Ga naar inhoud
  • 0

Ratelend geluid bij acceleratie in lage toeren


Heatsink

Vraag

Hallo allemaal!

 

Ik zit met het volgende; Wanneer ik optrek is er een ratelend geluid hoorbaar. Vooral wanneer de auto vanuit lage toeren snelheid moet gaan maken. Dit geratel is in alle versnellingen hoorbaar. Wanneer de auto stationair loopt en gas wordt gegeven, is dit geluid er niet.

 

Het klinkt mechanisch, gaat met de toeren van de motor mee en zodra de auto meer toeren maakt (+3000) en dan is het nog amper hoorbaar.

 

In mei 2017 is de distributieriem incl. spanrol + wp vervangen.

In oktober 2017 zijn de kettingspanner en ketting tussen de nokkenassen vervangen.  

Afgelopen maart is preventief de oliepomp gereinigd (plus de zeef welke de olie aanzuigt), motor geflushed en hierbij is ook de olie + filter vervangen.

Na dit alles is er zonder bijzonderheden nog zo'n 3000+ KM ermee gereden.

 

Het betreft een 2.0 FSI (BLR) motor met een handgeschakelde 6-bak (GXV). Het euvel doet zich voor bij zowel koude als warme motor. Op dit moment is het oliepeil in orde (ook niet té hoog/laag). Uitlezen geeft geen foutmeldingen.

 

Hopelijk kan iemand met deze omschrijving mij wat wegwijs maken waar te kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heel lastig te bepalen, wellicht even rijden zonder bodemplaat en motorkap isolatie. En met 2 personen.

Je hebt er wel speciale draadloze microfoon setjes voor maar die moet je ook maar net hebben of iemand kennen die ze heeft. Of op een rollenbank zetten misschien een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de tips! Bodemplaat en isolatie verwijderd maar niet veel wijzer van geworden. Wel ben ik gisteren iemand gaan helpen met over starten en stond de auto stationair te draaien met de motorkap geopend. Heel even een paar keer een luid ratelend geluid linksonder bij de motor (vanaf de voorkant van de auto gezien). Na wat speurwerk ben ik er vrijwel zeker van dat de kettingspanner van de oliepomp (ook alweer 12 jaar oud) wellicht de boosdoener is.

 

In hoeverre is het belangrijk dat de ketting en/of het tandwiel hierbij vervangen worden of zal het vervangen van de spanner alleen al volstaan? Dit omdat ik zie dat deze drie onderdelen apart, maar ook als set worden verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden