Ga naar inhoud
  • 0

Camera in voorbumper aan diggels


Herbie

Vraag

Vanochtend de auto weggebracht voor de eerste APK. Krijg net van de dealer te horen dat de camera in de voorbumper aan diggels is, waarschijnlijk steenslag  :sad:  (heb in ieder geval nergens tegenaan gezeten, klinkt dus aannemelijk). Als ik de camera door de dealer laat herstellen gaat dat naar verwachting €900 - €1.000 kosten  :shock:  Is dat ergens anders voor minder geld te doen? Weet niet wat er naast de camera aan onderdelen vervangen moet worden, zal wel aardig wat uurloon in het genoemde bedrag zitten. Moet natuurlijk wel goed gebeuren, de nieuwe camera moet bijvoorbeeld gekalibreerd worden.

 

Mocht iemand een weten of de camera ergens anders goedkoper te herstellen is, dan hoor ik het graag! (bij voorkeur in regio Arnhem, andere regio's ook geen probleem)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Aan de hand van deze foto's lijkt het er inderdaad op dat er toch wel ergens schroeven moeten zitten

https://fznparts.nl/product/vw-passat-b8-3g-camera-voorbumper-5q0980546a-2/

@Herbie

Hoe is dit verder verlopen met de camera ? In mijn systeem lijkt de front camera ook vervangen te zijn geweest en geeft een foutmelding over de calibratie in vcds maar het 360graden systeem werkt voor de rest naar behoren.

Wel heb ik op ali express een verkoop gevonden met een tool om de surrounding camera's te calibreren. Geen idee of het wat is en of u het systeem reeds hebt laten caliberen en wat de kosten hiervoor waren.

360° calibratie tool

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 17-11-2020 at 08:42, wulfke said:

Aan de hand van deze foto's lijkt het er inderdaad op dat er toch wel ergens schroeven moeten zitten

https://fznparts.nl/product/vw-passat-b8-3g-camera-voorbumper-5q0980546a-2/

@Herbie

Hoe is dit verder verlopen met de camera ? In mijn systeem lijkt de front camera ook vervangen te zijn geweest en geeft een foutmelding over de calibratie in vcds maar het 360graden systeem werkt voor de rest naar behoren.

Wel heb ik op ali express een verkoop gevonden met een tool om de surrounding camera's te calibreren. Geen idee of het wat is en of u het systeem reeds hebt laten caliberen en wat de kosten hiervoor waren.

360° calibratie tool

 

@wulfke  De camera is vervangen en gekalibreerd door een VW dealer, totaal kosten ca. € 575 inclusief BTW. In eerste instantie had de dealer een regelapparaat meegenomen in de offerte, dat apparaat kost zo'n € 685 (inclusief BTW). Dat regelapparaat hoefde helemaal niet vervangen te worden, alleen de lens van de camera was kapot. In de bijgevoegde afbeelding staan de kosten (exclusief BTW) voor het vervangen + kalibreren van de camera. De nieuwe camera werkt naar behoren, blij dat ik weer helder beeld heb ;-)

Schermafbeelding 2020-12-08 om 09.50.27.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Iemand reeds ervaring met DIY vervangen van de camera in de voorbumper?

Het lijkt me stug dat deze gekalibreerd moet worden bij een 1 op 1 vervanging. Wellicht bedoelen ze daarmee dat ze hem netjes recht in de bumper zetten, en kun je meer geld vragen als je het kalibreren noemt. Geen zin om me te laten tillen bij de dealer. En een accu laden voor €20,35 ex btw, dan moet je je als dealer toch ook kapot schamen hoor, kom op.. :-(

Ik durf het wel aan te vervangen voor een origineel vervangingsexemplaar. Eventuele storing in vcds kan vast door mijn garage ook wel gereset worden. Ben benieuwd of er ook iemand is met ervaring met het DIY vervangen van de camera?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het een nieuwe camera gaat worden vrees ik wel dat het systeem zal merken dat er een nieuwe camera gekoppeld is. Bij mijn passat is er mogelijks ook een nieuwe camera in de snuit gekomen en geeft een foutmelding in vcds. Alles werkt wel naar behoren maar de fout krijg ik er niet uit zonder de calibratie procedure uit te voeren.

Bij het calibreren worden velden met een partoon erop naast de wagen gelegd en zal het systeem zich hierop calibreren . Komt wel wat meer bij kijken dan even gewoon de camera netjes monteren met de waterpas.. ook heeft niet elke dealer deze VAS tool en moet deze bij VW opgevraagd worden.

Voorbeeld van de VAS tool

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 minutes ago, wulfke said:

Als het een nieuwe camera gaat worden vrees ik wel dat het systeem zal merken dat er een nieuwe camera gekoppeld is. Bij mijn passat is er mogelijks ook een nieuwe camera in de snuit gekomen en geeft een foutmelding in vcds. Alles werkt wel naar behoren maar de fout krijg ik er niet uit zonder de calibratie procedure uit te voeren.

Bij het calibreren worden velden met een partoon erop naast de wagen gelegd en zal het systeem zich hierop calibreren . Komt wel wat meer bij kijken dan even gewoon de camera netjes monteren met de waterpas.. ook heeft niet elke dealer deze VAS tool en moet deze bij VW opgevraagd worden.

Voorbeeld van de VAS tool

 

Ok weer wat geleerd! Wellicht iig goedkoper de dealer enkel de VAS kalibratie uit te laten voeren. Zorg ik wel dat de accu vol is

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden