Ga naar inhoud
  • 0

Stroomloopschema j345 trekhaak regelapparaat


Tarabass

Vraag

Wie kan mij helpen aan een stroomloopschema voor de J345 module voor een 3C (uit 2006)?

 

Ik ben zelf op onderstaand lijstje uitgekomen en wil graag checken of dit klopt.

  • Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2
  • Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7
  • Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8
  • Violet/Rood – Pin 9 -> SB3 15A
  • Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC4 10A
  • Wit/Rood Pin 12 -> SC23 15A
  • Grijs/Geel – Pin 11 -> SC25 15A

post-24177-0-86545200-1546173822_thumb.jpg

 

post-24177-0-92274000-1546173836_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe bedoel je dat, Martijn? Waar moeten die draden bijkomen?

 

De kabelboom van de trekhaak naar de module is zover ik weet compleet. Daar zitten massa's aan en de stekker die in de module gaat. De draden die je ziet op de foto zijn de draden die vanaf de module naar voren lopen. Wat ik heb gedaan is een stroomloopschema van een b7 gepakt (ik heb helaas alleen een pdf met alle stroomloopschema's voor een b7 :neutral: ) en vervolgens de zekeringplaatsen vergeleken/veranderd aan de hand van een b6 zekeringoverzicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe bedoel je dat, Martijn? Waar moeten die draden bijkomen?

 

De kabelboom van de trekhaak naar de module is zover ik weet compleet. Daar zitten massa's aan en de stekker die in de module gaat. De draden die je ziet op de foto zijn de draden die vanaf de module naar voren lopen. Wat ik heb gedaan is een stroomloopschema van een b7 gepakt (ik heb helaas alleen een pdf met alle stroomloopschema's voor een b7 :neutral: ) en vervolgens de zekeringplaatsen vergeleken/veranderd aan de hand van een b6 zekeringoverzicht.

Pin 9 en pin 10 op de stekker naast je trekhaak gaan direct naar de zekeringenkast, niet via de module

Zouden een gele en een rode draad moeten zijn. Beide dikker dan de andere kabels op de stekker naast je trekhaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Loopt dit niet via de module? Uit de handleidingen van westfalia etc. haal ik dat met hun module er 3 zekeringen bijgeplaatst moeten worden. Deze lopen allemaal  Ik zou er dan, naast de 4 die ik al opsomde in de OP, nog eens 2 bij moeten plaatsen. Dan kom ik op 6(?) in totaal?

 

Ik heb helaas de trekhaak niet thuis liggen, dus kan het niet even nakijken. Maar ga er zeker binnenkort even naar kijken of dit ook het geval is bij mijn kabelboom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Loopt dit niet via de module? Uit de handleidingen van westfalia etc. haal ik dat met hun module er 3 zekeringen bijgeplaatst moeten worden. Deze lopen allemaal Ik zou er dan, naast de 4 die ik al opsomde in de OP, nog eens 2 bij moeten plaatsen. Dan kom ik op 6(?) in totaal?

 

Ik heb helaas de trekhaak niet thuis liggen, dus kan het niet even nakijken. Maar ga er zeker binnenkort even naar kijken of dit ook het geval is bij mijn kabelboom.

Zijn er toch wel 6 hoor, 1 van de zekeringen deel je met de remlichten, de module krijgt de + van voor de remlichtschakelaar (blauw/zwarte draad)(dus zekering) en de + van na de remlichtschakelaar (rood/zwarte draad) boordnet stekker E pin 2.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik begrijp nou wat je bedoeld met de draden die vanaf de trekhaak moeten komen. Eén gaat naar de module en één naar de zekeringkast. Als ik kijk naar de stroomloopschema's van een b7 2014 ziet het er zo uit.

 

Volgens b7 stroomloopschema 2014:

 

Vanaf module J345

Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2
Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7
Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8

Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC4 10A

Violet/Rood – Pin 9 -> SB3/SB4 15A

Grijs/Geel – Pin 11 -> SC25 15A

Wit/Rood – Pin 12 -> SC23 15A

 

Vanaf trekhaak

Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5
Blauw/Geel – Pin 3 -> SC36 20A

 

post-24177-0-63180800-1546206602_thumb.png

 

post-24177-0-76806200-1546206609_thumb.png

 

Het enige wat ik kan vinden over de b6 (mijn auto) is het volgende.

 

Volgens b6 stroomloopschema 2005:

 

Vanaf module j345

Zwart/Groen – Pin 2 -> SC6 5A
Lila/Rood – Pin 9 -> SC31 25A
Geel/Rood – Pin 11 -> SC29 20A
Wit/Rood – Pin 12-> SC30 15A

 

post-24177-0-23470500-1546206880_thumb.png

 

post-24177-0-50862600-1546206888_thumb.png

 

Maar dan komen de kleuren niet overeen en zie ik niets over de andere pinbezettingen etc. Als ik bovenstaande combineer (kleuren van b7 en zekeringen van b6) kom ik op het volgende uit:

 

Vanaf module J345

Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2
Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7
Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8

Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 10A

Violet/Rood – Pin 9 -> SC31 25A

Grijs/Geel – Pin 11 -> SC29 20A

Wit/Rood – Pin 12 -> SC30 15A

 

Vanaf trekhaak

Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5
Blauw/Geel – Pin 3 -> GEEN IDEE

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik begrijp nou wat je bedoeld met de draden die vanaf de trekhaak moeten komen. Eén gaat naar de module en één naar de zekeringkast. Als ik kijk naar de stroomloopschema's van een b7 2014 ziet het er zo uit.

 

Volgens b7 stroomloopschema 2014:

 

Vanaf module J345

Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2

Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7

Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8

Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC4 10A

Violet/Rood – Pin 9 -> SB3/SB4 15A

Grijs/Geel – Pin 11 -> SC25 15A

Wit/Rood – Pin 12 -> SC23 15A

 

Vanaf trekhaak

Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5

Blauw/Geel – Pin 3 -> SC36 20A

 

attachicon.gifb7_module_wiring_diagram.PNG

 

attachicon.gifb7_socket_wiring_diagram.PNG

 

Het enige wat ik kan vinden over de b6 (mijn auto) is het volgende.

 

Volgens b6 stroomloopschema 2005:

 

Vanaf module j345

Zwart/Groen – Pin 2 -> SC6 5A

Lila/Rood – Pin 9 -> SC31 25A

Geel/Rood – Pin 11 -> SC29 20A

Wit/Rood – Pin 12-> SC30 15A

 

attachicon.gifb6_fuses_wiring_diagram.PNG

 

attachicon.gifb6_fuses_wiring_diagram2.PNG

 

Maar dan komen de kleuren niet overeen en zie ik niets over de andere pinbezettingen etc. Als ik bovenstaande combineer (kleuren van b7 en zekeringen van b6) kom ik op het volgende uit:

 

Vanaf module J345

Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2

Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7

Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8

Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 10A

Violet/Rood – Pin 9 -> SC31 25A

Grijs/Geel – Pin 11 -> SC29 20A

Wit/Rood – Pin 12 -> SC30 15A

 

Vanaf trekhaak

Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5

Blauw/Geel – Pin 3 -> GEEN IDEE

Pin 2 op de stekkerdoos voor de aanhanger is mistlicht,

Pin 3 op de stekkerdoos voor de aanhanger is massa voor alle verlichting.

 

Pin 9 is continue spanning (+)

Pin 10 is geschakelde spanning (+)

 

Bij de B7 is afhankelijk van de codering in de module (en de versie ervan, ik weet dat de module met letter F het beide doet) de geschakelde spanning via een relais, welke door de module geschakeld wordt, of vanaf de zekeringenkast een geschakelde spanning.

 

In beide gevallen zitten deze op aparte zekeringen.

 

Ditzelfde geldt voor jouw module.

 

Dus je hebt dan nog steeds 6 zekeringen nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De pinbezetting van de stekker naast je trekhaak is alsvolgt:

1/L - Linker richting aanwijzer

2/54G - Mistlamp

3/31 - Massa

4/R Rechter richting aanwijzer

5/58R - Verlichting rechts

6/54 - Remlichten

7/58L - Verlichting links

8/ - Achteruitrijverlichting

9/+ - Permanente spanning (gezekerd, 20 amp)

10/./-.+ - Geschakelde spanning (gezekerd, 20 amp)

11/n/a of 31 - Niet in gebruik of massa

12/31 - Massa permanente spanning (pin 9)

13/31 - Massa geschakelde spanning (pin 10)

aangepast door maxx007at
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt, mannen. Nu kom ik ergens. De zekeringplaatsen uit de schema's van Peter komen overeen met mijn zekeringoverzicht. Dat geeft vertrouwen. Kom nu tot onderstaand lijstje:

 

Bruin – Pin 1 -> Massapunt 50 links achterin kofferbak
Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 5A
Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E Pin 2
Oranje/Groen – Pin 7 -> gateway Pin 15 (can high comfort)
Oranje/Bruin – Pin 8 -> gateway Pin 5 (can low comfort)
Lila/Rood – Pin 9 -> SB4 25A
Grijs/Geel – Pin 11 -> SC28 20A
Wit/Rood – Pin 12-> SC38 15A

 

Rest mij nog één vraag. De Lila/Rode draad moet volgens het schema naar SB3/4. Is dit nog op een andere manier door te koppelen? Ik kan toch in de zekeringkast de zekering doorverbinden zoals ze in onderstaand plaatje (uit westfalia handleiding) ook doen? Of is het verstandiger hem door het schutbord naar de SB zekeringenkast te leggen?

 

post-24177-0-19316700-1546255264_thumb.png

 

En dat relais verhaal? Vergeten? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt, mannen. Nu kom ik ergens. De zekeringplaatsen uit de schema's van Peter komen overeen met mijn zekeringoverzicht. Dat geeft vertrouwen. Kom nu tot onderstaand lijstje:

 

Bruin – Pin 1 -> Massapunt 50 links achterin kofferbak

Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 5A

Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E Pin 2

Oranje/Groen – Pin 7 -> gateway Pin 15 (can high comfort)

Oranje/Bruin – Pin 8 -> gateway Pin 5 (can low comfort)

Lila/Rood – Pin 9 -> SB4 25A

Grijs/Geel – Pin 11 -> SC28 20A

Wit/Rood – Pin 12-> SC38 15A

 

Rest mij nog één vraag. De Lila/Rode draad moet volgens het schema naar SB3/4. Is dit nog op een andere manier door te koppelen? Ik kan toch in de zekeringkast de zekering doorverbinden zoals ze in onderstaand plaatje (uit westfalia handleiding) ook doen? Of is het verstandiger hem door het schutbord naar de SB zekeringenkast te leggen?

 

attachicon.gifconstante_plus_doorverbinden_zekeringkast.PNG

 

En dat relais verhaal? Vergeten? :P

Ik heb het bij mij gewoon in de zekeringenkast aan de bestuurderskant aangesloten, SB3/4 is volgens mij continue spanning, maar dat zouden we kunnen opzoeken

 

En relais, ja als je het rechtstreeks op de zekeringenkast aansluit, kun je die overslaan ja

aangepast door maxx007at
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

SB4 is inderdaad continu plus. Klemcodering 30 volgens zekeringoverzicht. En komt van pin 9, dus dat rijmt met jouw verhaal. Ik heb overigens besloten deze gewoon op de SB zekeringkast aan te sluiten. Dan houd ik de SC zekeringkast netjes en is het allemaal zo origineel mogelijk. Klein beetje meer werk, maar wel zo netjes. En voorkomt dat ik problemen krijg met amperages. Het definitieve lijstje is dus geworden:

 

Bruin – Pin 1 -> Massapunt 50 links achterin kofferbak
Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 5A
Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E Pin 2
Oranje/Groen – Pin 7 -> gateway Pin 15 (can high comfort)
Oranje/Bruin – Pin 8 -> gateway Pin 5 (can low comfort)
Lila/Rood – Pin 9 -> SB4 25A
Grijs/Geel – Pin 11 -> SC28 20A
Wit/Rood – Pin 12-> SC38 15A

 

Bedankt voor het meedenken en alvast een heel goed uiteinde :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden