Ga naar inhoud

Onderhoudsinterval VW Arteon 2.0TDI DSG7 R-line


bushmaster

Aanbevolen berichten

Aangezien er nog geen vwarteon.nl forum bestaat, plaats ik mijn vraag even hier.

Bij een Arteon wordt geen "serviceplan boekje" meer geleverd heb ik mij laten vertellen door de VW dealer, maar wordt alles in de computer (van VW) geregistreerd.

Weet iemand wat de onderhoudsintervallen zijn/waar ik deze kan vinden? (voor DSG-olie, distributieriem etc?)

De normale longlife beurten geeft de auto zelf wel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kan je wel vinden wat VW vindt op basis van jouw kenteken: https://www.volkswagen.nl/service

 

Toevallig laatst bij de dealer geweest en op papier een lijstje meegekregen van de prijzen van beurten en overig onderhoud zoals vervangen van de distributieriem. Helaas kan ik dat lijstje niet online vinden. Online zijn wel de prijzen voor economy onderhoud te vinden, maar dan moet je auto ouder zijn dan 5 jaar.

 

Nog wel een vraag of dit een eigen auto is, zo ja dan goed op het onderhoud letten. Ik zelf heb helaas slechte ervaringen met onderhoud aan mijn auto bij de VW dealer en heb dan ook recent besloten niet meer naar de VW dealer te gaan, mijn auto is bijna 4 jaar oud. Dan maar geen VW mobiliteitsgarantie meer. Hoewel ik me kan voorstellen dat je de eerste 2 jaar bij de dealer blijft vanwege fabrieksgarantie, dat heb ik ook zeker gedaan.

 

Maar DSG olie is 60k en distributie is 210k, dus je kan waarschijnlijk nog ff vooruit. Wel is er op het forum nu wat discussie over wat goede c.q. verstandige intervallen zijn voor filters: Oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, DSG filter en interieurfilter. Dealers zijn hier vaak laks mee, dat was bij mijn auto ook het geval. Sommige filters (brandstof) waren duidelijk over de vervangingstermijn heen en niet door de dealer vervangen. Groot nadeel van de lange onderhoudsintervallen is: je komt met 57.000km langs voor een beurt dat dan de DSG olie nog niet gedaan wordt omdat je nog niet op de 60k zit. En de volgende beurt staat het niet op het schema dus gebeurt het ook niet. De goede dealers niet te na gesproken zijn er echter te veel verhalen hierover bekend waardoor mijn advies is hier zelf goed op te letten.

 

Ik heb nog wel een onderhoudsboekje, en dat is toch wel handig als logboek, zo kan je precies zien wanneer wat vervangen is. En behalve dat de dealer het onderhoud kan inzien, kan je zelf ook (online) je onderhoudshistorie inzien? Dat lijkt me wel zo fijn.

 

De auto bevalt mij nog steeds erg goed, alleen zo jammer dat de dealers zo ondermaats presteren bij onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@bm-er dank je.

De Arteon is mijn eigen auto (geen lease).

V.w.b. onderhoud bij de VW-dealer, is dat alleen een "louche" zaak als ze door een leasemaatschappij worden uitgeknepen?

Ik neem toch aan als ik als pariculiere klant opdracht geef om een long-life beurt uit te voeren, en nadien blijkt dat er van alles niet is vervangen, dat ik toch een redelijk eind kom met m'n rechtsbijstand (is volgens mij gewoon oplichting toch?).

 

PS: ja ik maak alleen maar die twee jaar vol bij de dealer voor de fabrieksgarantie, ik heb altijd een "mannetje" voor onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het was niet zo dat ze zaken in rekening brachten die niet gedaan waren. Eerder andersom, er was te veel werk gedaan zonder toestemming vooraf door mij en tegen de afspraak in die ik hierover met ze had gemaakt. En dan die vervelende gesprekken aan de balie als je je auto komt afhalen. Ik was er gewoon helemaal klaar mee, en dat was voor mij de druppel.

 

Maar weet jij wanneer een filter precies vervangen moet worden? Dat staat er namelijk niet bij, en kan je dus lastig zelf controleren. En als je dan achteraf van iemand anders te horen krijgt dat er wel iets vervangen had moeten worden baal je gewoon enorm, helemaal als het je eigen auto is en ik bovendien een paar weken vooraf had nagevraagd welk onderhoud mijn auto nu nodig had. En om je een idee te geven, het kostte de VW medewerker 1 uur tijd om met een antwoord op die vraag te komen, zo lang heb ik bij die beste man aan zijn buro gezeten. En het dan nog presteren om mij met een verkeerd antwoord naar huis te sturen.

 

Ik had ook liever een andere ervaring gehad, VW heeft er helemaal zelf naar gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden