Ga naar inhoud
  • 0

XL Banden


LOUD

Vraag

Goedemorgen luitjes,

 

Mijn vorige banden waren geen banden met XL kenmerk. Echter een vriend van mij met een Volvo koopt juist specifiek banden met xl ivm het gewicht van de auto zegt hij.

 

Schroeven jullie juist WEL of NIET banden met XL kenmerk onder jullie passat? 

aangepast door LOUD
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Over het algemeen merk je als je geen XL hebt dat de wagen eerder zwabbert met kortte stuurbewegingen.

Je kunt dat goed testen als je recht uit rijdt en je voorzichtig wat lichte slinger beweging maakt

Zonder XL banden voel je de achterkant van de auto meer na slingeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier zowel de 16" winter als de 17" NIET op XL banden......

Heb ze wel na 5!!! jaar klagen onder de caddy gekregen, bleek fabrieks af op normale

banden te staan.

Kon nou niet zeggen dat de wegligging er beter van is geworden, hooguit 3000km 

langer met de banden, grip is hetzelfde.....

Voordeel is dan wel dat je een hogere belasting kan hebben doordat er een hogere bandenspanning

toegestaan is...

 

Ik heb zelf loadindex 91 eronder liggen, dus per as max 1230kg en 2460kg totaal, terwijl op mijn 

kenteken een max toegestane massa van 2110kg is, en dan heb ik genoeg marche om ten alle

tijden binnen de normen veilig rond te rijden  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf loadindex 91 eronder liggen, dus per as max 1230kg en 2460kg totaal, terwijl op mijn

kenteken een max toegestane massa van 2110kg is, en dan heb ik genoeg marche om ten alle

tijden binnen de normen veilig rond te rijden

Het zal allemaal wel veilig zijn, maar je moet de ‘load index’ niet verwarrend met de ‘XL load’.

De load index geeft aan hoeveel verticale druk een band kan hebben.

Een XL band heeft meer stevige wanden en kan in een bocht meer horizontale krachten aan.

Mijn vorige Passat (3C) had gewone banden, en in een flinke bocht in ons dorp voelde het iedere keer alsof de auto naar de buitenbocht wegglijdt).

Op de huidige Passat (3G) heb ik wel XL banden, en hoewel de auto 110KG zwaarder is, stuurt’ie makkelijker de bocht door. Dat geeft mij wel een veiliger gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden