Ga naar inhoud
  • 0

vastzittende remklauw achter verholpen! (boorcomputer gaf wel vreemde fouten)


gizmo

Vraag

Hallo,

 

ook mijn passat 3C5 1.9tdi uit 2006 met 309.000 km op de teller heeft helaas ook last gekregen van een vast zittende remklauw. Op zich misschien niet vreemd na zo'n afstand, maar wel iets wat aangepakt moet worden. We hoorde de auto piepen bij wegrijden en na een rit na mijn werk merkte ik dat de linker achter remschijf erg warm word. 

 

Gisteravond heb ik gecontroleerd of de elektrische motor van de handrem het wel gewoon doet en die werkt goed. handrem gaat erop en komt er ook weer af, alleen loopt het wiel niet lekker vrij.

 

Als ik de topics hier lees is een revisie van de remklauw "the way to go" en ik heb ook de handige how to al gevonden, maar nu vroeg ik mij af wat de ervaring is van mensen die dit reeds gedaan hebben. Blijft het probleem gedurende lange tijd weg of komt dit snel terug?

 

En maakt het bijvoorbeeld nog uit hoe lang het probleem al speelde of hoe warm de boel werd of werkt revisie altijd? Volgens mij speelt het bij mij nog niet heel lang, maar toch al wel heel even want dat piepen had ik al wel iets vaker gehoord (denk paar dagen tot een week) maar wist eerst niet goed waardoor het kwam.

 

Tevens belde ik VAG techniek op die hier toch ook wel goed aangeschreven staan, maar zij vertelden dat ze de remklauw altijd vervangen omdat ze uit ervaring wisten dat revisie maar kort hielp? Nu is bij hen het prijs verschil revisie of vervangen natuurlijk ook kleiner omdat je de uren ook betaald en revisie meer werk is, maar het prijsverschil tussen een revisie set en een nieuwe remklauw is toch wel aanzienlijk.

 

Mocht het toch de revisie worden dan vraag ik me af of het nog heel veel uitmaakt welk revisie setje ik eventueel zou kopen. ik kom diverse merken tegen, maar de plaatjes verschillen nogal en er staat niet altijd duidelijk bij wat er allemaal in zit.

 

ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/hitec-h539850-remzadel-remklauw-rep-set.htm?typeCode=24331

 

of deze:

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bosch-1987470040-remzadel-remklauw-rep-set.htm?typeCode=24331

 

verder heeft de howto het over de O-ring van de stelmotor, maar die kan ik nog niet heel makkelijk vinden, weet iemand waar ik die kan krijgen?

 

PS: Het lijkt erop dat ik dit topic direct onder het subforum "onderstel" heb aangemaakt, maar hij hoort in principe onder het subforum "3C" binnen het onderstel forum. Indien gewenst kan een moderator dit topic uiteraard verplaatsen.

aangepast door gizmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Revisiesetje bestel je bij de dealer (obv vin nummer). Zit alles bij voor beide kanten. Het slimste is om ook de bouten voor het remzadel mee te bestellen. 4 stuks.

Voor remrevisie hoeft dat niet joh

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog een revisie setje liggen welke ik niet meer ga gebruiken.

Kijk moet wel de juiste zijn, anders heb ik er ook nog een setje liggen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

ook mijn passat 3C5 1.9tdi uit 2006 met 309.000 km op de teller heeft helaas ook last gekregen van een vast zittende remklauw. Op zich misschien niet vreemd na zo'n afstand, maar wel iets wat aangepakt moet worden. We hoorde de auto piepen bij wegrijden en na een rit na mijn werk merkte ik dat de linker achter remschijf erg warm word. 

 

Gisteravond heb ik gecontroleerd of de elektrische motor van de handrem het wel gewoon doet en die werkt goed. handrem gaat erop en komt er ook weer af, alleen loopt het wiel niet lekker vrij.

 

Als ik de topics hier lees is een revisie van de remklauw "the way to go" en ik heb ook de handige how to al gevonden, maar nu vroeg ik mij af wat de ervaring is van mensen die dit reeds gedaan hebben. Blijft het probleem gedurende lange tijd weg of komt dit snel terug?

 

En maakt het bijvoorbeeld nog uit hoe lang het probleem al speelde of hoe warm de boel werd of werkt revisie altijd? Volgens mij speelt het bij mij nog niet heel lang, maar toch al wel heel even want dat piepen had ik al wel iets vaker gehoord (denk paar dagen tot een week) maar wist eerst niet goed waardoor het kwam.

 

Tevens belde ik VAG techniek op die hier toch ook wel goed aangeschreven staan, maar zij vertelden dat ze de remklauw altijd vervangen omdat ze uit ervaring wisten dat revisie maar kort hielp? Nu is bij hen het prijs verschil revisie of vervangen natuurlijk ook kleiner omdat je de uren ook betaald en revisie meer werk is, maar het prijsverschil tussen een revisie set en een nieuwe remklauw is toch wel aanzienlijk.

 

Mocht het toch de revisie worden dan vraag ik me af of het nog heel veel uitmaakt welk revisie setje ik eventueel zou kopen. ik kom diverse merken tegen, maar de plaatjes verschillen nogal en er staat niet altijd duidelijk bij wat er allemaal in zit.

 

ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/hitec-h539850-remzadel-remklauw-rep-set.htm?typeCode=24331

 

of deze:

https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bosch-1987470040-remzadel-remklauw-rep-set.htm?typeCode=24331

 

verder heeft de howto het over de O-ring van de stelmotor, maar die kan ik nog niet heel makkelijk vinden, weet iemand waar ik die kan krijgen?

 

PS: Het lijkt erop dat ik dit topic direct onder het subforum "onderstel" heb aangemaakt, maar hij hoort in principe onder het subforum "3C" binnen het onderstel forum. Indien gewenst kan een moderator dit topic uiteraard verplaatsen.

De Oring haal je gewoon bij de dealer zijn de kosten ook niet, het nummer staat in de howto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van het weekeind de remmen achter gereviseerd en gelukkig loopt hij nu niet meer aan, maar ik heb wel vreemd gedrag gezien bij de boordcomputer die problemen gaf.

 

Ik had een acculader aangesloten en netjes de remmen open gezet, maar helaas was een klem eraf geschoten en was de spanning toch ingezakt tussendoor. Echter ging het sluiten van de remmen naderhand gewoon prima. Toen ik echter weg wilde rijden kreeg ik allerlei foutmeldingen zoals ABS, ESP was eraf en kon niet aan, stuurhoek sensor gaf een fout en ook gaf de parkeerrem een fout. Van mij broer wist ik dat hij zoiets ook wel eens had gehad toen ze een stelmotor hadden vervangen bij een passat 3C (in elk geval parkeerrem fouten) en zodra hij ging rijden ging de parkeerrem fout alsnog weg. Ik heb dus ook een paar meter gereden en toen ging inderdaad de parkeerrem fout inderdaad al weg. De auto ging dus ook gewoon van de handrem af ondanks de fout. Omdat de ESP niet schokkend was en ik niks kon verzinnen wat er mis zou zijn met het stuur ben ik gaan rijden en tijdens rijden ging al snel de stuurhoek fout er ook af en ESP kon ik daarna ook weer aan zetten.

 

eind goed al goed dus, maar ik vond dit erg vreemd gedrag, maar wilde dit wel als tip geven aan anderen.

 

Ik vermoed dat de oorzaak van de vele fouten ligt aan de ingezakte spanning? De accu spanning was terug gelopen naar bijna 10 volt? Dit vond ik ook nogal snel, dus mogelijk word de accu ook slecht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ en waar om niet.

Veel te omslachtig, gewoon contact uit en je ding doen. Klaar contact aan en stelmotoren weer positioneren.

 

Sommige dingen doe je uit ervaring en doen Jan en ik heb er al wat gedaan

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laten we het erop houden dat het zowel door Rosstech (VCDS) als door de vele reviews aanbevolen wordt het te doen. Of je het dan zelf wel of niet doet moet een ieder zelf weten.

Pffff je hebt het met eigen ogen gezien haha

Gewoon lekker je eigen ding doen

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pffff je hebt het met eigen ogen gezien haha

Gewoon lekker je eigen ding doen

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Klopt! Meerdere keren zelfs. Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, hé ;)

 

Maar als die remmen revisie howto al moet bestaan, is het misschien verstandig om de minder doorgewinterde monteur te adviseren wel een oplader aan te sluiten :thumb:

 

Anyway, die fouten die gizmo kreeg zijn vrij normaal en hebben we allemaal vaak gehad na het sleutelen aan de auto. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk niets met de accudip te maken :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt! Meerdere keren zelfs. Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, hé

 

Maar als die remmen revisie howto al moet bestaan, is het misschien verstandig om de minder doorgewinterde monteur te adviseren wel een oplader aan te sluiten :thumb:

 

Anyway, die fouten die gizmo kreeg zijn vrij normaal en hebben we allemaal vaak gehad na het sleutelen aan de auto. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk niets met de accudip te maken :mrgreen:

Die fouten, stuurhoek, esp komen dus wel door accu dip en gaan weg zodra je 100 meter hebt gereden

 

Voor de rest heb je helemaal gelijk

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden