Ga naar inhoud
  • 0

Knipperende versnellingsindicatie (N) in VW UP


Bonny

Vraag

Mogguh allemaal,

 

 

Ik weet dat het een verkeerd forum is, maar er zit zeker genoeg kennis hier dus vandaar dat ik mijn vraag hier toch stel :)

Sinds vorige week een VW UP 2014 met automaat voor mijn vriending gekocht. Dit is geen DSG o.i.d. maar meer een simpele gemotoriseerde bak. 

 

Afgelopen zaterdag kreeg ze 'm niet in D en op de teller bleef ook de versnellingsindicator op N staan en knipperde zelfs.

Na wat proberen kwamen we erachter dat we eerst de handrem terug moesten opzetten en na enkele seconden ging het knipperen weg en bleef de N continue branden.
Toen lukte het wel in D te zetten.

 

Volgens mij brandde of knipperde het "hill hold" icoontje ook juist voordat we de handrem terug hadden opgezet, maar ben er niet helemaal meer zeker van.

 

Klinkt dit gedrag voor sommige van jullie bekend?

Zou het kunnen dat "hill hold" actief was en dat daarom perse de handrem op moest staan voordat deze in D gezet kon worden?

(Auto stond niet op hellend vlak, maar wel aan zijkant in parkeervak wat misschien een heel klein beetje naar rechts zou kunnen hellen?)

 

 

Alvast bedankt,

 

Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@@Vinniepilon, had al even gebladerd maar zo snel niets gevonden, staat veel in zo'n handleiding  :roll:

 

@@Vdub, ja inderdaad zo'n schakelrobot als bij Lupo.

Had gisteren nog wat getest en je moet zeker je voet op de rem doen. Doen je dat niet, en je drukt naar D, dan gaat het D lampje naast de pook wel branden, maar er blijft een N staan op de teller die na een tijdje gaat knipperen.

Dat is dus wel even verwarrend.

 

 

Waarschijnlijk stond de handrem de hele tijd op toen ik dat probeerde maar weet niet 100% zeker... wordt vervolgd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoor net van een collega dat hij het vreemd vindt dat je zonder rem in te drukken wel van N naar D kunt gaan; volgens hem zit er meestal een mechanische blokkering in.

 

Is dat altijd zo? Of zijn er ook auto's, zoals deze Up waar ze dat maar weg gelaten hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

"If you stop the car in drive or reverse and don't put the gear into neutral when you return and switch on the ignition neutral will flash to warn you that you are in gear and therefore the car won't start."

 

Dus de knipperende N betekent dat we de bak in N moeten zetten, en dat lukt alleen met rem ingedrukt.

Logisch, maar wat verwarrend is is dat de indicators naast de pook wel gaan branden, dus beetje tegenstrijdig.

 

Maar ik denk dat we er wel aan uit zijn: altijd rem ingedrukt houden en bij 1e keer starten/schakelen moet denk ik ook de handrem actief zijn (maar dat ga ik nog testen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is (dus) idd normaal.. heeft de Lupo ook, er zit zeker, net als bij alle VW groep automaten/dsg een rempedaalschakelaar voor het verzetten van de keuzehendel van P(als die er is) naar een andere mogelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bak van een lupo en een up zijn verschillend. Werking lijkt wel hetzelfde. Net zo traag en irritant. Snap niet dat ze dit nog verkopen in dsg tijd. Maar Goed. De handrem hoeft er niet op te staan. Als je de deur open doet gaat er ook een geel lampje branden dat je de handrem vergeten bent. Er zijn terugroepactie van ecu versnellingsbak. Even contact met de dealer dan weet je het. Verder kom je er achter met uitlezen of er een storing in zit.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

> Als je de deur open doet gaat er ook een geel lampje branden dat je de handrem vergeten bent.

 

Jep, dat lampje bedoelde ik, en ging inderdaad uit na handrem opzetten.

Had blijkbaar verder niets te maken met het schakel issue ...

 

Er zit geen storing in, het was gewoon een gebruikersfout. Heb inmiddels de relevante passage gevonden in de handleiding.

Knipperende N betekent gewoon dat je terug naar N moet om wat voor reden dan ook.

(En de rem daadwerkelijk intrappen bij switchen van N naar D etc.)

 

Hoe kan ik zien of er een terug roep actie geldt voor een bepaald onderdeel in deze auto?

 

 

Gr Bonny
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden