Ga naar inhoud
  • 0

VW Passat 1.4TSI DSG - stottert bij koude motor hoge versnelling


jaalders

Vraag

Hallo,

 

Mijn Passat heeft een vreemd probleem:

 

Bij het gas 1/8, gewoon rustig dus ingedrukt gaat het prima.

Zodra ik rond de 60 rijd en het gas wat feller indruk, dan schakelt ie van 4-5 en 5-6 en uiteindelijk naar 7.

Maar vooral bij 4-5 en 5-6 gaat het niet vloeiend om uiteindelijk te schakelen.

 

Wat zaken te weten:

- Bij 160k zijn de koppelingsplaten en vliegwiel vervangen (n.a.v. schokken bij het schakelen van 2-3, probleem helemaal verholpen)

- Olie is toen ook volledig geflushed en vernieuwd

- Ratel bij starten is binnen 2 seconden weg

- Zodra ik 10-15 minuten heb geredenen hem een uurtje niet gebruik en dan weer wel, is het probleem volledig weg! Dus als ik een nacht niet rijd, dan heb ik het wel weer.

- Maakt niet uit of het warm of koud is buiten

- Er is een foutcode mbt de druk in de turbo

- Niet getuned

- Ik vind dat de DSG wel erg snel schakelt en laag in de toeren blijft, tenzij ik flink het gas indruk of in de S stand zet,,,

 

Nu wordt er geadviseerd de hele Turbo te vervangen, maar ik ben bang dat dit puur een symptoom is.

Ik lees veel over de LMM en gasmaker wat vervuild is. 

 

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips om eerst te doen, voordat we >1000,- gaan uitgeven aan een nieuwe Turbo.

 

Thanks!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@Mario_B7: het schakelen was idd een probleem in het begin, dat is met die koppelingsplaten wel opgelost.
De error is druk in de Turbo nu.

Tja.... ben ook niet blij met deze auto , wat in 3 jaar, 3 grote problemen heeft gegeven inmiddels! :(

aangepast door jaalders
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe kan het toch....

Ik heb de afgelopen dagen verder navraag gedaan.

Sommige mannetjes hebben meteen een mening dat de ketting maar vervangen moet worden.

 

Waarom wordt er niet geadviseerd eerst slangetjes te controleren e.d.?

 

Omdat ze er waarschijnlijk onvoldoende verstand van hebben.

 

Dus jullie zeggen: skip de VW Stealer afspraak en vervang de N75 en/of Wastegate??

 

Mijn advies zou zijn om een afspraak met @@Vdub te maken, is niet naast de deur, maar je weet dan wel exact wat er aan de hand is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet om een hele bos veren in zijn reet te steken.....maar Vdub weet wel waar hij mee bezig is, en zal je een ongezoute 

mening geven over de door jouw genoemde klachten en storingen.

Dat heeft bij mij geleid tot het over gaan van het vervangen van de turbo, nu heb ik redelijke technische sleutel kennis,

en heb dit zelf vervangen, scheelde bijna €1000,- met de d(St)ealers 

Ik had een soort gelijke aantal klachten zoals jij ze meld, alleen had ik er ook nog bij dat op de snelweg soms accelereren 

niet mogelijk was door een vast zittende wastegate, 20/30 sec later was alles weer normaal, ook schokkend accelereren

bij het optrekken, merkbaar in zijn 3/4/5/6....1/2 en 7 weer niet.

Uit laten lezen door Vdub, oorzaak wastegate....nieuwe turbo besteld, geplaatst en weer normaal rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo... we zijn weer verder: nieuwe turbo geplaatst en........... auto rijdt beter, maar daadwerkelijke probleem is NIET opgelost :(

Er is nog steeds een schok te voelen bij het optrekken en het lijkt tussen de 2500 en 3000 toeren te gebeuren.
Alsof ie van 2500 hangt en ineens naar 3000 schiet.

Voor mijn gevoel zit er ook een 'zwaar' gevoel bij het constant rijden. Alsof er iets tegenwerkt en niet soepel draait.
Bobine, bougies misschien??? 

Het is zo vaag en hij is helemaal uitgelezen, maar verder niets te vinden.
Dus nu, koppelingsplaten, vliegwiel, 2x motorolie vervangen, nieuwe turbo later... nog steeds een irritant probleem met het rijden van deze passat...

Oja, misschien belangrijk: als ik manueel schakel gebeurt het ook.

aangepast door jaalders
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht te lezen dat het schokprobleem na het vervangen van de koppeling was opgelost? Is het weer teruggekomen of nooit weggeweest? Is de mechatronica wel opnieuw afgesteld na vervangen van de koppeling? Misschien een keer een filmpje van maken tijdens het rijden. Is niet helemaal duidelijk of de auto nu wel of niet doorschiet van 2500 naar 3000 toeren of dat dit gevoelsmatig is. Het probleem is er nu alleen nog bij 4-5 en 5-6e versnelling als ik het zo lees. 

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 hours ago, Roy_01 said:

Ik dacht te lezen dat het schokprobleem na het vervangen van de koppeling was opgelost? Is het weer teruggekomen of nooit weggeweest? Is de mechatronica wel opnieuw afgesteld na vervangen van de koppeling? Misschien een keer een filmpje van maken tijdens het rijden. Is niet helemaal duidelijk of de auto nu wel of niet doorschiet van 2500 naar 3000 toeren of dat dit gevoelsmatig is. Het probleem is er nu alleen nog bij 4-5 en 5-6e versnelling als ik het zo lees. 

Eigenlijk is het pas begonnen na de koppeling en vliegwiel vervangen.... 

Ik heb een filmpje, maar het is lastig te zien. Je moet goed kijken als ie naar de 3000 toeren gaat. En hij is veel meer dan 1Mb....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo.... 4 boegies en bobines verder...
ter aanraden van een collega, die had soortgelijk!

Geen meldingen of wat dan ook.

En idd: 1 van de boegies en bobine was duidelijk corrosie te zien!
Net gedaan, dus ik wil nog goed testen, maar zo is het een dure Turbo geworden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden