Ga naar inhoud
  • 0

3aa gloeistiften vervangen


m18587

Vraag

Sinds zaterdag het engine lampje brandend op mijn dashboard. Ik heb de auto gelijk uitgelezen en ik krijg een storing op vloeistof 2 dat deze niet goed voorgloeit.

 

Nu heb ik dit nog niet eerder gehad..

 

Bouwjaar van de passat is 2013, type 3aa.

 

Mijn vraag is of dit eenvoudig zelf te doen is of dat ik dit beter even kan uitbesteden?

 

Bij de vorige, 3c, moest er best wat gedemonteerd worden, geloof ik...

aangepast door m18587
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je gloeiboegies bedoelt en geen vloeistoffen.

 

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Vervangen heeft het probleem opgelost. Het is prima zelf te doen als ze niet vast zitten, je kunt er vrij makkelijk bij.

Vastzitten was bij mij wel het geval bij 1 exemplaar waardoor ik die door een expert heb laten vervangen. Had dit samen met Stephen gedaan maar ook hij was bang de handel kapot te draaien.

 

Tip! Volg de instructies in onderstaande filmpje. Dat kan volgens fabrikant NGK helpen om gloeiboegies makkelijker los te krijgen.

 

Overigens heb ik wel voor Bosch bougies gekozen. VW monteert Bosch of Beru volgens Dago. Zou het echt bij 1 van deze 2 houden.

aangepast door Harrynak63
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Harrynak63  Nogmaals bedankt voor de tip.

Helaas heb ik door een ongelukje op het werk, de afgelopen maanden niets kunnen ondernemen.
Op dit moment nog niet helemaal hersteld, maar het einde is wel in zicht. Daarom ga ik mij weer verder verdiepen in wat ik moet doen..

Ik heb even gekeken wat voor motorblok ik in mijn Passat heb, dit zou een CFGB blok moeten zijn. Bijgevoegd een foto van het blok.
Voordat ik dingen los ga halen, zou ik graag zeker weten of ik het juiste loshaal... Volgens mij zitten de gloeistiften onder de vier zwarte doppen die je in de gele cirkels ziet...

Kan iemand dit voor mij bevestigen? Of zit ik helemaal verkeerd....

20190319_144101.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Martijn,

Je zit 100% op de goeie plek. Ik zou alvast wat olie langs de doppen af laten lopen zoals geadviseerd in het NGK filmpje. Let wel op bij het verwijderen van de contacten dat je de plastic beschermkapjes niet afbreekt. Verder een kwestie van de juiste dop en voorzichtig losdraaien.

Vastdraaien met juiste moment en klaar. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Top, bedankt voor de verduidelijking...

Ik ga eea inderdaad eerst maar eens met wat olie voorbereiden, gewone motorolie volstaat hiervoor neem ik aan?

En qua moment lees ik verschillen van 15 Nm tot 40 Nm, dus dat ook nog even uitzoeken...
(Ik heb namelijk wel een momentsleutel, maar volgens mij met een hoger minimaal aanhaalmoment. Dus ook maar even zoeken naar een geschikte momentsleutel)

aangepast door m18587
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ze zitten doorgaans bijna nooit vast.. aanhaalmoment heb je weinig mee van doen, gewoon vastzetten met een T-sleutel doe ik altijd.. en vast is vast, zeker geen vet aan het schroefdraad doen.

Je verhoogd dan het aanhaalkoppel en dan gaan ze veel te vast zitten.

knipsel3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ze zitten doorgaans bijna nooit vast.. aanhaalmoment heb je weinig mee van doen, gewoon vastzetten met een T-sleutel doe ik altijd.. en vast is vast, zeker geen vet aan het schroefdraad doen.

Je verhoogd dan het aanhaalkoppel en dan gaan ze veel te vast zitten.

Heb helaas andere ervaring. Kwam wel los maar niet meer dan 2 slagen.

Dan is het zaak de handel niet kapot te draaien.

En officieel staat er echt een aanhaalmoment voor in de boeken.

 

Even goed schoonblazen vtv is een goeie tip.

 

Met vlagen ben ik geniaal...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor alle tips tot dusver.

Gisteren 4 gloeistiften besteld van Bosch..

Even voor de goede orde, in welke hoeveelheid moet ik denken als we het hebben over wat olie erbij doen... hebben we het over een druppeltje of over een goede scheut olie? Dat de gloeistiften dus in een laagje olie staan... en dat kan er neem ik aan gewoon bij zolang de doppen er nog op zitten...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Harrynak63& @Vdub

THNX... Ik zal eerdaags met de compressor de ruimte even schoonblazen en er daarna eens wat druppeltjes olie bij 'gooien'.
Dat even een paar dagen laten inweken en daarna voorzichtig de boel los proberen te draaien met de hand.

Mocht dit niet lukken, dan kan ik altijd tijdig hulp zoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden