Ga naar inhoud
  • 0

Reparatie passat


Naudje32

Vraag

Even een vraag. Onze passat staat nu bij de garage wegens reparatie.

Worden o.a. de zuigerveren met schraapveren vervangen daarnaast vragen of ik een kop revisie wil laten doen. Hoe nodig is dat?

En moet ik naast de koppelingsplaten, ook echt de massavliegwiel vervangen ?

Alles zit ik rond de 3500€

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat was de reden van de zuigerveren te laten vervangen. Overmatig olieverbuik?

 

Als alles uitelkaar ligt, dan is het wel raadzaam om de kop ook aan te pakken. De klepseals zijn vaak ook hard geworden en lekken. Kleppen kunnen door de vervuiling ook niet meer fris zijn.

 

Als de koppeling er uit ligt en je massavliegwiel heeft ruimte of is oud kwa kilometers dan is het verstandig om deze ook te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zuigerveren lieten olie door incl de schraapveren. Dat laatste zijn normaal 3 delige veren die worden vevangen door 1 delige nu aangezien het een vw fout was door 3delige erin te doen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarom zei ik ook de kop is nou voor revisie.

Kleppen worden opnieuw geslepen waren erg verkoold ook, de seals venieuwd alles wat nodig is.

Hadden gekeken voor eventueel uithonen maar dat was niet nodig. Daar had de auto nog te weinig voor gelopen. En de cilinder uiteinde zag er goed uit. Na het afvlakken komt er zowiezo een dikkere pakking op.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Massa vliegwiel laat ik achterwegen. Zit geen speling op maar dat was het minste waar ik me druk om moest maken. Koppelinh was dus echt op. Had eerder al aangegeven op de forum dat de koppeling wel heel erg hoog zat, maar kreeg te horen dat het typisch passat was. Zei de monteur ook, maar niet zo hoog!

 

-Nieuwe zuigerveren

-nieuwe schraapveren(voorheen 3delig worden nu 1 delige)

-nieuwe lager schalen

- nieuwe koppelingsplaten + drukgroep

-koprevisie

-nieuwe distributie riem (alleen riem, distributie is in juni 2016 compleet vernieuwd)

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Reken maar doe hem zeker nog niet weg.

Volgend jasr nieuwe spatborden erop en eens mooie velgen. Daarna een beetje stylen voor de verandering en om me jongere jaren weer eens op te zoeken

 

Maar alles totaal rond de 3000€ helaas de werkuren eraan is het duurst.

Volgende keer doe ik het zelf. Zowiezo de massavliegwiel ga ik vernieuwen komend jaar, anders werd het me nu te gortig en een zeer boze vrouw

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hun zitten op 55€ netto per uur. Dealer zit ik op 90€ bruto per uur. Veel zelf doen moet je ruimte en tijd voor hebben, en dat heb ik niet

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ff een update:

 

vandaag zijn het blok kop en zuigers terug gekomen van revisie.

 

Cilinders zijn overigens gehoned

 

ee1be7332ef66a46b58d298662c5e62e.jpg2dd2001498a5de82c352b4954585ab23.jpg

 

Ziet er goed uit.

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wil niet lullig doen, maar je drijfstang is te lang, de zuigert komt eruit :mrgreen: .

 

Nee hoor, ziet er gelikt uit.

Nee nee....dat zijn idd die nieuwste blokken. Lijkt mooier en ruiger als de zuigers uit de mororkap komen...

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou.... even een update:

 

Mijn passat is inmiddels klaar auto loopt als een zonnetje. Advies was hem goed en rustig in te rijden tussen zeker 5 á 10.000km.

Ook zeinhijnik moet even goed aanvoelen met schakelen wanneer de toeren goed zijn, dat ivm minder belasting op de lagers. olie mag alleen 5W40 of 10w40 en zeer zeker geen 5W30 longlife. Blijkt zeer slecht te zijn voor benzine motoren. Daarnaast is de koppeling vervangen met SACHS.

Koppeld super en pakt ook beter op.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat er geen 5W30 in mag lijkt me onzin.. officieel moet er gewoon 5W30 LL3 in. De motor doet het overigens op alle oliën goed.. ook 5w40, 5w50, 10W40 en 10w60 kan er gewoon in.

Mathijs ik heb al vaker hier en daar gehoord dat longlife olien niet ten goede komen van motoren.

 

Dit geld niet alleen voor castrol maar ook andere merken.

 

Ik ben idd zelf altijd voor 5w40 of 10w40 voorstander geweest. Dit bevestigd wel mijn intiutie.

 

Lees dit:

 

Longlife olie nu goed of slecht

 

willem (kendall importeur)

De producten van Castrol zijn wel goed, maar niet helemaal voor de toepassing waar ze momenteel voor worden gebruikt. De hele lange verversingsinterval die VAG wil, 35.000 km voor de benzine en 50.000 km voor de diesels, is in de praktijk niet haalbaar. Het verbruik ligt nl vrij hoog op de Longlife olien. 1 liter op de 5000 km, wil zeggen dat je op 50.000 km zo'n 10 liter moet bijvullen. Carterinhoud is 4 liter, dus heb je 2,5 keer een verversing gehad.

 

Verder horen wij veel slijtage problemen in de praktijk. Het probleem is nl gewoon dat de dieselmotoren tegenwoordig een verschrikkelijk hoog koppel hebben bij lage toerentallen en dat is nu net moeilijk om te smeren. Hoogtoereige motoren kunnen relatief simpel een sterke smeerfilm opbouwen, langzaamdraaiende motoren hebben daar veel meer moeite mee. Wat je in dergelijke gevallen niet moet doen is je toevlucht nemen tot dunne producten, je smering komt dan gewoon in gevaar. VAG heeft dit echter wel gedaan om bepaalde milieu-eisen en efficientie-eisen te kunnen halen. De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim 2 maal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk, ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen.

 

In Zwitserland mag dit product al niet meer gebruikt worden in de RS en S motoren.

 

Die 0w-30 (VAG voorschrift) is speciaal voor verlengde verversingsintervallen. Dit is slechts 1 product dat officieel is goedgekeurd, en de praktijk wijst uit dat de bescherming nog al eens te wensen overlaat, bovendien is het verbruik vrij hoog, meestal 1 liter op 5000 km. Bij een verversingsinterval van 30.000 km moet je toch zo'n 6 liter bijvullen. op een carterinhoud van 4 liter is dat toch 1,5 keer verversen. Bij een prijs van 20 euro is dat dus een dure zaak. Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt nl alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen. In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je deze 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen.

 

HAvoline heeft officieel nog geen goedkeuring van VAG. Zit je nog in je garantie, dan is dat zeker iets om op te letten. Texaco is zeker in staat om een dergelijk product te maken, dus de kwaliteit is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. VAG en Castrol schermen gewoon deze markt af, zodat ook de grote jongens (Shell Texaco, etc etc) geen officiele goedkeuring hebben. Vaak gaat de indicator gewoon eerder aan, omdat deze bij mijn weten ook nog rekening houdt met het aantal koude starts. De 35.000 is dan haalbaar als je gewoon veel lange afstanden rijdt. Korte stukjes hebben veel invloed op de interval.

 

De bescherming voor de motor, Benzine-turbo, is ook gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. Niet dat je daar problemen mee krijgt als 1e eigenaar, maar ik zou geen VAG product kopen met 150.000 km op de teller die een 0w-30 heeft gebruikt.

 

1e, 2e, 3e eis is gewoon de voorkeur van de auto-fabrikant. Het liefst de 1e eis, (1e keus), heb je dit niet voorhanden, dan mag je ook de 2e eis nemen, heb je dit niet, dan is er nog een 3e mogelijkheid.

 

Dunnere olie is over het algemeen synthetisch, Synthetische producten hebben een iets agressievere neiging tot schoonmaken. Het heeft dus niets met de dikte te maken, maar met de opbouw van het product. Synthetische producten zijn nl bedoeld voor langere verversingsintervallen, dus meer en vaak iets agressiever additieven, om de boel schoon te houden. Mensen die van minerale prodcten overgingen naar syntheten hadden dan ook vaak het probleem dat de syntheten in het vervuilde blok aan de grote schoonmaak begon. Nu zijn echter de minerale producten al zo goed, dat dit verschil in schoonmaken eigenlijk wel verleden tijd is.

 

Het schoonmaken door dunnere producten is dus eigenlijk een indirect gevolg van het feit dat dunnere producten synthetisch zijn.

 

Kwade gevolgen voor afdichtingen of klepstoters. Een blok wordt geconstrueerd met een bepaald type olie in het achterhoofd. Veel dikker of veel dunner kan al tot problemen leiden bij de klepstoters. Vaak geen motorschade, maar gewoon een irritant getik. Ook afdichtingen zijn aangepast aan de voorgeschreven dikte. Dunnere olie kan daarom tot lekkage leiden.

 

Zoals ik al een aantal keren heb verteld is het metname bij turbo-diesel motoren van belang dat je niet een te dunne olie gebruikt. Hetzelfde geldt voor de turbo-benzine motoren. De Subaru olietest liet zien dat een minerale 10w-40 5x zoweinig slijtage had als alle volsyntheitsche 0w-40 producten

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone X

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad,het ligt niet aan de olie zelf maar aan het feit dat de olie er te lang in zit.dus wat @@BARRY_TDI zegt,elke 10 tot 15.000 verversen om sludge vorming te voorkomen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf overgestapt ben naar 10w40 omdat mijn Passat 5w30 drinkt als limonade.

aangepast door dieselaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden