Ga naar inhoud
  • 0

Het begin is er!


Ralfff

Vraag

Het is zover! Ik heb bijna alle componenten bij elkaar om een dik actief drie weg systeem te gaan inbouwen in mijn cctje. Ik heb lang nagedacht over hoe ik dit ga doen. Ik heb besloten om het signaal af te tappen achter de dynaudio versterker en dit signaal richting de processor te sturen en zoveel mogelijk gebruik te maken van de originele bekabeling. Ik ga dus de luidspreker uitgangen van de versterker doorknippen en doormiddel van een DAP AUDIO multikabel (14 aderig) naar de processor te sturen en vanuit de versterkers weer terug naar de speakers.

 

De verbindingen ga ik maken met vergulde “bullet connectors” omdat ik deze nog op de plank heb liggen.

 

Ik ga de originele dynaudio frontspeakers vervangen met audison voce mid en highs en een audison prima av8 voor de kickbass. De speakers in de achter portieren blijven voor nu origineel.

 

De drie weg set voor wordt gevoed door drie pioneer prs-d800 versterkers, en de 15 inch gladen sql sub wordt gevoed door een pioneer gm-d9601..

 

Op het moment dat ik de multikabel en de dempings materialen binnen heb ga ik beginnen met de inbouw en zal ik gaande weg fotoos plaatsen voor mensen die dit in de toekomts mss zelf ook willen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja die installatie is leuk voor het begin, maar voldoet bij lange na niet..lage tonen gaan niet diep genoeg en bij hogere volumes gaan de bassen vervormen voornamelijk omdat deze het vermogen van de verterker niet aankunnen. En ik had alles nog op de plank liggen van me vorige auto. Voor mij is dit een hobby en ontspanning als ik weer bezig ben met een installatie inbouwen..

aangepast door Ralfff
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou t feit is dat er maar weinig kabels te vinden zijn..vooral 14 aderig en afgeschermd..die voldoen en die qua diameter niet te groot worden.

Ik heb nu een 14 aderige flexibele kabel met koperen geleiders van 1,5 mm2 die ook nog eens afgeschermd is..Als het aankomt op kabels...zijn de "high end" audiokabels meer een marketing foefje. Ik gebruik voor de stroomvoorziening ook gewoon een 50mm2 laskabel...is zelfs beter dan de "high end" kabel die je vaak voor het drie dubbele moet kopen.

 

Waar je bij muziekinstallaties in de auto vooral op moet letten is dat de signaalkabels die het signaal naar de processor of versterker sturen vooral niet in de buurt van de stroomvoorziening liggen..luidspreker kabels en stroomkabels vormen normaal niet zo'n probleem..

 

Ik wil niet zeggen dat DAP AUDIO een goed merk is voor elektronica versterkers en luidsprekers enzo...daar zijn idd veel betere merken te vinden die veel betere componenten gebruiken..

aangepast door Ralfff
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben het wel met bovenstaande eens. DAP is voor de overige audio niet echt een geweldig merk. Maar een degelijke kabel is gewoon goed, eender welk merk er op staat.

 

Voor de vermogens die bij huis en tuin en keukenaudio (maar ook in de auto) wordt gebruikt en de afstanden die daar afgelegd worden is het gebruik van "zilveren kabels, gesmeed door elfen bij maanlicht" wel wat overdreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja en het is ook bewezen onzin...geloof me ik heb een audiofiel in me familie an kom er dagelijks mee in contact. Die gast had eerst kabels van 800 euro gebruikt in zijn installatie (hele mooie install trouwens) Maar kon toen een set van ettelijke duizenden euro's lenen.. En vroeg mij om ook eens te luisteren, eerlijk is eerlijk je hoort het verschil gewoon niet. Het is meer een placebo effect..Alhoewel ik van mening ben dat je goede afgeschermde kabels moet gebruiken bij overdracht van analoog signaal, zijn er grenzen. Ergens gaat het idd over van logica naar wishfull thinking..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuk plan, maar wel erg complex van opzet als je mij vraagt. Te complex zou ik ook zeggen.

 

Ik zou die hele Dynaudio Amp er tussenuit halen. Die voegt niks toe en maakt het alleen maar complex. In de Dynaudio Amp zit ook een aktief filter wat heel specifiek voor de Dynaudio units is ontworpen en dan ga je vervolgens andere luidsprekers gebruiken. Dat levert per definitie een mismatch op en van optimalisatie is geen enkele sprake meer.

 

Daarna kan je het dan wel in die andere DSP gaan aanpassen, maar dat is dus correctie op correctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke dus als ik het goed begrijp is die versterker ook niet nodig om die piepsignalen van de parkeersensoren door te geven? En ik was ook van mening dat ik in mijn geval dan maar één set kabels moest doorknippen in plaats van twee n.l. Input en output..En het enige wat ik dan met de audison processor zou doen is het signaal samen voegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die piepsignalen van pdc komen van hele kleine speakertjes toch? Nooit op gelet of deze via radio komen.

 

Zoals bm-er aangeeft kun je beter het signaal voor de Dynaudio versterker pakken. Dan kan je de processor precies naar wens instellen vanaf een schone basis. Als je het signaal van de Dynaudio gaat routen/filteren/crossover etc is dit signaal al gekleurd en zul je bepaalde gebieden missen of moeten corrigeren wat weer onnodige ruis geeft en evt fase problemen.

 

Heb geen ervaring met audio systemen in de auto maar wel met grotere PA installaties voor feesttenten etc. Het principe zal echter niet heel veel afwijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die piepsignalen van pdc komen van hele kleine speakertjes toch? Nooit op gelet of deze via radio komen.

 

Zoals bm-er aangeeft kun je beter het signaal voor de Dynaudio versterker pakken. Dan kan je de processor precies naar wens instellen vanaf een schone basis. Als je het signaal van de Dynaudio gaat routen/filteren/crossover etc is dit signaal al gekleurd en zul je bepaalde gebieden missen of moeten corrigeren wat weer onnodige ruis geeft en evt fase problemen.

 

Heb geen ervaring met audio systemen in de auto maar wel met grotere PA installaties voor feesttenten etc. Het principe zal echter niet heel veel afwijken.

Die komen inderdaad van hele kleine speakertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laat ik nog eens wat horen, ik heb zover bijna alles bij elkaar behalve de geluids demping. Ik een vraag aan onze mede forumleden, weet iemand de kleurcodes van de quadlock stekker m.b.t. de front speakers? Het weer begint hier ook iets aangenemer te worden zodat ik nog eens wat in de garage kan gaan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hey mensen bedankt voor de info, maar was eigenlijk op zoek naar de kleurcodering, ik heb mijn rns 510 vorige week voor de laatste keer ingebouwd...met een verloop stekker voor mdi...en dat ging zo moeilijk dat ik geen zin meer heb deze nog eens uit te bouwen om te controleren..

 

Als ik de iso codering aanhoud is het wit en wit zwart voor linksvoor en grijs en grijs zwart voor rechtsvoor..

aangepast door Ralfff
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik snap je niet. als je de posities weet waar welke draad zit, kun je de kleur codering zo aflezen.

Anders kijk je op de speaker welke draden daar aan komen.... maar dat lijkt mij meer werkt om de deurpanelen lost te halen.

De RNS eruit is 5 minuten werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja oke, ik heb laatst een verloopstekker met mdi interface ingebouwd achter de radio...het was een hels karwei om de grote verloopstekker inclusief radio weer in te bouwen aangezien er heel weinig ruimte achter de radio is, daarom bouw ik hem liever niet nog eens uit..maar ik heb onder de bestuurders stoel de dynaudio versterker liggen en wil ook daar het front signaal aftappen en dat richting mijn processor sturen...heb gezocht op google naar kleurcoderingen gezocht en kwam eigenlijk alleen uit op betaalde of slecht zichtbare links...

 

En ik weet dat hier genoeg volkswagen profs zitten die de bewuste kleurcoderingen weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wow super! bedankt man! Ik begin onderhand fan van je worden! Ja dit zijn inderdaad de schema's die ik ook had gevonden maar op de één of andere manier werden de schema's bij mij onleesbaar weergegeven..Nogmaals dank hier kan ik wat mee!

aangepast door Ralfff
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden