Ga naar inhoud
  • 0

W8 nokkenas rij 4 sensor storing


Frans5Looijen

Vraag

Goedendag,

 

Eerst even intro: ik ben Frans en heb sinds een jaar een W8, station, handgeschakeld en 138k op de teller. volledige historie bekend. Ik heb de auto als hobby er heb er een 6000 opzitten in een jaar. Veel aan gedaan: remslangen, remblokken, multiriem, koelvloeistofsensoren, thermostaat, etc.

Dit weekend bezig geweest met de sensor te vervangen van nokkenas rij 4, deze geeft al enige tijd een storing (G301, signaal te hoog). vervangen is gelukt met bont en blauwe handen en 300x inbus naar boven vehengeld met touwtje.....

alles gechecked en daarna auto gestart. Aan de VCDS gehangen en error kwam op met mailfunction van de sensor! Ff blokje gereden en toen kwam dezelfde melding plus de melding signaal te hoog. Foutcode weggehaald en klein half uurtje gereden. Contact uit, ff wachten en weer gestart. Lampje ging weer branden en dezelfde melding als met de vorige sensor. Wat mij opvalt is dat soms de melding signaal te laag is.

 

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

 

grt, Ftans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Update: Ik heb wat tests gedaan met VCDS. Hierbij groep 207 t/m 214:

 

207: 720/rpm | 125 count | -4.0 KW Idle Stabilization | 00100101 Bin. Bits

208: 720/rpm | 129 count | -8.0 KW Idle Stabilization | 00100101 Bin. Bits

209: 680/rpm | 92 count   |  0.0 KW Idle Stabilization | 00100101 Bin. Bits

210: 640/rpm | 92 count   |  ……….. Bin. Bits             | 00000011 Bin. Bits

211: 0.0 KW Idle Stabilization | 0.0 KW Idle Stabilization | 0 count | 00000001 Bin. Bits

212: 0.0 KW Idle Stabilization | -1.0 KW Idle Stabilization | 0 count | 00000001 Bin. Bits

213: 0.0 KW Idle Stabilization | 0.0 KW Idle Stabilization | 1 count | 00000001 Bin. Bits

214: 0.0 KW Idle Stabilization | 0.0 KW Idle Stabilization | 1 count | 00000001 Bin. Bits

 

Hopelijk maakt dit wat duidelijk?

 

Trouwens, ik moet even uitvogelen hoe je screenshot erin kan krijgen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update: Ik heb wat tests gedaan met VCDS. Hierbij groep 207 t/m 214:

 

207: 720/rpm | 125 count | -4.0 KW Idle Stabilization | 00100101 Bin. Bits

208: 720/rpm | 129 count | -8.0 KW Idle Stabilization | 00100101 Bin. Bits

209: 680/rpm | 92 count | 0.0 KW Idle Stabilization | 00100101 Bin. Bits

210: 640/rpm | 92 count | ……….. Bin. Bits | 00000011 Bin. Bits

211: 0.0 KW Idle Stabilization | 0.0 KW Idle Stabilization | 0 count | 00000001 Bin. Bits

212: 0.0 KW Idle Stabilization | -1.0 KW Idle Stabilization | 0 count | 00000001 Bin. Bits

213: 0.0 KW Idle Stabilization | 0.0 KW Idle Stabilization | 1 count | 00000001 Bin. Bits

214: 0.0 KW Idle Stabilization | 0.0 KW Idle Stabilization | 1 count | 00000001 Bin. Bits

 

Hopelijk maakt dit wat duidelijk?

 

Trouwens, ik moet even uitvogelen hoe je screenshot erin kan krijgen....

Ik vind je waardes “129” van 208 (nokkenas inlaatzijde bank2) niet gerustellend. Optimaal zou zijn (120 +/-8) vanaf -8 is ketting revisie

212 is je daarbij horende versteller.

 

207 is je nokkenas inlaatzijde bank1. Ook deze geeft geen 0 waarde maar -4 valt binnen marge.

De bijbehoorende versteller 211 geeft geen abnormaliteit.

 

Nokkenassen uitlaatzijdes bank 1 en 2 (209-210) draaien allebei optimaal.

 

Puur kijkend naar de waarde van 208 gaat er iets niet goed. Of je versteller doet niet wat hij moet doen. Zit misschien vast!?!?! Of je ketting is te ver opgerekt. Een Spanner die niet wil? (Minder aannemelijk)

 

1) Ik zou toch eerst nog een poging wagen met een shock op je bank2 inlaat pulsspoel. Luister goed of je deze hoort klikken.

2) je motor flushen. En haal een (puur voor de check) magneet door je oliefilterhuis. (Schroefdop waar het filter in zit)

 

Daarna wordt het slecht nieuws ben ik bang. En lijkt het op, ik benadruk ‘lijkt’ het op een ketting/verteller revisie, als ik puur kijk naar de waardes en het daarbij horende advies. Me gevoel zegt iets anders. Voordat je daar aan begint kun je wel het klepdeksel gaan lichten. Om te kijken naar de algehele staat van het blok. Trek daar ook een magneet doorheen. ‘Is het blok de kosten en tijd waard?!?!?!’.

 

Lees mijn verhaal eens door dan weet je wat ik bedoel, hoe eea eruit ziet en waar je op kunt letten. Ik vermoed zelf dat je versteller niet wil omdat deze vast zit om een of andere reden. En niet je ketting zelf. Wellicht het berucht zeefje net voor je verstellers, deze filteren de olie naar de verstellers.

 

Ik hoop dat flushen en shocken helpt. :-(

Succes, keep us posted.

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

update: ik heb de shock therapie op clinder rij 1 uitgevoerd. De uitlaat versteller tikt goed en duidelijk hoorbaar. De inlaat versteller tikt wel maar merkbaar zachter, ook na een keer of 30 kortstondig. Daarna gestart en rustig warm gereden wat prima ging. Daarna stationair laten lopen en gaan meten. De inlaat geef nu count 126 aan en na een tijdje 127 met voor beide waardes -6KW graad.

Verder gekeken en gemeten. De nokkenas sensor uitlaat cilinder rij 2 is stuk, geef geen ennkele waarde ondanks hij nieuw is....

Stapje voor stapje dichterbij.

Wat opvalt dat na een tijdje stationair hij even een soort van overslaat om daarna weer rustig te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

update: ik heb de shock therapie op clinder rij 1 uitgevoerd. De uitlaat versteller tikt goed en duidelijk hoorbaar. De inlaat versteller tikt wel maar merkbaar zachter, ook na een keer of 30 kortstondig. Daarna gestart en rustig warm gereden wat prima ging. Daarna stationair laten lopen en gaan meten. De inlaat geef nu count 126 aan en na een tijdje 127 met voor beide waardes -6KW graad.

Verder gekeken en gemeten. De nokkenas sensor uitlaat cilinder rij 2 is stuk, geef geen ennkele waarde ondanks hij nieuw is....

Stapje voor stapje dichterbij.

Wat opvalt dat na een tijdje stationair hij even een soort van overslaat om daarna weer rustig te draaien.

Klinkt redelijk hoopvol. ????????

Ik vermoed dat het “overslaan” te maken heeft met herstellen/verstellen van je nokkenassen inclusief inspuiting etc. adhv de gegevens die je computer krijgt.

Ik zou hier nog even mee doorgaan. Shocken, Flushen en die sensor vervangen. Ik heb sterk het vermoeden dat na de flush wellicht de waardes zullen verbeteren. En hopelijk ook dat huppeltje/overslaan weg zal gaan.

 

Echter is alles voor mij ook zelfstudie geweest en kan ik het je niet garanderen, maar de wind staat goed. ;-)

 

PS, verse olie kan nooit geen kwaad. Ik rijd max 10k met verse olie. (Ik ververs elke 2 jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tnx voor je snelle reactie. Olie is 6000 kilomter

mee gereden. Ik ga de kleppendeksels lichten en eea checken. Schoonmaken en nieuwe pakkingen. Ik vervand de sensor inlaat bank 1 en uitlaat bank 2. Zal dan flushen en nogmaals Shock therapie doen. Dan nieuwe olie.

Vergeet niet je oliefilter (dop) ff te checken. Eigenlijk gewoon altijd ff met een oliewissel. Telescoop magneetje werkt daar heel goed voor.

 

Ben zelf geen voorstander van het ff kijken onder je klepdeksel. Maar goed, dat laat ik aan jouw.

Als het er dan toch af is steek ff een magneetje in je kopbouten. En kijk uit met schoonmaken, de daarbij horende troep en zwaartekracht. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was even uit de lucht, druk met werk. Helaas nog een nokkenas sensor vervangen. Nu in totaal 3. 1 nieuwe stekker en stukje nieuw draad. Voor de rest allw draden gecontroleerd. Zoek alleen nog een hitte hoesje, deze rafelen snel. Iemand idee waar te koop?

Motor loopt nu keurig. Nu nog de uitdaging om onregelmatig geklapper uit rechterophanging voorkant weg te halen. Het zit vrijwel zeker aan de bovenkant. Het klint als metaal op metaal en kom al voor als je stapvoets rijdt. Hopelijk vind ik het snel. Zet direct aan beide kanten nieuwe stangen en rubbers er op. Dan uitlijnen en balanceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan eens kijken of die “top schaal” waar je veerpoot en ophanging in zit nog goed is. Deze is van aluminium en vanuit je motorruimte vast gezet (3x) het schroefdraad in deze schalen wil nog wel eens “gaar” worden na vervangen van armen schokdempers en/of veren etc. Je kan ze wellicht doorbouten en moeren (weinig ruimte) of geheel vervangen. Ik heb ze vervangen. 

503522B8-DE62-4B87-88AA-FC5356F8404E.jpeg

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden