Ga naar inhoud
  • 0

Effect van verschillende velgmaten


JanSL

Vraag

Ik wil even mijn ervaring delen als je 2 verschillende velgmaten onder een B8 hebt liggen.

 

Vorige week kreeg ik een lekke band. Dankzij de DynAudio subwoofer achterin had ik geen reservewiel bij me.

Ik was gelukkig dicht bij huis en had mijn oude wintervelgen nog thuis liggen . Mijn vrouw was zo aardig om die te komen brengen.

 

De dag erna heb ik ook de andere voorband gecontroleerd en die was ook erg aan het slijten (ijzerdraad was al zichtbaar). Dus die ook maar verwisseld.

 

Ik heb 2 dagen gereden met 17” voor en 19” achter. Dit vindt de auto niet leuk:

— Cruise control werkt niet. Zodra je op ‘set’ drukt, krijg je een foutmelding. Ik heb 1.250km gereden zonde ACC. Krijg je best een lamme rechtervoet van

 

— Side Assist werkt iedere keer als je de moter hebt gestart, maar na verloop van tijd houdt’ie er stilzwijgend mee op

 

— Lane Assist kun je ook inschakelen, maar herkent de strepen op de weg bijna niet meer

 

— Het bandenspanningscontrolesysteem werkt ook niet meer

 

— Hoewel de wielen niet spinnen, denkt het ASR systeem van wel en houdt het gas in. Best lastig als je bij een Raststätte bent geweest en via een korte invoegstrook de snelweg op wilt rijden (harder dan 50kmh willie dan nie). Gelukkig kun je de ASR snel uitschakelen.

 

Nadat er twee nieuwe voorbanden werden gemonteerd, moet de monteur nog vele pagina’s met foutmeldingen resetten, maar daarna waren alle problemen weer verdwenen.

 

Zo zie je maar hoe de de moderne software volledig van slag raakt als er 1 dingetje mis gaat !

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is goed te verklaren waarom dit fout gaat, zoals Barry al aangeeft.

 

Ik ken dit ook met aandere merken, zelfs al een keer meegemaakt dat we een automatische transmissie aangeboden kregen voor reparatie. Mankeerde niets aan bleek op verschillende bandenmaat voor en achter op te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat ik alleen niet snap is waarom je 2 dagen met 2 kleinere wielen gaat rijden als je gewoon een andere set hebt liggen :shock:

of was dit een soort van experiment? :unsure:

In het weekend ging er 1 band stuk.

Op maandag ontdekte ik dat de 2e ook ver heen was. Nieuwe banden waren niet op voorraad.

Di moest ik voor het werk naar Duitsland en kwam Woe terug.

 

Ma na het werk had ik maar nèt tijd om 1 band te verwisselen. Di-ochtend moest ik om 6h vertrekken. Had geen tijd (en zin) om alle 4 de 17” erop te leggen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bandenspanning sensor werkt niet omdat er geen sensoren in de 17" velgen zitten.

Bij mij werkt het anders: mijn banden hebben allemaal geen sensoren.

De auto berekent het via het aantal omwentelingen van het wiel. Als een band minder druk heeft (dus lek), dan draait’ie langzamer.

 

Ik had gehoopt, dat als ik het bandenspanningscontrolesysteem had gereset, dat hij de huidige omwentelingen van de 17” als nulpunt zou gebruiken (maar zo intelligent is het systeem blijkbaar niet).

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarschijnlijk teveel afwijking tussen de 19” en 17” en daarom de foutmelding.

 

Had je misschien de bandenmaten?

Dat zal het zeker zijn:

 

235/40 R19 heeft een omtrek van 210.7 cm

 

225/45 R17 heeft een omtrek van 199.3 cm

 

Da’s een afwijking van 5.4%

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De dag erna heb ik ook de andere voorband gecontroleerd en die was ook erg aan het slijten (ijzerdraad was al zichtbaar). Dus die ook maar verwisseld.

 

???? je komt er door een lekke band pas achter dat je banden tot op het staal/canvas versleten zijn? of begrijp ik je nu niet goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

???? je komt er door een lekke band pas achter dat je banden tot op het staal/canvas versleten zijn? of begrijp ik je nu niet goed?

Ja, dat klopt. Er zit op het loopvlak nog ruim 5mm profiel, dus versleten zijn ze nog lang niet. En ik heb de auto pas sinds mei dit jaar...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met een BiTDI heb je dat nog wel een keer hoor

Ik rij over het algemeen best rustig hoor. Ik denk dat de vorige eigenaar ergens overheen is gereden zodat ik de boel flink moet laten uitlijnen.

Het vreemde is dat ik er met het rijden niets van heb gemerkt. Geen rare bijgeluiden en de auto rijdt altijd strak voorruit.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden