Ga naar inhoud
  • 0

Ketting 2.0tsi preventief vervangen of...?


AsliVW

Vraag

Ik rijd een Passat CC 2.0tsi.

150.000 km gereden.

 

Gisteren is de inlaat vervangen na de foutcode P2015 en het branden van het motorlampje.

Monteur zegt nu dat hij niks vreemds zag aan de kleppen van de inlaat en dat vervangen dus misschien niet nodig was geweest. Terwijl bij het uitlezen hij al aan gaf dat het de inlaat betrof

 

Maargoed... nu lees ik dat de ketting een probleemgeval is bij deze motoren. Volgens mij is het niet de vraag of hij kapot gaat, maar wanneer...

We hebben momenteel trouwens geen probleem met de ketting.

 

Ik heb nu een behoorlijke discussie thuis. Ik zeg: preventief vervangen.

Kreeg een prijsopgave van 1.050,00 euro.

Vriend zegt: ik heb het er nu niet voor over, je hoort het vanzelf wel als die ketting niet goed meer is en kun je op tijd ingrijpen. En dat er een lampje gaat branden op dashboard?

 

Maar is dit ook zo? Ik vind dit wel erg optimistisch klinken.

 

 

 

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank jullie wel!

Tsi vergt nu eenmaal meer onderhoud dan normaal. Het verdient geen schoonheidsprijs, de hoeveelheid ‘failures’ die je tegen kunt/gaat komen bij deze motoren.

Zonde, want eigenlijk is de tsi een mooi stukje techniek.

 

Ik laat mijn ketting vervangen!

Ja, ik kan een ander merk rijden, maar dan rijd ik zonder passie. Ben gewoon VW fan. Dan maar meer onderhoud.

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rijd een Passat CC 2.0tsi.

150.000 km gereden.

 

Gisteren is de inlaat vervangen na de foutcode P2015 en het branden van het motorlampje.

Monteur zegt nu dat hij niks vreemds zag aan de kleppen van de inlaat en dat vervangen dus misschien niet nodig was geweest. Terwijl bij het uitlezen hij al aan gaf dat het de inlaat betrof

 

Maargoed... nu lees ik dat de ketting een probleemgeval is bij deze motoren. Volgens mij is het niet de vraag of hij kapot gaat, maar wanneer...

We hebben momenteel trouwens geen probleem met de ketting.

 

Ik heb nu een behoorlijke discussie thuis. Ik zeg: preventief vervangen.

Kreeg een prijsopgave van 1.050,00 euro.

Vriend zegt: ik heb het er nu niet voor over, je hoort het vanzelf wel als die ketting niet goed meer is en kun je op tijd ingrijpen. En dat er een lampje gaat branden op dashboard?

 

Maar is dit ook zo? Ik vind dit wel erg optimistisch klinken.

 

 

 

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zolang je er geen problemen zijn zou ik er niks aan doen. ik had dezelde motor en heb er bijna 250000 km mee gereden zonder dat ook maar iets van de ketting vervangen is. nooit problemen mee gehad enz. Wel met de inlaat. ik vermoed dat er bij jou ook teveel speling op het asje zat waardoor je de foutcode kreeg. er zijn overige genoeg andere bereiders diehem ook nooit vervangen hebben. Je hoord alleen de slechte gevallen en de goede hoor je zelden of nooit.

aangepast door golfiev5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijne is vervangen bij de 165k, had er ook nog geen problemen mee maar was wel mooi optijd.

Had niet veel langer hoeven duren anders had ik hem er vrijwel zeker af gereden, zeker ook met de pks na het chippen.

 

Ik ben echt wel voor het preventief vervangen.

Neefje van me heeft zijn auto erdoor naar de sloop kunnen brengen.

Kreeg ook last van ketting problemen, heeft toen een afspraak gemaakt om te laten vervangen maar reed het weekend voor zijn afspraak alsnog de ketting eraf.

 

Mijn advies zou zijn om voor nu nog door te rijden maar wel rond de 160k zon beetje te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijne is vervangen bij de 165k, had er ook nog geen problemen mee maar was wel mooi optijd.

Had niet veel langer hoeven duren anders had ik hem er vrijwel zeker af gereden, zeker ook met de pks na het chippen.

 

Ik ben echt wel voor het preventief vervangen.

Neefje van me heeft zijn auto erdoor naar de sloop kunnen brengen.

Kreeg ook last van ketting problemen, heeft toen een afspraak gemaakt om te laten vervangen maar reed het weekend voor zijn afspraak alsnog de ketting eraf.

 

Mijn advies zou zijn om voor nu nog door te rijden maar wel rond de 160k zon beetje te vervangen.

mijn was ook gechipt 273pk en 415nm, dit heb ik gelijk gedaan na aankoop en heb er vervolgens 150000km bijgereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zolang je er geen problemen zijn zou ik er niks aan doen. ik had dezelde motor en heb er bijna 250000 km mee gereden zonder dat ook maar iets van de ketting vervangen is. nooit problemen mee gehad enz. Wel met de inlaat. ik vermoed dat er bij jou ook teveel speling op het asje zat waardoor je de foutcode kreeg. er zijn overige genoeg andere bereiders diehem ook nooit vervangen hebben. Je hoord alleen de slechte gevallen en de goede hoor je zelden of nooit.

 

Dat je de goede gevallen zo weinig hoort komt misschien omdat ze er niet zijn...........  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks Guys!

Ik ga een afspraak plannen bij Hartog Tuning in Alkmaar. Zijn VW/Audi specialist.

Wordt begin januari, wacht nog op definitieve datum bevestiging.

 

Wat ze gaan vervangen voor 1.050 euro:

- vervangen distributieketting voor de nokkenasaandrijving (900 euro)

- vervangen van balansasketting met geleiders (150 euro)

 

Hoop dat ik voorlopig even klaar ben met geld uitgeven.... heb hem pas drie maanden.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks Guys!

Ik ga een afspraak plannen bij Hartog Tuning in Alkmaar. Zijn VW/Audi specialist.

Wordt begin januari, wacht nog op definitieve datum bevestiging.

 

Wat ze gaan vervangen voor 1.050 euro:

- vervangen distributieketting voor de nokkenasaandrijving (900 euro)

- vervangen van balansasketting met geleiders (150 euro)

 

Hoop dat ik voorlopig even klaar ben met geld uitgeven.... heb hem pas drie maanden.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ach December is altijd een dure maand  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja je blijft bezig met die dingen..

Dacht dat ik met het vervangen van de ketting er weer even tegenaan kon maar nu staat hij inmiddels alweer bij Twan voor het volgende probleem :(

Daar word je niet vrolijk van!

Dat is dus mijn grootste angst. Elke keer die onaangename verrassingen. Hoop dat het mee valt voor je

 

Nog maar drie maanden terug, maar zou ik nu opnieuw voor de keuze staan..was het geen CC geworden. Sowieso geen tsi

Vanavond opnieuw besproken thuis en vriend stelt voor de auto te verkopen.

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Distributie kettingen, scheelt een hoop geld aan distributie riemen wisselen om de 120 of 180k........ahum.....

Bij Hartog is ie in ieder geval in vakkundige handen.

 

Heb je ook nog DSG? :mrgreen:

Geen DSG! Thank God

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@GewoonJoey

heb 1.8 tsi of de 2.0tsi ?

@@dieseltje een 2.0tsi.

 

Zou voor mij zonde zijn om de auto weg te doen, rijdt hem nu een jaartje en zit al teveel geld in.

 

In jou geval Asli snap ik het goed, maar dan blijft het alsnog zonde natuurlijk van zon schitterende wagen.

aangepast door GewoonJoey
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar word je niet vrolijk van!

Dat is dus mijn grootste angst. Elke keer die onaangename verrassingen. Hoop dat het mee valt voor je

 

Nog maar drie maanden terug, maar zou ik nu opnieuw voor de keuze staan..was het geen CC geworden. Sowieso geen tsi

Vanavond opnieuw besproken thuis en vriend stelt voor de auto te verkopen.

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het probleem wat je nu hebt gehad ligt niet aan het feit dat het een CC is toch? :angel: Volgens mij koop je een CC omdat je hem mooier vind en accepteer je dat hij net iets minder praktisch is als andere auto's.

 

Ten aanzien van de TSI, de TSI motoren hebben inderdaad meer problemen dan gemiddeld. Dat zou je van een moderne motor niet mogen verwachten. Desalniettemin heeft niet iedere TSI problemen. Mijn 2.0 TSI heeft 85K probleemloos op de klok staan. ook geen druppel olie. Hiervoor had ik een 1.8 TSI die met 130K ook geen enkel probleem had.

 

Het verhaal over de ketting begrijp ik zelf niet helemaal. Een ketting is in principe onderhoudsarm maar die stelling blijft helaas niet bij iedere auto overeind. Volkswagen is daar niet uniek in!

 

De ketting preventief (waar je geheel vrij in bent of je dat wel of niet wil doen) vervangen zegt nog steeds niets over algehele staat van de motor en/of het voertuig. Die kan namelijk helemaal prima zijn! Ik begrijp ook niet helemaal waarom preventief onderhoud hiermee in verband wordt gebracht. Het vervangen van de remmen is heel normaal en betekent toch ook niet dat je een slechte auto hebt?

aangepast door areikelboom
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind 85K nog 130k ver onder de maat. Ook een benzine moet bij normaal gebruik en onderhoud de 300K halen.

 

Dat is nu ook precies mijn punt. Bij normaal gebruik en onderhoud moet het allemaal geen probleem zijn. Dat betekent dus ook dat niet alle auto's bij 150k aan de beurt zijn voor dit soort onderhoud.

 

Vaak als auto's bij 150k-200k problemen geven hebben ze voordien ook al een wat minder liefdevol leven gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Distributie ketting is wat mij betreft geen "slijtagedeel" zoals remmen en koppelingsplaten.

Ben het helemaal eens met Foppe.

Na maanden wikken en wegen en onderzoeken heb ik de Germaanse 2 (VAG en BMW) links laten liggen omdat die bovengemiddeld problemen met de distributie kettingen/ geleiders en automaat bakken hebben.

VAG is niet voor niets weer terug naar de getande riem, op de 6 cilinders na. (die nog steeds niet vrij zijn van problemen, info Hartog)

Anders was Nitro68 waarschijnlijk niet bij een Toyota dealer naar binnen gelopen, ik kan mijn centjes ook maar 1 keer uitgeven bij gebrek aan een baan met lease auto en daar wil ik graag iets betrouwbaars voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik geef toch ook aan dat hij gelijk heeft of niet?

 

Maar dat een ketting geen slijtagedeel is, is onzin. Alles slijt. Als je dingen maar robuust genoeg maakt gaat het uiteraaard langer mee.

 

Dat VAG het niet op orde heeft met de kettingen is waar. Dat ze over zijn gestapt op een riem zal naar mijn mening komen omdat deze oplossing goedkoper voor VAG is. Dat neemt echter niet weg dat die motoren nog steeds een lang leven kunnen hebben.

aangepast door areikelboom
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Distributie ketting is wat mij betreft geen "slijtagedeel" zoals remmen en koppelingsplaten.

Ben het helemaal eens met Foppe.

Na maanden wikken en wegen en onderzoeken heb ik de Germaanse 2 (VAG en BMW) links laten liggen omdat die bovengemiddeld problemen met de distributie kettingen/ geleiders en automaat bakken hebben.

VAG is niet voor niets weer terug naar de getande riem, op de 6 cilinders na. (die nog steeds niet vrij zijn van problemen, info Hartog)

Anders was Nitro68 waarschijnlijk niet bij een Toyota dealer naar binnen gelopen, ik kan mijn centjes ook maar 1 keer uitgeven bij gebrek aan een baan met lease auto en daar wil ik graag iets betrouwbaars voor.

 

Misschien is een idee om de overstap te maken naar een Toyota forum? Ipv hier alleen maar vag af te zeiken!! En dat zonder passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden