Ga naar inhoud
  • 0

Aanschaf Passat 1.4 TSI (122 pk)?


MarkskeV

Vraag

Beste,

 

Eerder heb ik informatie gedeeld omtrent mijn huidige Passat 3c:

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/32680-eindelijk-passat-3c-variant-gekocht/?hl=markskev&do=findComment&comment=589359

 

Echter na 4,5 jaar en 105.000 km later, gebeurde het volgende op vrijdag 13 juli jl.

 

Ik reed met 30 km/h bij ons in het dorp op een rotonde, waarbij ik 2x een flinke "bonk" hoorde en de motor begon te haperen. Ik ben gestopt en heb de motor stationair laten lopen en onder de auto gekeken. Ik hoorde een gerammel en de auto lekte olie.

 

"Gelukkig" gebeurde dit voor mijn garage in het dorp. Deze heeft er naar gekeken en de conclusie is: versleten koppeling met 2de massa vliegwiel (bekend euvel natuurlijk), waarbij de "band?" om het vliegwiel geklapt is en mogelijk voor motorschade heeft gezorgd (en daardoor motorolie lekkage). Geeft de monteur van mijn garage aan.

 

Ik ben natuurlijk bekend met het fenomeen omtrent de koppeling en het vliegwiel van dit type motoren (BKC). Echter, was er niets wat mij verontrusten of triggerde waardoor ik de koppeling ben gaan vervangen. (voor een zelfde soort of een vast vliegwiel via VAGtechniek bijv.). De motor is wel gechipt naar +/- 140 pk (1.9 TDI) 2,5 jaar geleden, maar ik merkte niets.

 

De auto heeft dus schade van minstens € 1.000,- maar dat kan ook zo maar € 2.000,0 worden. De keuze was voor mij niet zo moeilijk, daar ik ook van baan veranderd ben en geen diesel meer nodig heb (ik kan op de fiets en mijn vrouw heeft nog een puntgave Golf 4, 5 deurs op benzine). De auto is zo goed als zeker, verkocht aan een opkoper die hem aankomende week komt ophalen.

 

Dus nu ben ik op zoek naar een Passat Variant van de 3AA generatie, 1.4 TSI, handgeschakeld. Echter, durf ik dit nog niet zo goed aan, ik lees natuurlijk alle horrorverhalen over de distributieketting en de terugroepacties, etc.

 

Maar nergens lees ik welk motortype daar het meeste last van heeft, of welk type ketting (productiejaar). Los van de check op RDW of er voor een specifiek kenteken een terugroepactie is geweest.

 

Dus uiteindelijk, mijn vraag is concreet: zouden jullie een dergelijke auto, km/stand +/- 160.000, bouwjaar 2011, durven aanschaffen en zoja, waar moet ik op letten? Ik kies al bewust voor geen DSG, alhoewel dat heel fijn kan rijden, maar ook evt. problemen met zich mee kan brengen.

 

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Net onze 1.4 TSi 3AA 122pk met DSG7 (gechipt naar 150pk en DSG aangepast) op 160.000km gereden,

afgezien van de opstart ellende die ik ermee heb gehad dankzij luiheid van een VW dealer, rijd hij vanaf

dat moment super, persoonlijk vind ik 122pk echt te weinig voor een Passat, is leuk voor in een Golf.

 

Maar in de afgelopen 2 weken zo'n 2500km gereden op snelweg en in de bergen, maar met 150pk 

gaat dat echt vanzelf, en dan ook nog gemiddeld 1:14 rijden, en heb echt stukken 160km/h op de cc

gereden en tot 14% klimmetjes gereden, als BMW's aan de kant gaan, dan weet je dat je genoeg

vermogen en koppel hebt  :mrgreen:  :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden