Ga naar inhoud
  • 0

VW Passat 2006 2.0FSI


Rikk

Vraag

Goededag,

Ik ben van plan om a.s. zaterdag naar een Passat station uit 2006 te gaan kijken. KMstand 211.000

Het betreft een 2.0 FSI motor met (volgens Autodata) motorcode:  BLR / BLY / BVY / BVZ. (Heb nog niet onder de kap kunnen kijken op stikker / chassisnr gezien).

Nu heb ik me nogal ingelezen mbt de oliepompen van deze motors. Klopt het dat alleen de turbo en/of diesel turbo variant slechte oliepompen hebben..? Of hebben deze hier ook vaak last van? Idee van me was om sowieso met koude motor te starten en dan naar rammels/ratels te luisteren en/of het olielampje snel genoeg uit gaat.
Ik twijfel nu om hem te halen omdat ik zoveel lees dat die oliepompen zo vaak kapot gaan en dat het hoog in de euro's oploopt.....

Ik las ook dat de elektronische handrem vaak blijft hangen door een gebrekkige klauw. Ik mag de auto daar even op de brug vrij hangen en aan de wielen slingeren. Als deze makkelijk vrijlopen na het 'loslaten' van de handrem dan zou dit toch goed moeten zijn?

En dan als laatste het dubbelmassa vliegwiel, die gaan er ook nogwel eens aan. Hoe merk je dit het beste onder het rijden / wat zijn dan de symptonen? Ik weet dat er ombouw setjes zijn naar vast vliegwiel maar is dat aan te raden?


Nog andere tips waar ik goed op moet letten?

Bij voorbaat dank en hoop vanaf komend weekend ook een trots lid van het Passat clubje te mogen zijn.. !

Groetjes,

Rik

PS: ik heb Vagcom tot mijn beschikking maar ik meen dat je daar de actuele oliedruk niet mee kunt meten ofwel? Zoja kan iemand mij dan in het kort even uitleggen hoe ik dat zie?

aangepast door Rikk
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De elektrische handrem dat kan een ieder overkomen, of een remklauw die vast zit, dit zijn zaken die bij de leeftijd van de auto horen vind ik. Zelf heb ik meen 20 FSI en ben er zeer tevreden over, heb zelf al een keer de achter remklauwen gereviseerd en ja ook een keer een kapotte motor van de handrem gehad, zou hem niet willen inruilen super tevreden.  staat trouwens ongeveer 230 000 op de teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf ook een 20fsi. En ik heb deze gekocht met een rammeltje in de nokenas ketting. Maar ik kende de auto al goed. Was van mijn opa. En weet wat er allemaal aan gedaan is. En je weet nooit wat je koopt. Het kan nu goed zijn. Maar over een paar manden in eens een probleem voor doen. Dat is niet te voor spellen. Verder zijn de 20fsi degelijke motoren. Een tip let op of tand riem al vervangen is. Deze moet namelijk om de 180.000km vervangen worden.

 

 

De mijnen staat nou pas op 173000km maar werdt bijna niet mee gereden.

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Stephenvanengelen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom met je 3c

 

Een auto van 12 jaar oud zal af en toe toch wat onderhoud nodig hebben...

Ook bij andere merken, succes alvast.

Dat is zeker waar, die andere puntjes heb ik ook niet zo'n schrik voor. Ging me vooral om de oliepomp.

 

Welkom Rik,

 

Problemen met de oliepomp, vliegwiel, injectoren etc zijn diesel gerelateerd.

Ok, dat is een duidelijk antwoord. Bedankt !

 

De elektrische handrem dat kan een ieder overkomen, of een remklauw die vast zit, dit zijn zaken die bij de leeftijd van de auto horen vind ik. Zelf heb ik meen 20 FSI en ben er zeer tevreden over, heb zelf al een keer de achter remklauwen gereviseerd en ja ook een keer een kapotte motor van de handrem gehad, zou hem niet willen inruilen super tevreden.  staat trouwens ongeveer 230 000 op de teller.

Dat is zeker waar. Was ook al van plan om ze gewoon uit voorzorg te reviseren, setjes kosten meestal niet meer dan 15/20€.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Rikkkkkk

 

Je kunt er nooit inkijken.

Enkele maanden geleden stond ik voor dezelfde keuze.

 

Ook een Passat 3c FSI uit 2006 Maar dan met turbo.

 

Hij is helemaal nagekeken door een onafhankelijk iemand ook met VAGcom enz enz. Alles leek goed. Bak schakelt goed motor klonk goed enz.

 

En zoals het meestal gaat enkele dagen na de aankoop geen garantie genomen begon hij wat rommelig te lopen, beetje googlen doet dan wonderen en voor ongeveer 50 euro nieuwe catterventilatie en weg was het.

 

Paar weken later, aandrijf as kapot, schudden bij optrekken tussen 50 en 80 km/u. 2de handsje erin en weer door.

 

Zomervakantie, aircopomp naar de kl*te lekker met 37 graden.

 

Niks geks voor een auto van 12 jaar oud vind ik. Ondanks dat de gehele onderhouds historie bekend is krijg je altijd wel wat.

 

Niet bang worden voor alle spookverhalen op internet. Gevoel is ook heel belangrijk in mijn ogen.

 

Succes en hopelijk kun je straks ook genieten van een heerlijke auto

 

 

 

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Top antwoorden hier. Heerlijk om te lezen hoeveel passie jullie voor je auto’s hebben.

 

Diver thnx voor t werkplaatshandboek, gaat van pas komen!

 

Het lastige aan een auto kopen, is dat je hem in gedachten vaak al gekocht hebt voordat je hem zelfs maar hebt gezien haha.

Rede vd aankoop is trouwens dat ik over een week of 4 voor de eerste keer vader word, kan de ruimte dus goed gebruiken ! Ik hou jullie op de hoogte jongens,

 

Nogmaals bedankt voor alle interesse en waardevolle informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je redelijk goed met gereedschap kan omgaan en niet vies bent van een beetje sleutelen kun je gerust een 12 jaar oude Passat kopen.

Heb je dat niet, dan zou ik ( dat schrijf ik maar niet hier neer, anders krijg ik een ban..... )

 

Gefeliciteerd met wat er komen gaat! (Is ook een dure hobby......)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Belangrijk is dat de distributie op tijd wordt gedaan ivm vroegtijdig knappen.

Nokkenasversteller/ketiing zou je met deze stand kunnen gaan verwachten.

 

dan nog wat standaard passat kwaaltjes, deursloten, kofferbakschakelaar, electrische handrem. 

en de ELV is iets wat veel voorkomt.

 

Maar verder rij ik met plezier in mijn 2.0 fsi BLR :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden