAG-techniek heeft op dit moment een mooie aanbieding voor motortuning. De biturbo gaat dan van 240pk naar 300pk (500NM naar 600NM). ik overweeg dit te laten uitvoeren, de tuning van de Alltrack heeft me destijds ook veel plezier gegeven.

Omdat ik wat twijfels heb over het onderhoud dat door de vorige eigenaar is uitgevoerd vraag ik me af of het verstandig is gelijktijdig met de tuning wat extra onderhoud te laten uitvoeren. De laatste grote beurt is uitgevoerd bij 75.000 km, de stand nu is 90.000 km. Daarbij zijn alle vloeistoffen ververst, inclusief Haldex en DSG. 

Zelf had ik de volgende stappen in gedachten :

  • Flushen met Forté New Generation Motor Flush 
  • Olie vervangen (inclusief filter) en additief Forté Top End Treatment toevoegen.
  • Vervangen gloeiboegies (koude start was wat lastig deze winter)
  • Reinigen brandstofsysteem met Forté Diesel Injector Treatment
  • Reinigen turbo's met Forté Diesel Turbo Cleaner
  • Toepassen Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner

Is dit overkill? Wil graag lang met deze auto door blijven rijden en doe liever wat extra's om de auto in goede conditie te houden dan me blauw betalen aan reparaties verderop die wellicht voorkomen hadden kunnen worden door wat extra onderhoud. 

 

Verder is het me opgevallen dat de motorruimte en keurig uitziet, op de behuizing van een van de turbo's na. Deze is flink roestig, zeker gezien de rest van de onderdelen. Heeft dit extra aandacht nodig of kan dit geen kwaad? Zal zo wat foto's maken om het beter uit te leggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Olie verversen en flushen kan absoluut geen kwaad. Toevoeging aan olie ook niet. De fuel treatment ook niet en turbo reiniging ook niet, maar dit zou ik voor de tuning al doen. Mocht er vervuiling zitten dan is het voor de tuning al weg. Conditioner is misschien een overvloed, maar dat zou ik moeten navragen bij forte. 

 

Het vervangen van de gloeiers kan geen kwaad, dan is de kans op vastzitten ook wel klein met deze kilometerstand. 

 

Ik zelf Ververs de olie elke 15k en flush 1 keer in de 30k. 

 

De verkleuring van de turbo is normaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je wel @Vinniepilon voor je opmerkingen. Als jij zou kunnen navragen bij Forté of het overvloedig is of niet zou ik dat op prijs stellen. 

Weet jij ook een goed adres om de Forté spullen te kunnen aanschaffen? Denk dat ik dan maar vast begin met de fuel treatment en turbo reiniging, dan is dat alvast in orde. Kan ik de andere punten mooi door VAG-techniek laten doen als ze de tuning gaan uitvoeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoewel ik een andere motor heb, zijn de 4 gloeibougies bij mij in het afgelopen half jaar allemaal vervangen. Daar kwam wel elke keer een melding van, motormanagement lampje ging aan. Ik moet wel zeggen dat hij wel iets beter rijdt nu, maar nadat ze vervangen zijn heb ik ook 1 keer gehad dat ik iets langer moest starten ipv starten lopen.

En mbt brandstofreinigers, ik tank altijd BP Ultimate en dan heb je dat volgens mij niet nodig.

En mbt tuning, ik zou voor maattuning gaan met zo'n auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@DiMarco1976

Antwoordt Forté op mijn vraag wat de beste manier van reinigen is voor een commonrail turbo diesel.

Voor het reinigen van een common rail turbodiesel adviseren we om Forté Diesel Injector Treatment aan de tankinhoud toe te voegen om het brandstofsysteem, inclusief de injectoren te reinigen. Aan de hand van de eenparigheidsregeling of Laufruhekorrektur, de correctie van de ingespoten hoeveelheid brandstof per injector per slag, kan mogelijk gemeten worden dat de elektronica aansluitend met kleine correctie toe kan waardoor de motor rustiger stationair draait, het dubbel massa vliegwiel minder belast wordt en de mengselbereiding en daarmee het brandstofverbruik verbeterd.

 

Is de motor voorzien van een roetfilter dan is het zinvol om ook Forté DPF Cleaner & Regenerator aan de tank toe te voegen waardoor de regeneratie van het roetfilter ondersteund wordt en er aansluitend minder vaak geregenereerd hoeft te worden wat in brandstofverbruik scheelt.  

 

Als de motor toe is aan een olieverversing kan aan de oude motorolie, net als bij de BMW motorfietsen, per 4 liter 2 x Forté Motor Flush toegevoegd worden om de motor inwendig te reinigen.

Aansluitend de olie en het oliefilter vervangen en aan de nieuwe motorolie Forté Top End Treatment toevoegen om het additiefpakket van de motorolie te ondersteunen in de vele taken en specifiek in het inwendig schoon houden van de metaaloppervlakken zodat de juiste smeerfilms weer worden opgebouwd. 

 

Als na 500 of 1.000 kilometer de oliepeilstok gecheckt wordt is de olie ook beduidend schone dan ‘normaal’ het geval zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je voor het navragen! Heb de brandstofadditieven inmiddels aan de tank toegevoegd. Motor loopt inderdaad stationair ietsje mooier!

Vorige week vrijdag is de olie ververst en heeft de auto een oppepper gekregen van VAG techniek. Nu 300 pk en 600 nm en ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Blij dat ik het heb laten doen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 16-3-2019 at 09:48, DiMarco1976 said:

Dank je voor het navragen! Heb de brandstofadditieven inmiddels aan de tank toegevoegd. Motor loopt inderdaad stationair ietsje mooier!

Vorige week vrijdag is de olie ververst en heeft de auto een oppepper gekregen van VAG techniek. Nu 300 pk en 600 nm en ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Blij dat ik het heb laten doen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ik overweeg ook die tuning en ik heb dezelfde auto, net gekocht. Heb je de dsg ook laten aanpassen? Zou zoveel pk's uiteindelijk wel goed gaan? Uitgerekend de allersnelste diesel kan ook nog eens erg, erg ver getuned worden. Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vorige week vrijdag is de olie ververst en heeft de auto een oppepper gekregen van VAG techniek. Nu 300 pk en 600 nm en ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Blij dat ik het heb laten doen!

Het klinkt allemaal wel erg verleidelijk.
Moet je trouwens het interval van de distributieriem (nog) verder verlagen ?
Deze BiTDI heeft een belachelijk kort interval (120.000km), terwijl de meeste 3G's pas na de 200.000km een nieuwe d-riem nodig hebben...?
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden