Ga naar inhoud
  • 0
master

Installatie vraag

Vraag

Beste vrienden,

 

Ik heb laatst mijn installatie afgerond.

Wat er nu in zit:

 

Head unit:

ALPINE INE W920r

 

Composet voor en achterdeuren:

Audio System RX165pro

 

Subwoofer:

Kicker L7

 

Versterker voor composet:

Audio System F4-600

 

Versterker voor subwoofer:

Audio System F2-500

 

Bekabeling composet:

2,5mm2

 

Bekabeling versterkers:

50mm2

 

Maar nu. Klinkt allemaal mooi en kan keihard gaan maar dat vindt mijn verlichting van mijn dashboard niet leuk. Die danst gezellig mee.

Wie weet wat ik moet vervangen om dit probleem te verhelpen?

 

Condensator plaatsen?

Zwaardere dynamo? Hoeveel Amp is de standaard dynamo van een 3bg Avf? Ik zie wel dat ze in 140amp leverbaar zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dynamo cq accu trekt het standaard allemaal wel, denk eerder dat de bedrading 12v van de radio te dun is.

Sowieso helpt een condensator een hoop, maar dan moet je wel een zwaardere accu gebruiken bv 75A.

Is je massa kabel ook dik genoeg van zowel de radio als van de versterkers, zo kort mogelijk en op blank metaal.

 

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Met de 12v bedrading van de radio bedoel je de standaard iso stekker bekabeling? Die is nog origineel.

Massa kabel naar de versterkers is ook 50mm2 en zo kort mogelijk. Zit onder het schroef van de gordel op blank metaal. Standaard accu is volgens mij 75a

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Leg eens de constant plus van de accu naar de radio, los van de iso blok, en kijk dan eens wat er gebeurd.

Een condensator plaatsen helpt ook wel, heb er zelf een in de auto

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Nou dit klinkt voor mij als het al oude massa probleem... Misschien wat extra massa's trekken en de BIG THREE UPGRADE uitvoeren..Een condensator is altijd mooi om elektrische ruis uit een systeem te halen maar het zal het onderliggende probleem niet oplossen.. Ik heb al heel wat jaren audio installaties ingebouwd en in negen van de tien gevallen is het een massa probleem..Er zijn genoeg video's te vinden over het uitvoeren van de big three en mocht dat nog steeds niet helpen zou ik de massa kabels van je dashboard nalopen en zonodig meer massa's met het chassis verbinden.. En ook heel belangrijk is dat je een 50mm2 massablok waar je je verstekers op aansluit ergens in de kofferbak bevestigt aan het chassis zo dicht mogelijk bij de versterkers. Kan je trouwens foto's plaatsen van hoe de situatie eruit ziet, met name hoe je je verstekers hebt aangesloten?

aangepast door Ralfff

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Hey Ralf,

 

Ruis heb ik gelukkig niet dus een condensator is dan ook overbodig. Toch maar de big 3 uitvoeren.

 

Plaatje bij het praatje.

 

o91grq.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

De witte is massa. 50mm2 naar verdeelblok en dan 2x35mm2 naar de versterkers.

Blauw is voeding. 50mm2 en dan 2x35mm2 naar versterkers.

Massa kabel gaat onder het boutje van de gordel en is iets van 30cm. De massa gaat nog links van de voeding komen zodst die elkaar niet kruisen.

aangepast door master

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Wat ik wel zie kruizen is de cinch kabel over voeding en massa.

De blauwe en de witte kruisen enkel op het gedeelte wat je ziet. Die ga ik nog veranderen zodat massa links van de voeding komt te liggen. De tulpkabel van de onderste versterker ziet eruit dat die kruist maar als de achterbank dicht geklapt is dan zit de tulp kabel voor de plus en massa. Dus in normale ligt die er voor en niet erop.

aangepast door master
  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@@master zolang je geen ruis hebt bij muziek luisteren of een storende pieptoon als de motor loopt heb je geen probleem dat je tulp en voeding kruisen...voeding en massa kruisen moet eigenlijk ook geen of weinig problemen opleveren...Het oppervlak onder de riembout is helemaal blank geschuurd tot op het metaal?? Want meestal als verlichting op de bass mee knippert wil zeggen dat of je een slechte massa hebt of er is iets mis met je accu...Ik zou om de accu uit te sluiten, die eens meten in rust..meestal is het rust voltage van een accu minimaal 11,8 volt...zakt dat voltage lager dan is je accu kaduuk...of moet er water bij...Wat ik wel met enige zekerheid kan zeggen is dat je radio niet het probleem is...je kan ook een proberen om de sub versterker los te halen en te kijken of het probleem er dan nog is..ik gok van niet.

 

En eigenlijk zou ik je een tip willen geven om zo'n installatie niet tegen je achterbank te schroeven, maak een mooie mdf of multiplex plaat waar je het geheel op monteert. En als je dan bezig bent leg de versterkers aan de linkerkant..zo kan je mooi het stroom en signaal gedeelte scheiden..is maar een tip..voor de rest zijn het beesten van versterkers, dat spul van audio system is best goed!

 

Ik bljjf deze post maar bewerken, nog een vraag...met welke weerstand heb je die woofer aangesloten?

 

En nogmaals bewerken..sorry heb een aandachts probleem, ik bedoelde met ruis niet ruis in de installatie van wat je hoort zeg maar..maar ruis in je elektrisch systeem. Versterkers zijn een aanslag op je elektrische systeem en wat ik bedoel met ruis is terugkoppeling van de versterkers naar je elektrische systeem...met een condensator haal je dat weg, een condensator werkt dan zeg maar als een filter en is altijd beter voor alle elektronica..

aangepast door Ralfff

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Hey Ralf waardeer alle hulp absoluut dus bewerk je gek zou ik zeggen.

Ik moest mijn spullen inbouwen dus heb het zo gedaan. Als ik de toekomst meer tijd heb wil ik mooier maken.

De kicker woofer is zelfs te zwak voor versterker. Later misschien een krachtigere plaatsen.

De bekabeling loopt nu als volgt. Linker dorpel alleen speaker bekabeling van de linker deuren. Door het midden langs de bestuurdersstoel de voeding. Rechter dorpel de tulpkabels en rechter deuren. Onder de bout van midden gordel de massa. Deze zit op blank metaal. Dus al het verf heb ik weggeschuurd. Ik heb dan ook geen vage piepjes of dynamo ruis door de sprakers. De rust voltage is volgens mij 11,8. Ik heb zowel achter als bij de avvu een zekeringhouder met voltmeter. Ik kan wel even kijken wat het voltage is als de installatie uit staat, als volume op 0 staat en als ik hem beetje belast. Volgens mij is deze in rust 11,8 - 12,1, op volume nul 12,... en op belast richting de 14. Ik post morgen nog een paar foto's. Buurvrouw klaagt nu dat de schilderijen trillen op de muur en de buurman die trilt op zijn balkon stoeltje :)

En ik deel je mening dat Audio System echt beesten van apparaten ontwikkeld.

Wat bedoel je precies met welke weerstand de sub is aangesloten. Aantal ohms bedoel je? Deze is gebrugd op 2ohm.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ja het feit dat die sub op twee ohm draait wil zeggen dat die versterker ook behoorlijk hard moet werken, ik gok dat jouw probleem is dat je voltage behoorlijk onderuit gaat als je die install hard laat spelen..een paar extra massa's bij die kabelboom van je dash zou niet slecht zijn..

 

En misschien toch die big three upgrade uitvoeren, dus dikke massa van blok naar chassis, van accu naar chassis en dikkere laadkabel van dynamo naar accu..dat is de meest goedkope oplossing..als dat niet werkt moet je verder gaan kijken naar accu met meer capaciteit en eventueel sterkere dynamo..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

En is er al resultaat? Misschien ook een goede tip om je gains van je versterkers goed in te stellen met een multimeter zodat je altijd zuiver vermogen naar je speakers stuurt..

aangepast door Ralfff

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Met installatie uit:

 

34hv47m.jpg

 

Met volume op 5:

 

16ll4sl.jpg

 

Met volume rond de 15 gaat die naar 14,4V

aangepast door master

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ja je moet erop letten dat als de motor loopt en de bass komt dat je voltage niet te ver weg zakt...als dat gebeurd dan kan je idd eerst beginnen met die big three update en wat extra massas op die kabelboom van je dash...wordt het dan niet beter dan idd misschien kijken voor een sterkere dynamo...etc etc

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ik zou toch ook aan een condensator denken. Mijn ervaring in de systemen die ik ingebouwd heb, is dat als je lichten dimmen als je een "bassklap" hebt, je accu de piek niet aan kan. Deze word met een condensator opgevangen, aangezien deze in een hele korte tijd kan bij en ontladen. Ook/daardoor is voor het behoud van je accu een condensator aan te raden

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ze dimmen inderdaad licht bij een "bassklap". Zodra het weer een beetje mooi weer wordt om te sleutelen dan ga ik een paar dingen uit proberen. He nog een lijstje die ik moet afwerken maar doe ik liever zonder te douchen buiten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ga uit van ongeveer 1F per 1000W , meestal kom je al een eind met een 2F condensator. (F = farad) Let wel op dat deze een remote schakeling heeft (dus alleen aan gaat als de versterker ook aan geschakeld wordt) anders loopt je accu leeg als je auto een paar dagen stil staat (tevens afhankelijk van staat en capaciteit van accu)

 

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Is dat 1000W vermogen van de speakers en woofer die stroom trekken of het vetm9gen wat de versterkers leveren?

 

Compo's zijn 140w rms per set, sub 600w rms. De twister f4-560 levert 140w-150w rms per kanaal en f2-500 staat gebrugd en doet 800w rms op 4ohm en 1180w rms op 2ohm

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Het gaat om het totale belastende vermogen van wat de 2 versterkers leveren. Maar als ik het goed begrijp uit je tekst dat stuur je nu je 600w rms woofer aan met 1150w vermogen? Gaat ie niet fijn vinden, hierdoor is de kans groot dat je nooit de juiste stuur spanning via de gain naar de sub krijgt omdat ie over zn nek zal gaan. Dit staat verder los van het piek vermogen waar jij last van hebt. Maar met een condensator van 2F kom je er wel. Met de optelsom van de zekeringen in de versterkers kun je ook makkelijk het maximale vermogen uitrekenen. Met de formule P=U x I , waarbij p het vermogen is u de spanning is en i de stroom is, u is met draaiende motor 13 en i is bijv 40, dan heb je een maximaal vermogen van 520w. Vaak is elk kanaal apart afgezekerd op het het maximale gebrugde vermogen (als de versterker dat ondersteund)dus daarom moet je de zekering waardes bij elkaar op tellen. Op de zekering zelf staat de waarde

 

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ja je moet erop letten dat als de motor loopt en de bass komt dat je voltage niet te ver weg zakt...als dat gebeurd dan kan je idd eerst beginnen met die big three update en wat extra massas op die kabelboom van je dash...wordt het dan niet beter dan idd misschien kijken voor een sterkere dynamo...etc etc

Condensator er tussen en het voltage zakt niet of nauwelijks.

Oeps, staat er al. Heb ik overheen gekeken, sorry

aangepast door 35iB4
  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

×