Ga naar inhoud

Advies aankoop Passat B6 2.0 FSI


threser

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik ben onlangs geswitched van werkgever en moet mijn leaseauto inleveren. Gezien onze gezinssamenstelling ben ik opzoek naar een mooie grote stationwagon.

Mijn keuze is hierbij gevallen op een Passat B6.

 

Ik heb in de buurt een mooie Passat Variant Highline uit 2007 gevonden met een 2.0 FSI met 220.000 km. Heb een proefrit met de auto gemaakt en er zijn een aantal puntjes.

 

1. Laatste vervanging distributieriem: 90.000 km, daarna niet bekend of de riem nog eens vervangen is. Edit: bij 180.000 km is de riem opnieuw vervangen.

2. Is een km stand van 220.000 een probleem bij de 2.0 FSI? Auto heeft elke 30.000 km een beurt gehad. Olie op de pijlstok zag er netjes schoon uit.

3. Parkeersensoren blijven constant piepen, lek spoortje bij de chromen sensoren voor. En corrosie zichtbaar. Volgens mij is dit vrij eenvoudig zelf te verhelpen met nieuwe sensoren?

4. Je hoort de Climatronic (stelmotor(en)) veel ratelen in het dashboard. Heb tijdens de proefrit geen calibratie/reset uitgevoerd. Kan dit nog proberen, maar ben er bang voor.

 

Auto reed goed, schakelde en remde goed. Geen vreemde geluiden hoorbaar. Auto zag er verder van binnen en buiten netjes uit voor de leeftijd.

 

Wat is jullie advies? Doen of laten staan?

aangepast door threser
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook in het bezit van een 2.0 FSI uit 2007 en heb inmiddels 275000 op de teller en tot nu toe geen enkel probleem met de motor gehad. Laat het onderhoud op de juiste momenten wel doen door een VW dealer.

 

Toen ik de auto kocht had ik ook last van een in zijn piep blijven hangende parkeersensor. Deze toen voor 90 euro laten vervangen door de garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En er zijn problemen als je gaat zoeken. Maar de mensen die zonder problemen rijden hoor je niet helaas. Ik heb zelf ook een 2.0fsi. Uit 2006. Alleen ik heb meteen allen dingen waar de kwaaltjes in zaten vervangen. En ook om dat de nokenas versteller iets hoor baar was. Maar dat moet je niet laten af schrikken. Alle problemen zijn op te lossen. En dat maakt het juist leuk. En als de onderhout goed is uit gevoerd. En je heb de bonnen zou ik me niet druk maken.

 

En het vervangings termijn zou ik zelf ipv om 180dkm doen om de 150dkm of 6 jaar.

 

Gr stephen

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

En er zijn problemen als je gaat zoeken. Maar de mensen die zonder problemen rijden hoor je niet helaas. Ik heb zelf ook een 2.0fsi. Uit 2006. Alleen ik heb meteen allen dingen waar de kwaaltjes in zaten vervangen. En ook om dat de nokenas versteller iets hoor baar was. Maar dat moet je niet laten af schrikken. Alle problemen zijn op te lossen. En dat maakt het juist leuk. En als de onderhout goed is uit gevoerd. En je heb de bonnen zou ik me niet druk maken.

En het vervangings termijn zou ik zelf ipv om 180dkm doen om de 150dkm of 6 jaar.

Gr stephen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Met alle respect Stephen ik vindt er niks leuks aan om een auto van 40K+ klauwen vol geld te moeten spenderen om "kwaaltjes" te moeten verhelpen omdat de fabriek dat heeft nagelaten.

 

Wat fun is is het modden. Opties bij plaatsen die er niet in zaten. Maar wat je wel had mogen verwachten voor het geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stephen is automonteur bij een VW garage als ik mij niet vergis, dat maakt het allemaal financieel een stuk aangenamer als er weer eens wat stuk gaat.

Heb je die luxe niet dan kun je voor onaangename verrassingen komen te staan zoals Barry terecht opmerkt, zeker als het zaken betreft die vanuit VW kosteloos opgelost hadden horen te worden maar de klant daar voor op laten draaien.

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook monteur bij bmw motorfietsen en als ze echt alles op moeten lossen wat kwaaltjes zijn, gaan ze allemaal failliet of alle fabrikanten die dingen voor de merken maken.

 

Er kan gewoon weleens stuk gaan, of het voertuig €5000 kost of €1000000 kost. Bij de duurdere jongens worden dingen in het onderhoud meegenomen en bij de andere is het een kwaaltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook monteur bij bmw motorfietsen en als ze echt alles op moeten lossen wat kwaaltjes zijn, gaan ze allemaal failliet of alle fabrikanten die dingen voor de merken maken.

 

Er kan gewoon weleens stuk gaan, of het voertuig €5000 kost of €1000000 kost. Bij de duurdere jongens worden dingen in het onderhoud meegenomen en bij de andere is het een kwaaltje.

 

Ben het op dat punt niet met je eens, grove constructie fouten en onvoldoende testwerk vooraf moet je niet afwentelen op je klanten maar kosteloos oplossen.

Oliepomp aandrijvingen, kettingen die oprekken, olie zuipende TSI motoren door foute schraapveer constructies, etc, etc, etc, zijn in mijn ogen geen dingen die wel eens stuk kunnen gaan door slijtage.

Dit zijn gewoon constructie fouten waar je je klanten niet voor op hoort te laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ik snap jullie helemaal. En ja ik ben zelf monteur bij de dealer. Dus dat schilt een hoop. Maar met kwaaltjes bedoel ik meer de klijne dingen die wel is gebeuren. Even een wat duirder op noemen dan. Nokenaskettimg. Die willen nog wel is gaan rammelen. Maar goed onderhout doet heel veel aan een auto. En somige dingen heb je niet in de hand. En ik heb zelf een hekel aan rammeld uit de motor ruimte. Dus die worden bij mijn meteen op gelost.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zit er garantie op een voertuig, meestal 2 jaar en daarna nog coulance, mits netjes onderhouden bij een dealer. Het probleem bij veel mensen is dat ze een auto importeren en na de garantie periode voor een dichte deur staan bij een dealer. Niet in Nederland gekocht, heeft de importeur er niks aan verdiend, dan moet je dus naar het land van herkomst om wat voor elkaar te krijgen. Dit is in de meeste gevallen zo, uitzonderingen er buiten gelaten.

 

Mensen die bij een merk werken zien vaak dezelfde problemen terugkomen, dus een schakelaar die wat vaker stuk gaat, een oliepompasje die slijt, een zuiger die niet voldoet aan de gewenste levensduur. Gebeuren dit soort dingen in de garantie en coulancetijd, is er meestal weinig aan de hand en word het opgelost. Daarbuiten hebben dealers meestal geen behoefte om een klant te helpen die voor het eerst aan komt waaien met een “probleem” en waar nog nooit aan verdiend is. Want garantie werk kost bijna altijd een dealer geld, het kost uren om iets aan te vragen en uren om het te verhelpen. Meestal uren die normaal niet haalbaar zijn voor een monteur, dus het bedrijf geld kosten.

 

Veiligheidspunten moeten wettelijk worden opgelost, terugroepacties.

 

Helaas gebeuren er dingen die niet leuk zijn en een hoop geld kosten voor een consument. Dat een auto nieuw 40k gekost heeft, houd ook meestal in dat het onderhoud duurder is dan een auto van 10k. Ook als een auto ouder is blijft het onderhoud duurder, door gebruikte materialen etc.

 

Na mijn idee word er in Nederland al heel erg bezuinigd op goed onderhoud, voor velen is de apk een grote beurt en dan raar vinden dat er iets stukgaat na de apk. Ik volg op Facebook AMT, hier zie je vaak rare storingen en mankementen terug uit diverse garages, van remleidingen doen doorgerot zijn tot aan schokbrekers waar een ophanging van afbreekt. Deze problemen komen niet alleen door de slechte kwaliteit maar ook door slecht onderhoud van eigenaar, maar ook door slechte monteurs/bedrijven.

 

Ik ben absoluut eens dat sommige dingen anders opgelost kunnen worden door fabrikanten, maar alles maar onder garantie te gooien is wat overdreven, er zullen genoeg auto’s rond rijden waar dezelfde motor in ligt zonder problemen. Problemen lees je altijd op internet, de goede dingen bijna niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zit er garantie op een voertuig, meestal 2 jaar en daarna nog coulance, mits netjes onderhouden bij een dealer. Het probleem bij veel mensen is dat ze een auto importeren en na de garantie periode voor een dichte deur staan bij een dealer. Niet in Nederland gekocht, heeft de importeur er niks aan verdiend, dan moet je dus naar het land van herkomst om wat voor elkaar te krijgen. Dit is in de meeste gevallen zo, uitzonderingen er buiten gelaten.

 

Mensen die bij een merk werken zien vaak dezelfde problemen terugkomen, dus een schakelaar die wat vaker stuk gaat, een oliepompasje die slijt, een zuiger die niet voldoet aan de gewenste levensduur. Gebeuren dit soort dingen in de garantie en coulancetijd, is er meestal weinig aan de hand en word het opgelost. Daarbuiten hebben dealers meestal geen behoefte om een klant te helpen die voor het eerst aan komt waaien met een “probleem” en waar nog nooit aan verdiend is. Want garantie werk kost bijna altijd een dealer geld, het kost uren om iets aan te vragen en uren om het te verhelpen. Meestal uren die normaal niet haalbaar zijn voor een monteur, dus het bedrijf geld kosten.

 

Veiligheidspunten moeten wettelijk worden opgelost, terugroepacties.

 

Helaas gebeuren er dingen die niet leuk zijn en een hoop geld kosten voor een consument. Dat een auto nieuw 40k gekost heeft, houd ook meestal in dat het onderhoud duurder is dan een auto van 10k. Ook als een auto ouder is blijft het onderhoud duurder, door gebruikte materialen etc.

 

Na mijn idee word er in Nederland al heel erg bezuinigd op goed onderhoud, voor velen is de apk een grote beurt en dan raar vinden dat er iets stukgaat na de apk. Ik volg op Facebook AMT, hier zie je vaak rare storingen en mankementen terug uit diverse garages, van remleidingen doen doorgerot zijn tot aan schokbrekers waar een ophanging van afbreekt. Deze problemen komen niet alleen door de slechte kwaliteit maar ook door slecht onderhoud van eigenaar, maar ook door slechte monteurs/bedrijven.

 

Ik ben absoluut eens dat sommige dingen anders opgelost kunnen worden door fabrikanten, maar alles maar onder garantie te gooien is wat overdreven, er zullen genoeg auto’s rond rijden waar dezelfde motor in ligt zonder problemen. Problemen lees je altijd op internet, de goede dingen bijna niet.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En als je ziet hoevaak iets geen toesteming gegeven word op bepaalde dingen. Door klanten/eigenaren.

 

En mensen die van beurt naar beurt rijden blijven mijn niet bij. De mensen die steeds terug komen met problemen. Die wel. En als je gaat lezen op internet. Lees je alleen de verhalen van mensen die steeds problemen hebben. En niet van de mensen die nergens last van hebben helaas. En dat zal altijd zo blinven

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die paar punten die ik noemde hebben helemaal niets met wel of geen goed onderhoud te maken maar met aantoonbare design miskleunen.

Die oliepompassen worden rond, olieschraap veren slibben dicht, ketting en rekken op en gaan rammelen, DSG bakken die sneuvelen bij de vleet en achterkleppen gaan spontaan roesten.

En al dat niet bij 200k plus, maar een stuk eerder.

En dan moet je hemel en aarde bewegen om wat vergoed te krijgen.

Als een auto onderhoud gehad heeft volgens het boekje maar niet bij een dealer kan je fluiten naar je garantie!

Als deze onderhouden is volgens schema in het buitenland net zo.

Oorzaak zijn niet zo zeer de dealers maar die geweldige importeur in NL, die laten je gewoon barsten.

 

Waar geven klanten dan geen toestemming voor? Ben ik wel benieuwd naar.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 2.0 FSI van 2007,ik hoef tussen de beurten geen olie bij te vullen en ben super tevreden, ieder jaar volle bak met dak koffer naar Kroatië en niet altijd zachtjes. rijd als een kogel.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die paar punten die ik noemde hebben helemaal niets met wel of geen goed onderhoud te maken maar met aantoonbare design miskleunen.

Die oliepompassen worden rond, olieschraap veren slibben dicht, ketting en rekken op en gaan rammelen, DSG bakken die sneuvelen bij de vleet en achterkleppen gaan spontaan roesten.

En al dat niet bij 200k plus, maar een stuk eerder.

En dan moet je hemel en aarde bewegen om wat vergoed te krijgen.

Als een auto onderhoud gehad heeft volgens het boekje maar niet bij een dealer kan je fluiten naar je garantie!

Als deze onderhouden is volgens schema in het buitenland net zo.

Oorzaak zijn niet zo zeer de dealers maar die geweldige importeur in NL, die laten je gewoon barsten.

Waar geven klanten dan geen toestemming voor? Ben ik wel benieuwd naar.......

Als een trouwe klant van ons, ben ik altijd bereid om dingen voor elkaar te krijgen, ook buiten de garantie. Wij doen ons best, en ja een klant moet soms ook mee betalen, dat kan zijn in uren of onderdelen of beide. Jij als dealer moet dan zeker meelopen.

 

Wat bij ons vaak voorkomt zijn dingen die we uit voorzorg willen vervangen voordat het defect raakt, omdat je de ervaring ermee hebt dat ze binnenkort defect kunnen raken en dat de mensen dat afwijzen, maar ook stofhoezen van swingarm tussen versnellingsbak en cardan, zelfs als er gaten inzitten en dus water er inloopt dat mensen dat laten zitten. Met alle gevolgen van dien. Etc etc.

 

Dingen kunnen nou eenmaal stuk gaan en de consument wil zo weinig mogelijk betalen en willen daarom alles onder garantie vervangen hebben, ook als het 5 jaar of ouder is en niet de kilometers heeft gedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een trouwe klant van ons, ben ik altijd bereid om dingen voor elkaar te krijgen, ook buiten de garantie. Wij doen ons best, en ja een klant moet soms ook mee betalen, dat kan zijn in uren of onderdelen of beide. Jij als dealer moet dan zeker meelopen.

 

Wat bij ons vaak voorkomt zijn dingen die we uit voorzorg willen vervangen voordat het defect raakt, omdat je de ervaring ermee hebt dat ze binnenkort defect kunnen raken en dat de mensen dat afwijzen, maar ook stofhoezen van swingarm tussen versnellingsbak en cardan, zelfs als er gaten inzitten en dus water er inloopt dat mensen dat laten zitten. Met alle gevolgen van dien. Etc etc.

 

Dingen kunnen nou eenmaal stuk gaan en de consument wil zo weinig mogelijk betalen en willen daarom alles onder garantie vervangen hebben, ook als het 5 jaar of ouder is en niet de kilometers heeft gedraaid.

 

Dat soort eigenaren zijn dan gewoon dom............maar de zaken die ik benoemde kun je als klant niet voorkomen, ook als je je netjes aan de onderhoud schema's houd.

Bij grove ontwerpfouten laten ze je vaak gewoon betalen en moet je veel te vaak met advocaten dreigen of moeten er tv programma's als Radar aan te pas komen voor er coulance wordt verleent.

Audi ging pas het olieverbruik serieus nemen en de boel herstellen na dat er bij Radar een uitzending aan gewijd was, daarvoor kregen klanten een dikke rekening gepresenteert.

Ontwerpfouten horen gewoon kosteloos opgelost te worden. Dat is mijn mening.

 

Vanuit de dealer begrijp ik het wel, die zit klem tussen zijn klant en PON, VW is geen partij in deze.

En als PON de garantie claim niet goedkeurt mag de dealer dat aan de klant uitleggen en is vervolgens de pispaal, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat soort eigenaren zijn dan gewoon dom............maar de zaken die ik benoemde kun je als klant niet voorkomen, ook als je je netjes aan de onderhoud schema's houd.

Bij grove ontwerpfouten laten ze je vaak gewoon betalen en moet je veel te vaak met advocaten dreigen of moeten er tv programma's als Radar aan te pas komen voor er coulance wordt verleent.

Audi ging pas het olieverbruik serieus nemen en de boel herstellen na dat er bij Radar een uitzending aan gewijd was, daarvoor kregen klanten een dikke rekening gepresenteert.

Ontwerpfouten horen gewoon kosteloos opgelost te worden. Dat is mijn mening.

 

Vanuit de dealer begrijp ik het wel, die zit klem tussen zijn klant en PON, VW is geen partij in deze.

En als PON de garantie claim niet goedkeurt mag de dealer dat aan de klant uitleggen en is vervolgens de pispaal, helaas.

Je moet als consument altijd de verkopende dealer/garage aansprakelijk stellen voor gebreken. En daar gaat het vaak mis, je hebt een auto ver weg gekocht en gaan bij de garage om de hoek voor onderhoud of naar de dichtbijzijnde dealer en gaan daar zeuren met hun klacht. Een dealer kan coulance voor je aanvragen, maar zijn niet aansprakelijk voor afwijzing. Klant over de zeik want mag niet gebeuren, altijd hetzelfde verhaal. Dus wijs je hun erop dat ze naar hun verkopende partij moeten om daar hun gelijk te halen.

 

Wat betreft de zuigers die niet in orde zijn, een auto die dealeronderhouden is, mag de coulance regeling zeker soepeler. Maar zolang de grote merken alleen maar winst moeten draaien voor de aandeelhouders blijf je met dit soort dingen zitten. Ook moet er geen verschil zitten tussen Nederland en andere landen kwa garantie, dat moet allemaal hetzelfde zijn met uitzonderingen kwa weersomstandigheden daar gelaten.

 

De lange onderhoudsintervallen zijn een groot oorzaak van problemen, maar deze zijn puur in het leven geroepen, is mijn mening, om de zakelijke markt te bedienen, en voor de mensen die een nieuwe auto kopen, om daar maar te laten zien hoe goedkoop het onderhoud kan. Tot 100.000 a 150.000km gaat dit meestal goed en daarna ontstaan de meeste problemen. Wat ik vaak hoor van autobedrijven dat de lease dingen weigerd om te betalen, ook al hoort het bij regulieronderhoud. In hoeverre. Dit kloppend is weet ik niet, bij motorfietsen heb ik dat nog niet meegemaakt, behalve grote reparaties bij afloop contract. Wij doen veel overheidsmotorfietsen en daar word eigenlijk nooit moeilijk over dingen gedaan.

 

Er gaan gewoon dingen stuk aan een voertuig, dit kan een slechte constructie zijn, een slecht onderdeel, slecht onderhoud of gewoon pech. Maar dat maakt niet meteen dat alles slecht is aan een voertuig.

 

Nu weer ontopic:

 

Dus een FSI kan je gerust kopen, mits goed onderhoud is gepleegd door de vorige eigenaar en dan kan er nog steeds iets defect raken, maar naar 10 jaar kan dat gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet als consument altijd de verkopende dealer/garage aansprakelijk stellen voor gebreken. En daar gaat het vaak mis, je hebt een auto ver weg gekocht en gaan bij de garage om de hoek voor onderhoud of naar de dichtbijzijnde dealer en gaan daar zeuren met hun klacht. Een dealer kan coulance voor je aanvragen, maar zijn niet aansprakelijk voor afwijzing. Klant over de zeik want mag niet gebeuren, altijd hetzelfde verhaal. Dus wijs je hun erop dat ze naar hun verkopende partij moeten om daar hun gelijk te halen.

 

Wat betreft de zuigers die niet in orde zijn, een auto die dealeronderhouden is, mag de coulance regeling zeker soepeler. Maar zolang de grote merken alleen maar winst moeten draaien voor de aandeelhouders blijf je met dit soort dingen zitten. Ook moet er geen verschil zitten tussen Nederland en andere landen kwa garantie, dat moet allemaal hetzelfde zijn met uitzonderingen kwa weersomstandigheden daar gelaten.

 

De lange onderhoudsintervallen zijn een groot oorzaak van problemen, maar deze zijn puur in het leven geroepen, is mijn mening, om de zakelijke markt te bedienen, en voor de mensen die een nieuwe auto kopen, om daar maar te laten zien hoe goedkoop het onderhoud kan. Tot 100.000 a 150.000km gaat dit meestal goed en daarna ontstaan de meeste problemen. Wat ik vaak hoor van autobedrijven dat de lease dingen weigerd om te betalen, ook al hoort het bij regulieronderhoud. In hoeverre. Dit kloppend is weet ik niet, bij motorfietsen heb ik dat nog niet meegemaakt, behalve grote reparaties bij afloop contract. Wij doen veel overheidsmotorfietsen en daar word eigenlijk nooit moeilijk over dingen gedaan.

 

Er gaan gewoon dingen stuk aan een voertuig, dit kan een slechte constructie zijn, een slecht onderdeel, slecht onderhoud of gewoon pech. Maar dat maakt niet meteen dat alles slecht is aan een voertuig.

 

Nu weer ontopic:

 

Dus een FSI kan je gerust kopen, mits goed onderhoud is gepleegd door de vorige eigenaar en dan kan er nog steeds iets defect raken, maar naar 10 jaar kan dat gerust.

Dat geld toch voor elke auto . Onderhoudt is het sleutelwoord

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden