Ga naar inhoud
  • 0

Stekkers onder voorstoelen


JFYdetailing

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een lederen interieur set gekocht. En nu zie ik onderaan de stoelen wat connectors/stekkers zitten, maar ook helaas wat afgeknipte kabels. Nu heb ik een aantal vragen hierover:

- Kan iemand mij vertellen welke connectors/stekkers dit zijn?

- Tot wat behoren de afgeknipte kabels en kunnen deze eenvoudig gemaakt worden?
- Zijn deze stoelen voorzien van stoelverwarming? Deze optie heb ik momenteel nog niet, dus zou mooi zijn. :)

 

Heb wat foto's toegevoegd.

 

Alvast bedankt.

 

Gr.

 

 

Foto 1:

sb31y1.jpg

 

 

Foto 2: 

2u7p2jn.jpg

 

 

Foto 3: 

264peyv.jpg

 

 

Foto 4: 

218y9w.jpg

 

 

Foto 5: 

30n7oua.jpg

 

 

Foto 6: 

2cp7zhi.jpg

 

 

Foto 7: 

solkwp.jpg

 

 

Foto 8: 

34g5bb9.jpg

aangepast door mrfaya
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@@mrfaya De stekker voor de passagiersstoel zit aan de voorzijde van de stoel tegen de zijkant onder het tapijt (er zit een flapje dat je kan openmaken), zelfde methode als de bestuurderskant.

 

Aangezien er geknipt is in de bedrading onder de stoel zal je die kompleet moeten maken. Wanneer je een duidelijke beschrijving /tekening en of foto's kan posten (of mailen) van wat er waar afgeknipt is met kabelkleuren e.d., en wat er nog aanwezig is kan ik je zeggen wat je moet doen om het geheel werkend te krijgen.

 

grtz,dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu ik met de auto bezig ben en mijn eigen stoelen eruit heb, snap ik pas wat ik allemaal in huis heb en nog nodig heb. De Kufatec kabelboom is voor de auto zelf. Voor beide stoelen mis ik nog wel de kabelboom met de brede stekkers. Dus de stekkers die dadelijk verbinding gaan maken met de brede stekkers van Kufatec.

 

@@dreke Zou jij me kunnen helpen aan onderdeel nummers zodat ik ze kan gaan bestellen bij VW?

De bestuurdersstoel heeft dus stoelverwarming, elek lendesteun, elek rugleuning.

De passagiersstoel heeft alleen de stoelverwarming, de rest is handmatig.

 

Wat kan ik overigens het beste doen met de oude stekker onder mn tapijt van de bestuurdersstoel? Want die wordt dadelijk vervangen door die van Kufatec. Neem aan dat daar gewoon stroom op blijft staan.

 

Gr.

aangepast door mrfaya
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@mrfaya Daarom moet ik dus weten wat er nog aan de stoelen zit, wat er afgeknipt is enz... De bestaande kabelboom van je eigen stoel kan een goede basis worden voor het samenbouwen van de nieuwe kabelboom. Als je dit niet zie zitten kan je kabelbomen aankopen, ze kosten +/- 55 euro per stuk bij VW.

 

Welke functies zitten er op je huidige stoelen?

 

Je nu bestaande stekkers zou ik houden, en de pinnen van de Kufatec kabelboom toevoegen aan je eigen stekkers. Andersom kan ook natuurlijk, maar ik denk dat het makkelijker is om de losse kabelboom eerst te verbinden met jouw stekkers dan andersom. Zorg ervoor dat elke draad van de nieuwe kabelboom op de juiste plaats komt.

Wanner er in de stekker die er nu zit maar één of twee pinnen zitten kan je deze natuurlijk beter overzetten...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@dreke Mijn oude stoelen zijn qua opties hetzelfde als de nieuwe set, op de stoelverwarming na.

 

Op de nieuwe stoelen zijn alleen de airbag en gordel waarschuwing stekkers doorgeknipt. Deze ga ik van mijn oude stoelen afhalen. Dit zijn aparte stekkers, ze zitten niet aan de brede stekker.

 

Op de bestuurdersstoel zit de module voor stoelverwarming + stekker van stoelverwarming (foto 3 + 4 van post #1). Op de passagiersstoel zit alleen dezelfde stekker voor de stoelverwarming (foto 4 van post #1). Dit zijn dus de enige nieuwe stekkers die ik op mijn oude stoelen niet heb.

 

Owja, en mijn oude passagiersstoel had uberhaupt geen brede stekker eraan, omdat er naast de airbag en gordel, verder geen andere electra op zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergeet niet de accu los te nemen als je het gaat aansluiten en jezelf te ontladen.

Eigenlijk moet je de auto op contact hebben als je accu losneemt om daarna aan airbags te werken.
Dan krijg je meteen spanning op contact als je de accu weer aansluit, zonder dat je in de bestuurdersstoel hoeft te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergeet niet de accu los te nemen als je het gaat aansluiten en jezelf te ontladen.

Eigenlijk moet je de auto op contact hebben als je accu losneemt om daarna aan airbags te werken.

Dan krijg je meteen spanning op contact als je de accu weer aansluit, zonder dat je in de bestuurdersstoel hoeft te zitten.

Dat zou ik dus nooit doen... als je de accu loshaalt met contact is de kans op vonkvorming héél groot, bij het minste vorming van gassen bij de accu krijg je dan een mooi groot vuurwerk...

 

Wat je wel doet is alle belasting uitzetten, en eerst de massaklem losmaken...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens de Kufatec handleiding moet ik in totaal 4 kabels toevoegen aan mijn zekeringskast, maar ik krijg ze niet erin geklikt. Heb ze zowel horizontaal als verticaal geprobeerd. Iets wat kracht zetten met een kleine schroevendraaier op de connector. Maar krijg het niet voor elkaar. Heb alle kabels geprobeerd. Ik neem aan dat je ze gewoon in een vrije slot moet klikken in de zekeringskast aan de linkerzijde van de bestuurderskant? Zie hieronder 3 foto's. Of moet je dat roze-kleurige houder eerst eruit halen??

 

post-26261-0-71716200-1534011394_thumb.jpg

 

post-26261-0-27349000-1534011400_thumb.jpg

 

post-26261-0-86966000-1534011405_thumb.jpg

 

 

@@dreke In post #30 had ik al wat info gegeven over de stoelen ivm de stekkers. Hieronder een foto van mijn oude stekker (wat onder het tapijt zat) en waar de stekker van de oude bestuurdersstoel op werd geplaatst. En daarnaast de nieuwe Kufatec stekker.

 

post-26261-0-31631700-1534011388_thumb.jpg

 

 

Heb overigens m'n - pool eraf gehaald voor ik begon.  :thumb:

 

 

Gr.

aangepast door mrfaya
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bijrijdersstoel : De 4 polige stekker is T4Bu, de grote 10 polige stekker (Kufatec kabelboom) is T10d volgende aansluitingen :

 

T4Bu pin 1 gaat naar T10/d pin 4 rood/groen 1.0 mm²

T4Bu pin 2 gaat naar T10/d pin 9 bruin/wit 1.0 mm² (massa)

T4Bu pin 3 gaat naar T10/d pin 3 blauw/rood 1.0 mm²

T4Bu pin 4 gaat naar T10/d pin 9 bruin 1.0 mm² (massa)

 

De stekker aan de zetel lijkt me 1J0 972 772 te zijn (nummer nakijken op stekker!), dan is de tegenstekker die je nodig hebt 1J0 972 782, bijbehorende pinnen 000 979 136 E (= 1 draad met langs beide kanten een pin)

De 10 polige stekker voor op de vloer : 8E0 972 710

pinnen voor deze stekker  : klein (2.8mm) 000 979 133 E met draad 1.0 mm²

groot (4.8mm) 000 979 135 E (draad 1.0 mm²) en 000 979 227 E (draad 2.5 mm²)

 

Dat is alles voor deze kant.

 

 

De bestuurderskant :

 

Verwarming

 

heeft dezelfde 4 pollige stekker (T4bv), een 8polige stekker (stuurdoos stoelverwarming), T8ac en de 10 polige stekker op de vloer,T10c

 

T4bv pin 1 gaat naar T8ac/5 rood/groen 1.0 mm²

T4bv pin 2 gaat naar T10c/9 (massa) bruin/wit 1.0 mm²

T4bv pin 3 gaat naar T8ac/8  en T10c/2 blauw/wit 1.0 mm² en T10c/2

T4bv pin 4 gaat naar T10c/9 (massa) bruin 1.0 mm²

 

T8ac/1 gaat naar T10c/4 rood/groen 2.5 mm²

T8ac/2 gaat naar T10c/1 wit 0.5mm²

T8ac/3 gaat naar T10c/3 rood/blauw 2.5 mm²

T8ac/4 gaat naar T10c/10 rood/blauw 0.5 mm²

T8ac/5 gaat naar T4bv1

T8ac/6 gaat naar T10c/3 rood/blauw 2.5 mm²

T8ac/7 gaat naar T10c/9 (massa) bruin 2.5 mm²

T8ac/8 gaat naar T10c/2 en T4bv/3

 

De stekker voor de stuurdoos zetelverwarming is 1J0 972 724

Draden met 2 pinnen voor deze stekker : 000 979 134 E (1.0 mm²) en 000 979 225 E (2.5 mm²)

 

Dit is wat de verwarming betreft.

 


 

Lendenverstelling

 

Ik vermoed dat de 6 polige stekker die loshangt past in de stuurdoos die op de 6de foto te zien is. Dat is de aansturing voor de lendensteun.

De voeding voor deze lendensteun zou aan de 8polige stekker (T8av) moeten komen, welke op de schakelaar zit.

T8av/1 gaat naar T10c/8 rood/geel 2.5 mm²

T8av/2 gaat naar T10c/9 (massa) bruin 2.5 mm²

 

van T10c/8 gaat het naar S44, thermische zekering 30A, die je nog bij moet aanbrengen.

 


 

Succes!

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@mrfaya Ik zie pas nu de foto's van de stekkers (oud & Kufatec)... Wanneer ik dat goed bekijk zitten er aan de Kufatec kabelboom dus vrouwelijke stekkers, en aan je stoel zou dus origineel ook een vrouwelijke stekker zitten...

 

Zie deze afbeelding van de stekker aan de kabelboom onder de stoel :

 

post-13946-0-22630300-1534071038_thumb.png

 

Ik kan alleen maar vaststellen dat die kabelboom dus verkeer gebouwd is...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook nog wat info. Had een standaard comfort interieur met alleen elektrische verstelling van de bestuurdersstoel. Airbag en meldcontact. Heb omgebouwd naar memory en stoelverwarming.

post-12164-0-00743900-1534072246_thumb.jpg

Aansluiting stoel.pdf

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@jaap @@Tarabass Bedankt, het is gelukt. De 4 zekering kabels zitten erin! :)

 

 

 

@@mrfaya Ik zie pas nu de foto's van de stekkers (oud & Kufatec)... Wanneer ik dat goed bekijk zitten er aan de Kufatec kabelboom dus vrouwelijke stekkers, en aan je stoel zou dus origineel ook een vrouwelijke stekker zitten...

 

Zie deze afbeelding van de stekker aan de kabelboom onder de stoel :

 

attachicon.gifKnipsel.PNG

 

Ik kan alleen maar vaststellen dat die kabelboom dus verkeer gebouwd is...

 

grtz, dre

 

@@dreke De stekkers onder het tapijt, zowel de oude als de Kufatec zijn beide mannelijk. Dus de pinnen steken uit. Onder mijn oude stoel idd een vrouwelijke stekker. Als de kabelboom eenmaal helemaal in de auto zit, ga ik kijken naar de stoelen. Het is een behoorlijke klus als je dit voor het eerst doet! :)

 

 

Maar nu een volgend probleem. In de Kufatec handleiding staat dat ik een kabel op de "control unit for central electric - connector C - pin 1" moet plaatsen. Ik neem aan dat ze de BCM bedoelen. Stekker C is de grote bruine stekker. Maar pin 1 is bij mij een vrij forse aansluiting. Terwijl de connector op de Kufatec kabel een mini vierkante connector is?? Of kijk ik naar de verkeerde stekker?

 

Zie hieronder foto's ter verduidelijking.

 

post-26261-0-35339600-1534073170_thumb.jpg

post-26261-0-61278700-1534073176_thumb.jpg

post-26261-0-22264000-1534073181_thumb.jpg

 

Gr.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De enige aansluiting aan het boordnet komt op T52b/21 (middenste stekker), en is een kleine pin. Deze draad zou van T10c/1 en T8ac/2 moeten komen. 

 

Volgens mij is je handleiding voor een 3C - waar die op T12k/1 komt - en niet voor een B7.

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou de Kufatec kabelset is nu weggewerkt onder het tapijt, hij was zelfs te kort !! Dus moet de passagierskant bereiken via de middenconsole en dan onder het tapijt door naar de plek waar de stekker hoort te zitten. Was namelijk bezig om gewoon via het dashboard zelf van links naar rechts te werken, tot ik erachter kwam dat de kabelset niet lang genoeg is.  :censor:

 

Ik heb de BCM kabel en Climatronic kabels nog niet aangesloten. Reden voor de BCM: De connector past niet in stekker C, PIN 1... en ook niet in stekker B, PIN 21. Voor PIN 1 is de connector van Kufatec te klein, voor PIN 21 is hij te groot.  :neutral:  Zie bijlages.

 

Ik begin me af te vragen in hoe verre deze kabelboom en hun installatie handleiding kloppen. Dat is de reden dat ik ook maar even wacht tot ik de climatronic kabels aansluit. Volgens hun kabelset en installatie handleiding moet ik namelijk 3 kabels aansluiten op mijn climatronic. "Blau" op PIN 10, Blau/Rot op PIN 11 en tenslotte "ZP Klima" op PIN 12. En ik heb ook echt 3 kabels in mijn kabelset. Maar klopt dit wel ??

 

Ik ga Kufatec zelf ook even mailen, want ik heb een kleine € 75,00 inclusief verzending betaald voor een kabelset met als doel minder problemen en werk te hebben. En dan krijg ik een installatie handleiding waar ik vraagtekens bij heb, een kabelset die waarschijnlijk deels niet klopt en daarnaast niet eens lang genoeg is gemaakt. Ik ga eens navragen wat er volgens hun wel en niet aan klopt. Want in hun handleiding zetten ze als titel wel "Passat B6/B7 from October 2009".

 

 

Gr.

post-26261-0-97114000-1534094728_thumb.jpg

post-26261-0-16994000-1534094734_thumb.jpg

post-26261-0-86336200-1534094738_thumb.jpg

aangepast door mrfaya
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kufatec maakt wel vaker fouten met schema's en kabelbomen.

Het beste kun je hem zelf even doormeten op de stekkers en zien wat met wat verbonden is. Aan de hand van het eerder gegeven schema kom je er dan wel uit.

Ik had ook maar 2 aansluitingen nodig op de climatronic en ook de kabelboom was bij mij te kort, deze ook verlengd.

Pin op de bcm is maar een kleine, het is alleen een signaal om de stoelverwarming eraf te gooien bij load reductie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De stekker onder beide stoelen voor de stoelverwarming is bij mij 3B0 972 722 (foto 4 post #1). De tegenstekker hiervoor (als ik het goed heb) is 3B0 972 732.

 

Ik heb een lijst gemaakt en de prijzen opgevraagd om zelf de kabelbomen te kunnen maken (met gebruik van mijn oude kabelboom van de oude bestuurdersstoel).

 

Dit zijn als het goed is de onderdelen met bijbehorende prijzen:

 

1x 1J0 972 724 - 8 polige stekker voor de aansturing stoelverwarming  >>>  € 5,02 per stuk

2x 000 979 133E - kabel met connectors tbv deze stekker  >>>  € 3,94 per stuk
2x 000 979 225E - kabel met connectors  tbv deze stekker  >>>  € 5,31 per stuk
 
2x 3B0 972 732 - 4 polige stekker voor de stoelverwarming  >>>  € 3,41 per stuk
4x 000 979 132E - kabel met connectors  tbv deze stekker  >>>  € 3,31 per stuk
 
1x 8E0 972 710 - 10 polige stekker voor de passagiersstoel  >>>  € 3,76 per stuk
4x 000 979 227E - kabel met connectors  tbv deze stekker  >>>  € 14,25 per stuk
1x 000 979 133E - kabel met connectors  tbv deze stekker  >>>  € 3,94 per stuk
1x 000 979 135E - kabel met connectors  tbv deze stekker  >>>  € 3,31 per stuk
 
 
Dit zou het totaal brengen op: € 111,59  :blink1:  (en let wel, dan gebruik ik nog mijn oude kabelboom)
 
Een complete kabelboom per stoel komt ergens rond de € 50-55 te liggen. Dat zou betekenen dat ik voordeliger uit ben met een complete kabelboom en dat dit ook nog eens wat aansluit/soldeer werk zou schelen. Alleen moet ik dan de juiste onderdeelnummers zien te vinden van deze kabelbomen. Dat konden ze niet zo snel achterhalen vanwege de vele verschillende opties op deze kabelbomen. Advies was om PR codes en chassisnummer te zoeken van een auto met deze stoelen.  :roll:
 
In de bijlage een foto van mijn huidige kabelboom onder mijn bestuurdersstoel. Hierop staat op de witte label: 3AA.971.365. Alleen moet ik nu dus een kabelboom nummer vinden waar ik daarnaast nog de stoelverwarming erbij heb. Iemand een idee?
 
post-26261-0-91397000-1534170353_thumb.jpg
 
 
@@dreke @@wulfke  Met betrekking tot de BCM kabel. 000 979 009E ... is dat niet toevallig dezelfde connector als aan de Kufatec kabel die ik volgens de handleiding op Climatronic PIN 12 zou moeten zetten? Want als alleen PIN 10 en PIN 11 aangesloten moeten worden, en PIN 12 niet... kan ik dan niet gewoon deze afknippen en solderen op mijn BCM kabeltje?
 
In de bijlage foto van de Climatronic kabels.
post-26261-0-65569500-1534170381_thumb.jpg
 
 
Ik heb overigens nog geen reactie gehad van Kufatec zelf. Pfff, ik koop in ieder geval nooit meer een Kufatec kabelset!  :bash: 
 
 
Gr.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De pinnen die in de clima stekker horen zijn wel 000 979 009E pinnen en passen in de BCM stekker

 

Ikzelf gebruik de gele hersteldraadjes met pinnen eraan niet meer (veel te duur)

ik koop zelf de losse stekker pinnen en knijp ze zelf aan de bedrading, stekker pin kost maar een fractie van wat zo een hersteldraadje kost.

 

bvb 000 979 227E - kabel met connectors  tbv deze stekker  >>>  € 14,25 per stuk

los contact (N 907 326 03 (2,5mm²)) kost kost ongeveer 0,25eur/stuk en ik koop ze niet bij de dealer maar via een Duitse website.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stoelkabelboom links : 3AA 971 365 B

 

post-13946-0-71375100-1534172715_thumb.png

 

Stoelkabelboom rechts : 3AA 971 365 E

 

post-13946-0-54775700-1534172741_thumb.png

 

De rechtse is niet veel werk en heeft weinig onderdelen. Misschien te overwegen om deze zelf te maken...

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden