Ga naar inhoud
  • 0

Standkachel kapot?


mipedsg

Vraag

Hoi, mijn Standkachel geeft problemen.

Het biel me op dat hij de laatste keer wat rook en tikte of hij erg warm was. Uitlezen bevestigt dit:

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 18: Aux. Heat Labels: 1K0-815-007.clb

Part No: 7N0 963 272 C

Component: Standheizer 044 4840

Revision: 00044000 Serial number: 09024302000000

Coding: 0031032

Shop #: WSC 11111 111 11111

VCID: 356681F75C0A98E236-8060

 

4 Faults Found:

02456 - Line Filling

005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Freeze Frame:

Fault Status: 01100101

Fault Priority: 7

Fault Frequency: 1

Reset counter: 113

Mileage: 159513 km

Time Indication: 0

Date: 2017.05.08

Time: 15:14:16

 

01410 - Heater Over-Temp

000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

Reset counter: 230

Mileage: 200469 km

Time Indication: 0

Date: 2013.05.29

Time: 07:50:51

 

Freeze Frame:

After-Run

Temperature: 148.0°C

Temperature: 18.0°C

Voltage: 12.21 V

 

01411 - Temperature Sensor (G18)

007 - Short to Ground - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00100111

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 1

Reset counter: 15

Mileage: 200469 km

Time Indication: 0

Date: 2013.05.29

Time: 07:50:52

 

Freeze Frame:

Malfunction

Temperature: 205.0°C

Temperature: 18.0°C

Voltage: 12.72 V

 

02251 - Heater Unit Locked

000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

Reset counter: 230

Mileage: 200469 km

Time Indication: 0

Date: 2013.05.29

Time: 07:52:17

 

Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Hopelijk alleen de pomp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ie tikt is het vaak dat ie aan de kook is.

Hij is in ieder geval gelocked dus je kunt hem niet zo resetten met clear DTC's.

 

Even unlocken doe je in adaption door het kanaal van 0 op 1 te zetten.

Daarna met output test kun je de pomp aansturen om te kijken of hij het doet.

 

Wat je ook kan doen is na de unclock gaan rijden, hij gaat ook aan als je start om mee te helpen de motor op temperatuur te krijgen met deze buitentemperaturen. Dat heb je echter bijna niet in de gaten het lampje blijft dan uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ie tikt is het vaak dat ie aan de kook is.

Hij is in ieder geval gelocked dus je kunt hem niet zo resetten met clear DTC's.

 

Even unlocken doe je in adaption door het kanaal van 0 op 1 te zetten.

Daarna met output test kun je de pomp aansturen om te kijken of hij het doet.

 

Wat je ook kan doen is na de unclock gaan rijden, hij gaat ook aan als je start om mee te helpen de motor op temperatuur te krijgen met deze buitentemperaturen. Dat heb je echter bijna niet in de gaten het lampje blijft dan uit.

Na de unlock moet je eerst een basic setting doen voordat hij weer gaat meeverwarmen.

 

Anders gaat hij meteen weer in een lock.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de meeste gevallen 99%  is de oorzaak van blokkering door op reserve gestaan te hebben tijdens het rijden en standkachel aan waardoor deze lucht gezogen heeft.

 

[18] - Adaptation 10 - Channel 042 - Save value 1. En wis nu de foutcodes.

Maar als je de oorzaak niet wegneemt zal ie vermoedelijk opnieuw blokkeren

 

Heb nog een standkachel 1k0 815 007 in de aanbieding indien ander probleem.

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/44153-r36-individual-onderdelen/

aangepast door PassatMotion
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem net ge unlocked, en de pomp werkte daarna gewoon via output tests. Daarna adaptatie, en de werkplaats activatie getest. Hij startte gewoon op. De temperaturen bleven binnen normale bereik, rond de 85 graden stopte hij op een normale manier.

Toch vreemd dat er nu niks aan de hand is? Misschien dat die electro-pomp toch gehaperd heeft, wat tot die oververhitting geleid heeft?

 

Verder nog in adaptatie de linefilling tijd ingesteld op 30 seconden (wat vcds aanraadt). Er was namelijk altijd al een foutmelding daarover zolang ik de auto heb:

 

02456 - Line Filling

005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Freeze Frame:

Fault Status: 01100101

Fault Priority: 7

Fault Frequency: 1

Reset counter: 113

Mileage: 159513 km

Time Indication: 0

Date: 2017.05.08

Time: 15:14:16

 

Die is nu weg. De instelling stond op 0 seconden, dat zak dan wel buiten normale bereik zijn oid.

 

Voor de rest maar even bekijken of het niet meer terug komt denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

02456 - Line Filling

005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Freeze Frame:

Fault Status: 01100101

Fault Priority: 7

Fault Frequency: 1

Reset counter: 113

Mileage: 159513 km

Time Indication: 0

Date: 2017.05.08

Time: 15:14:16

 

Die is nu weg. De instelling stond op 0 seconden, dat zak dan wel buiten normale bereik zijn oid.

 

Voor de rest maar even bekijken of het niet meer terug komt denk ik...

Ben je zeker dat dit weg is ?

02456 - Line Filling

005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Deze fout gaat niet zomaar weg. Dit komt terug na 1a2 min. nadat de kachel aan is gezet gaat deze weer in safemode en blokkeerd weer.

Dit kunnen 3 reden zijn.

Brandstof te laag (reserve) /  batterij spanning te laag (batterij opladen of defect) / Standkachel defect (blower, gloeiplug etc..)

 

1. de basic settings dienen terug gedaan te worden door een probleem.

[18 - AUX Heater]

Basic settings 04

Groep 11

Klok op [GO]

Activeer de Basic Setting. [NO/OFF/NEXT]

Let op veld 3. Dit geeft de status van jouw systeem weer.

Wis de fout en start de standkachel en wacht tot bv 5min als deze niet zelf uitgaat?

Schakel de standkachel terug uit.

Ga terug naar vcds[18] is deze fout terug zie note 2.

 

2. als bovenstaande niet gewerkt heeft en fout terug is dan is jouw standkachel defect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De line filling fout zit er bij mij al 5 jaar in zonder dat de kachel ooit geblokkeerd is.

De blokkering kwam met de recente oververhittingsfout.

 

Ik zal hem nog eens uitlezen als hij een paar keer goed gebrand heeft. Als dat lukt natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

...en de keer erop niet meer. Hij lijkt wel aan te staan volgens de lampjes, meer er komt geen warmte.

Hij brandt wel als bijverwarming, dit keer is hij dus niet geblokkeerd.

Waarschijnlijk toch een probleem met ee pomp.

Ik zal hem nog eens uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals ik al eerder zij die fout gaat niet zo gemakkelijk weg omdat deze defect is.

 

Echter wat is er defect?

Gloeiplug, blower, solenoidpomp?

solenoidpomp kan je testen met 12v

 

Deze zit onder de achterzetel aan de brandstoftank.

Zoek daar de stekker -2draads- aan de brandstofpomp -wel deksel afhalen- en zet er 12V op..geluid moet klinken als een geklop. "dock,dock,dock,dock..."

Hoor je niets dan is deze defect, hoor je dit wel dan is het probleem in de webasto kachel en dit kan de gloeiplug zijn of de blower.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze week de afdekking naast het wiel eraf gehaald en de pomp getest. Met VCDS werkte de pomp in eerste instantie wel. Toen ik de pomp uit de rubber gehaald had werkte deze opeens niet meer via VCDS output test. Er stond wel spanning op de stekker. Dus de pomp is defect.

Een nieuwe besteld met hetzelfde nummer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag het pompje gewisseld. Via VCDS werkte de nieuwe gelijk.

De oude maar eens aangesloten op een voeding. Soms doet hij het, soms niet, en moet je er eerst aan draaien. Dat werkt natuurlijk niet in de auto. Was dus duidelijk kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden