Ga naar inhoud
  • 0

Hulp gevraagd: 1BE veren 4-motion


Vr5ooom!

Vraag

Hallo,

 

Ik probeer al geruime tijd uit te zoeken wat de juiste veren zijn voor het sportonderstel (1BE) voor mijn Passat V5 (AGZ) 4motion Variant. Daarin ben ik al veel wijzer geworden over kleurcodes, wagenstickers en as belasting etc. Het lukt echter niet om alle puzzelstukjes met elkaar te verbinden. Volgens de wagensticker heb ik nu dit onderstel:

 

Code                                  Min        max      

OJH        Vooras                854kg    885kg    1BA

OYR       Achteras             673kg    697kg    1BA

 

Er was vroeger een website (dotamatic.com/1BE) waar het een en ander qua informatie stond, maar deze is niet langer online.  Inmiddels heb ik voor de achteras een set veren gekocht (Ebay) die volgens de verkoper geschikt zijn (2x blauw, 1x grijs).  Ik heb ooit een foto opgeslagen waarvan ik vermoedde dat een een 4motion 1BE onderstel was voor de V5, waarin ik een bevestiging zie qua kleurcode voor de achteras-veren (zie bijlage). Maar in beide gevallen biedt het niet echt uitsluitsel.

 

De reden waarom ik er nu echt achter wil komen is omdat ik een mogelijk geschikte demontage auto heb gevonden met een 1BE onderstel.

0ca484a75df77463d38b322b5d9c75ed.jpeg

 

De code is niet geheel goed leesbaar en de motor is anders (+30kg zwaarder). Denken jullie dat dit een goede optie kan zijn?

 

Ter info, mijn schokdempers nu zijn reeds (10k km) geleden vervangen door Monroe Reflex. De auto rijdt daardoor in de basis prima, maar ik vind het overhellen in bochten (snelweg afrit etc) soms hinderlijk alhoewel ik niet sportief rijd. Ook korte oneffenheden (zoals dwars richels bij viaducten) komen best onegdempt binnen. Vandaar dat ik nadenk over een 1BE onderstel met Koni FSD bijvoorbeeld. Echt verlagen (Eibach etc) zie ik niet zitten, aangezien ik de nadruk om comfort wil houden.

 

Goed, een heel verhaal maar ik hoop dat het wat handvatten geeft om mij verder te kunnen helpen.

aangepast door Vr5ooom!
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Vroom, het bepalen hiervan is inderdaad een drama. Ik ben er voor mijn 1.9TDI 4Motion ook lang mee bezig geweest.

Ik heb nog wel wat veren liggen. Wellicht kan ik je helpen.

Ook heb ik de site van domotica gedownload destijds. Even kijken hoe ik je die info kan sturen...

 

Zelf ben ik ook van 1BA naar 1BE gegaan en de uitkomst was verkopers vragen met sport-onderstel hun foto van hun optie-sticker naar mij toe te sturen.

 

Progressief moet je van houden. Gaf bij het rijden in een Porsche een deinend gevoel op snelweg / hogere snelheid.

 

Zelf rijd ik nu met een combinatie van Bilstein B6 schokdempers en originele 1BE veren. De grap is dat de auto een stuk strakker op de weg ligt, maar eigenlijk op comfortline hoogte blijft. Dat is geen toeval of verkeerde montage volgens mij, aangezien ik op mijn andere tweewiel aangedreven 3BG ook Bilstein B6 heb in combinatie met comfortline veren en daarmee komt de auto zo'n 1,5 cm tot 2 cm omhoog. Geen prettig gezicht.

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De achterkant van verschillende types verschilt kwa gewicht veel minder dan de voorkant, dus daar is gelukkig wat minder spreiding / minder keus.

 

Uiteindelijk heb ik achter code 1x wit 2x blauw geplaatst. Dit is eigenlijk een te hoge veerconstante voor mijn 1.9TDI 4Motion, maar scheelde weer hulpveren plaatsen en hij staat er kwa hoogte prima op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de feedback tot nu!

 

@@Worfje : De info van domotica ontvang ik graag mocht je die nog hebben. Ik stuur je een pm met mijn emailadress.

 

@@Vinniepilon: Progressieve sets zoals de Eibach/Billstein B12 heb ik overwogen, maar ik wil niet perse verlagen (icm 16inch wielen) en zoveel mogelijk comfort behouden. Van de ervaringen die ik heb gelezen offer je met dergelijke sets toch meer comfort op dan ik zou willen. Dat is voor een deel subjectief natuurlijk, maar ik denk dat de Koni FSD + 1BE een goed compromis beid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

post-14204-0-53194600-1547922555_thumb.jpg

 

hierboven mijn beschikbare (deels 1BE) voorraadje, bestaande uit:

 

achterzijde:

1x oranje 3x blauw (3B0 511 115 AJ, optie code 0YQ, gewichtsbereik 15)

 

voorzijde:

1x grijs en 1x blauw (8D0 411 105 CS, optie code 0JG, gewichtsbereik 7)

1x geel 1x blauw (8D0 411 105 DB, optie code 0JK, gewichtsbereik 10)

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt velen logisch om in dezelfde gewichtsklasse te gaan zitten die je kunt vinden binnen de 1BA en 1BE groepen, maar velen op fora twijfelen aan deze manier van kiezen. Ik zou echt moeite steken in mensen met zelfde motorcode/versnellingsbak/welniettrekhaak te vragen naar hun optie-sticker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank nogmaals voor de tips! Inmiddels heb ik een Passat 3BG met dezelfde specs kunnen vinden waarvan ik al vermoedde dat de auto een sportonderstel had. De handelaar was alleen niet echt happig om te antwoorden via email of telefonisch, dus vandaag maar langs gereden. Blik op de wagensticker bevestigd het vermoeden: 1BE. Vanavond maar eens zoeken welke gewichtsklasse het precies is en wat de bijbehorende kleurcodes zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Vr5ooom (en anderen)

Ik ben van plan om mijn passat 1998 2.8 v6 te verhogen. Nu wil ik er eerst achter komen of er wellicht andere veren onder zitten dan standaard. Mocht de auto verlaagd zijn, dan kunnen er standaard veren onder en/of spacers boven de veren, of zal er dan meer aangepast moeten zijn? Shocks ook bijvoorbeeld?

Hoe kan ik er achter komen welke veren er onder zitten en of deze standaard zijn?

Alvast bedankt, groeten Tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Tim_passat1998

 

Welkom op het forum!

Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd.

Je kunt jezelf en je passat voorstellen in het Ik ben.....En ik rij..... topic.

Bent u blij met onze hulp, steun dan de club. Zo word je Full Member

Veel leesplezier namens het moderatorteam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden