Tarabass Geplaatst 30 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2018 Wie kan mij helpen aan een stroomloopschema voor de J345 module voor een 3C (uit 2006)? Ik ben zelf op onderstaand lijstje uitgekomen en wil graag checken of dit klopt. Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2 Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7 Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8 Violet/Rood – Pin 9 -> SB3 15A Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC4 10A Wit/Rood Pin 12 -> SC23 15A Grijs/Geel – Pin 11 -> SC25 15A Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 wulfke Geplaatst 31 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 31 december, 2018 schema trekhaak pag1.pdfschema trekhaak pag2.pdf 4 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 maxx007at Geplaatst 30 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2018 Klopt, er komen nog 2 draden bij voor een constante plus en een geschakelde plus (pin 9 en 10 op de aanhangerstekker) beide met 20 amp gezekerd Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Tarabass Geplaatst 30 december, 2018 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2018 Hoe bedoel je dat, Martijn? Waar moeten die draden bijkomen? De kabelboom van de trekhaak naar de module is zover ik weet compleet. Daar zitten massa's aan en de stekker die in de module gaat. De draden die je ziet op de foto zijn de draden die vanaf de module naar voren lopen. Wat ik heb gedaan is een stroomloopschema van een b7 gepakt (ik heb helaas alleen een pdf met alle stroomloopschema's voor een b7 ) en vervolgens de zekeringplaatsen vergeleken/veranderd aan de hand van een b6 zekeringoverzicht. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 maxx007at Geplaatst 30 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2018 Hoe bedoel je dat, Martijn? Waar moeten die draden bijkomen? De kabelboom van de trekhaak naar de module is zover ik weet compleet. Daar zitten massa's aan en de stekker die in de module gaat. De draden die je ziet op de foto zijn de draden die vanaf de module naar voren lopen. Wat ik heb gedaan is een stroomloopschema van een b7 gepakt (ik heb helaas alleen een pdf met alle stroomloopschema's voor een b7 ) en vervolgens de zekeringplaatsen vergeleken/veranderd aan de hand van een b6 zekeringoverzicht. Pin 9 en pin 10 op de stekker naast je trekhaak gaan direct naar de zekeringenkast, niet via de module Zouden een gele en een rode draad moeten zijn. Beide dikker dan de andere kabels op de stekker naast je trekhaak. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Tarabass Geplaatst 30 december, 2018 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2018 Loopt dit niet via de module? Uit de handleidingen van westfalia etc. haal ik dat met hun module er 3 zekeringen bijgeplaatst moeten worden. Deze lopen allemaal Ik zou er dan, naast de 4 die ik al opsomde in de OP, nog eens 2 bij moeten plaatsen. Dan kom ik op 6(?) in totaal? Ik heb helaas de trekhaak niet thuis liggen, dus kan het niet even nakijken. Maar ga er zeker binnenkort even naar kijken of dit ook het geval is bij mijn kabelboom. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 maxx007at Geplaatst 30 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2018 Loopt dit niet via de module? Uit de handleidingen van westfalia etc. haal ik dat met hun module er 3 zekeringen bijgeplaatst moeten worden. Deze lopen allemaal Ik zou er dan, naast de 4 die ik al opsomde in de OP, nog eens 2 bij moeten plaatsen. Dan kom ik op 6(?) in totaal? Ik heb helaas de trekhaak niet thuis liggen, dus kan het niet even nakijken. Maar ga er zeker binnenkort even naar kijken of dit ook het geval is bij mijn kabelboom. Zijn er toch wel 6 hoor, 1 van de zekeringen deel je met de remlichten, de module krijgt de + van voor de remlichtschakelaar (blauw/zwarte draad)(dus zekering) en de + van na de remlichtschakelaar (rood/zwarte draad) boordnet stekker E pin 2. 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Tarabass Geplaatst 30 december, 2018 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 30 december, 2018 Ik begrijp nou wat je bedoeld met de draden die vanaf de trekhaak moeten komen. Eén gaat naar de module en één naar de zekeringkast. Als ik kijk naar de stroomloopschema's van een b7 2014 ziet het er zo uit. Volgens b7 stroomloopschema 2014: Vanaf module J345 Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8 Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC4 10A Violet/Rood – Pin 9 -> SB3/SB4 15A Grijs/Geel – Pin 11 -> SC25 15A Wit/Rood – Pin 12 -> SC23 15A Vanaf trekhaak Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5Blauw/Geel – Pin 3 -> SC36 20A Het enige wat ik kan vinden over de b6 (mijn auto) is het volgende. Volgens b6 stroomloopschema 2005: Vanaf module j345 Zwart/Groen – Pin 2 -> SC6 5ALila/Rood – Pin 9 -> SC31 25AGeel/Rood – Pin 11 -> SC29 20AWit/Rood – Pin 12-> SC30 15A Maar dan komen de kleuren niet overeen en zie ik niets over de andere pinbezettingen etc. Als ik bovenstaande combineer (kleuren van b7 en zekeringen van b6) kom ik op het volgende uit: Vanaf module J345 Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8 Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 10A Violet/Rood – Pin 9 -> SC31 25A Grijs/Geel – Pin 11 -> SC29 20A Wit/Rood – Pin 12 -> SC30 15A Vanaf trekhaak Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5Blauw/Geel – Pin 3 -> GEEN IDEE Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 maxx007at Geplaatst 31 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 31 december, 2018 Ik begrijp nou wat je bedoeld met de draden die vanaf de trekhaak moeten komen. Eén gaat naar de module en één naar de zekeringkast. Als ik kijk naar de stroomloopschema's van een b7 2014 ziet het er zo uit. Volgens b7 stroomloopschema 2014: Vanaf module J345 Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2 Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7 Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8 Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC4 10A Violet/Rood – Pin 9 -> SB3/SB4 15A Grijs/Geel – Pin 11 -> SC25 15A Wit/Rood – Pin 12 -> SC23 15A Vanaf trekhaak Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5 Blauw/Geel – Pin 3 -> SC36 20A b7_module_wiring_diagram.PNG b7_socket_wiring_diagram.PNG Het enige wat ik kan vinden over de b6 (mijn auto) is het volgende. Volgens b6 stroomloopschema 2005: Vanaf module j345 Zwart/Groen – Pin 2 -> SC6 5A Lila/Rood – Pin 9 -> SC31 25A Geel/Rood – Pin 11 -> SC29 20A Wit/Rood – Pin 12-> SC30 15A b6_fuses_wiring_diagram.PNG b6_fuses_wiring_diagram2.PNG Maar dan komen de kleuren niet overeen en zie ik niets over de andere pinbezettingen etc. Als ik bovenstaande combineer (kleuren van b7 en zekeringen van b6) kom ik op het volgende uit: Vanaf module J345 Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E pin 2 Oranje/Bruin – Pin 8 -> boordnet stekker G pin 7 Oranje/Groen – Pin 7 -> boordnet stekker G pin 8 Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 10A Violet/Rood – Pin 9 -> SC31 25A Grijs/Geel – Pin 11 -> SC29 20A Wit/Rood – Pin 12 -> SC30 15A Vanaf trekhaak Groen/Wit – Pin 2 -> j345 module pin 5 Blauw/Geel – Pin 3 -> GEEN IDEE Pin 2 op de stekkerdoos voor de aanhanger is mistlicht, Pin 3 op de stekkerdoos voor de aanhanger is massa voor alle verlichting. Pin 9 is continue spanning (+) Pin 10 is geschakelde spanning (+) Bij de B7 is afhankelijk van de codering in de module (en de versie ervan, ik weet dat de module met letter F het beide doet) de geschakelde spanning via een relais, welke door de module geschakeld wordt, of vanaf de zekeringenkast een geschakelde spanning. In beide gevallen zitten deze op aparte zekeringen. Ditzelfde geldt voor jouw module. Dus je hebt dan nog steeds 6 zekeringen nodig. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 maxx007at Geplaatst 31 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 31 december, 2018 (aangepast) De pinbezetting van de stekker naast je trekhaak is alsvolgt: 1/L - Linker richting aanwijzer 2/54G - Mistlamp 3/31 - Massa 4/R Rechter richting aanwijzer 5/58R - Verlichting rechts 6/54 - Remlichten 7/58L - Verlichting links 8/ - Achteruitrijverlichting 9/+ - Permanente spanning (gezekerd, 20 amp) 10/./-.+ - Geschakelde spanning (gezekerd, 20 amp) 11/n/a of 31 - Niet in gebruik of massa 12/31 - Massa permanente spanning (pin 9) 13/31 - Massa geschakelde spanning (pin 10) 31 december, 2018 aangepast door maxx007at 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Tarabass Geplaatst 31 december, 2018 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 31 december, 2018 Bedankt, mannen. Nu kom ik ergens. De zekeringplaatsen uit de schema's van Peter komen overeen met mijn zekeringoverzicht. Dat geeft vertrouwen. Kom nu tot onderstaand lijstje: Bruin – Pin 1 -> Massapunt 50 links achterin kofferbakBlauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 5AZwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E Pin 2Oranje/Groen – Pin 7 -> gateway Pin 15 (can high comfort)Oranje/Bruin – Pin 8 -> gateway Pin 5 (can low comfort)Lila/Rood – Pin 9 -> SB4 25AGrijs/Geel – Pin 11 -> SC28 20AWit/Rood – Pin 12-> SC38 15A Rest mij nog één vraag. De Lila/Rode draad moet volgens het schema naar SB3/4. Is dit nog op een andere manier door te koppelen? Ik kan toch in de zekeringkast de zekering doorverbinden zoals ze in onderstaand plaatje (uit westfalia handleiding) ook doen? Of is het verstandiger hem door het schutbord naar de SB zekeringenkast te leggen? En dat relais verhaal? Vergeten? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 maxx007at Geplaatst 31 december, 2018 Rapporteer Share Geplaatst 31 december, 2018 (aangepast) Bedankt, mannen. Nu kom ik ergens. De zekeringplaatsen uit de schema's van Peter komen overeen met mijn zekeringoverzicht. Dat geeft vertrouwen. Kom nu tot onderstaand lijstje: Bruin – Pin 1 -> Massapunt 50 links achterin kofferbak Blauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 5A Zwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E Pin 2 Oranje/Groen – Pin 7 -> gateway Pin 15 (can high comfort) Oranje/Bruin – Pin 8 -> gateway Pin 5 (can low comfort) Lila/Rood – Pin 9 -> SB4 25A Grijs/Geel – Pin 11 -> SC28 20A Wit/Rood – Pin 12-> SC38 15A Rest mij nog één vraag. De Lila/Rode draad moet volgens het schema naar SB3/4. Is dit nog op een andere manier door te koppelen? Ik kan toch in de zekeringkast de zekering doorverbinden zoals ze in onderstaand plaatje (uit westfalia handleiding) ook doen? Of is het verstandiger hem door het schutbord naar de SB zekeringenkast te leggen? constante_plus_doorverbinden_zekeringkast.PNG En dat relais verhaal? Vergeten? Ik heb het bij mij gewoon in de zekeringenkast aan de bestuurderskant aangesloten, SB3/4 is volgens mij continue spanning, maar dat zouden we kunnen opzoeken En relais, ja als je het rechtstreeks op de zekeringenkast aansluit, kun je die overslaan ja 31 december, 2018 aangepast door maxx007at Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Tarabass Geplaatst 31 december, 2018 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 31 december, 2018 SB4 is inderdaad continu plus. Klemcodering 30 volgens zekeringoverzicht. En komt van pin 9, dus dat rijmt met jouw verhaal. Ik heb overigens besloten deze gewoon op de SB zekeringkast aan te sluiten. Dan houd ik de SC zekeringkast netjes en is het allemaal zo origineel mogelijk. Klein beetje meer werk, maar wel zo netjes. En voorkomt dat ik problemen krijg met amperages. Het definitieve lijstje is dus geworden: Bruin – Pin 1 -> Massapunt 50 links achterin kofferbakBlauw/Zwart – Pin 2 -> SC6 5AZwart/Rood – Pin 3 -> boordnet stekker E Pin 2Oranje/Groen – Pin 7 -> gateway Pin 15 (can high comfort)Oranje/Bruin – Pin 8 -> gateway Pin 5 (can low comfort)Lila/Rood – Pin 9 -> SB4 25AGrijs/Geel – Pin 11 -> SC28 20AWit/Rood – Pin 12-> SC38 15A Bedankt voor het meedenken en alvast een heel goed uiteinde 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Tarabass
Wie kan mij helpen aan een stroomloopschema voor de J345 module voor een 3C (uit 2006)?
Ik ben zelf op onderstaand lijstje uitgekomen en wil graag checken of dit klopt.
Link naar reactie
Delen op andere sites
12 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten