Ga naar inhoud
  • 0

Startprobleem


Wim-Netten

Vraag

Heren met kennis van technische problemen. Mijn naam is Wim Netten en ik ben al enkele jaren lid van het forum. Gelukkig heb ik tot nu toe bijna geen gebruik hoeven maken hiervan. Ik ben in het bezit van een Passat van 2008 met bijna 200.000 km op de teller.

Nu heb ik echter een probleem bij het starten met warme motor. De accu is 100% want in de koude ochtend gloei ik de diesel voor en start de motor keurig. Als ik echter ergens even moet zijn en na vijf of toptien minuten weer start gooit de startmotor de motorkrans langzaam rond. Na enkele seconden start de auto wel maar er branden dan op het dashbord enkele lampjes. Deze gaan na ongeveer een minuut weer uit. Ook het lampje van de cruise controle gaat dan wel eens spontaan aan, terwijl de cruise controle uit staat. Wie denkt te weten wat het probleem is?

 

Bij voorbaat mijn hartelijke dank, Wim Netten Boxtel

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heren, het probleem is inmiddels opgelost. Het bleek toch de accu te zijn tot nu toe.

 

ANWB erbij gehaald toen de auto niet startte. Die teste de accu, en die bleek maar halve capaciteit te hebben. Nadat een nieuwe accu geplaatst is heb ik, tot nu toe, geen problemen meer gehad. Bedankt voor het meedenken!

 

Groetjes Wim Netten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een soortgelijk probleem, de laatste 3 jaar. Als de motor warm is en een paar minuten stil staat komt hij zo nu en dan gewoon niet door de compressie heen. Ik laat de sleutel dan meteen los en probeer het nog een keer, soms wel 2 keer. De accu is het niet, nog steeds dezelfde startmotor. Het lijkt wel of de motor op een verkeerd punt staat op het moment van starten. Hij gaat dan NIET rond i.p.v. langzaam. Op dat moment trekt de accu ook naar een te lage spanning en komen er allerlei meldingen. De accu is dan ook al eens vervangen en het probleem is gebleven. Maar hiermee ben ik nog altijd gewoon weg gekomen  :smile:  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, als het vriest en koud is heb ik helemaal geen problemen met starten.

Het lijkt mij dat het dan de startmotor niet kan zijn, toch?

 

Vanmiddag had mijn vrouw hetzelfde probleem. Ze kreeg de auto niet aan de praat en belde dat de accu leeg was.

Toen ik daar kwam merkte ik dat het koppelingspedaal helemaal onderin bijna op de bodem zat.

De startmotor gooide de motor niet aan. Nadat ik de ANWB gebeld had dacht ik, ik probeer nog eens.

Nadat ik het koppelingspedaal met mijn voet voorzichtig omhoog getrokken had. Duwde ik het pedaal naar beneden en veerde het weer op en neer. Toen ik daarna starte kwam de motor weer (langzaam) op gang.

Nu vraag ik me af hoe het kan dat dit pedaal onderin is blijven hangen? En wat dit voor invloed kan hebben op het starten?

 

 

Groetjes Wim Netten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een soortgelijk probleem, de laatste 3 jaar. Als de motor warm is en een paar minuten stil staat komt hij zo nu en dan gewoon niet door de compressie heen. Ik laat de sleutel dan meteen los en probeer het nog een keer, soms wel 2 keer. De accu is het niet, nog steeds dezelfde startmotor. Het lijkt wel of de motor op een verkeerd punt staat op het moment van starten. Hij gaat dan NIET rond i.p.v. langzaam. Op dat moment trekt de accu ook naar een te lage spanning en komen er allerlei meldingen. De accu is dan ook al eens vervangen en het probleem is gebleven. Maar hiermee ben ik nog altijd gewoon weg gekomen  :smile:  

Hier vandaag een startmotor vervangen voor een andere, zelfde symptonen als wat ik hierboven lees.

Alleen bleek bij mij dat de pluskabel waarmee hij op de startmotor zit met zo'n m8 moer de complete m8 moer weg was cq weggesmolten was. misschien was een nieuwe moer erop schroeven ook wel goed geweest, maar had deze startmotor toch liggen.

Auto start weer zoals het hoort.

 

 

Heren, als het vriest en koud is heb ik helemaal geen problemen met starten.

Het lijkt mij dat het dan de startmotor niet kan zijn, toch?

 

Vanmiddag had mijn vrouw hetzelfde probleem. Ze kreeg de auto niet aan de praat en belde dat de accu leeg was.

Toen ik daar kwam merkte ik dat het koppelingspedaal helemaal onderin bijna op de bodem zat.

De startmotor gooide de motor niet aan. Nadat ik de ANWB gebeld had dacht ik, ik probeer nog eens.

Nadat ik het koppelingspedaal met mijn voet voorzichtig omhoog getrokken had. Duwde ik het pedaal naar beneden en veerde het weer op en neer. Toen ik daarna starte kwam de motor weer (langzaam) op gang.

Nu vraag ik me af hoe het kan dat dit pedaal onderin is blijven hangen? En wat dit voor invloed kan hebben op het starten?

 

 

Groetjes Wim Netten

Dit lijken mij 2 verschillende zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit lijkt veel op een startmotor probleem, ik zou eerst het startrelais/solenoid (die op de startmotor zit) intern schoonmaken en smeren met kopervet, komt nogal eens voor dat dit intern vastklemt door de warmte van de motor nadat je een tijdje hebt stilgestaan. Daarom start de motor vaak wel als hij voldoende is afgekoeld.

 

Maar het is misschien handiger om de complete startmotor te (laten) vervangen, zeker als die al wat jaartjes oud is, zo duur zijn die tegenwoordig niet meer.

 

En dat van die lampjes, vreemd, laadt de accu wel goed op, slechte contacten op dynamo, accu?

 

car-starter-motor-major-components.jpg

aangepast door R-line
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden