Ga naar inhoud
  • 0

"Klapperende" DSG6 en foutmeldingen


Ramon_Passat_B7

Vraag

Mijn B7 (2.0TDI / 200pk) heeft de laatste week wat problemen met de DSG. Het begon met terugschakelen van D6 naar D4, zonder reden. Dat gebeurde wel steeds bij 85-95km/h op cruisecontrol. Geen ramp, je ziet hem ff terugtikken naar D5, D4, even wachten en weer omhoog. Afgelopen vrijdag meldde zich kortstondig een ECC fout maar die verdween na 10 seconden weer tijdens het rijden. 

Afspraak bij VAGtechniek is al gemaakt (volgende week, ging niet eerder).

 

Hele weekend heeft de auto stil gestaan, en vanochtend naar het werk gegaan. Dan moet ik 20km snelweg met 100km/h op de cc. Al heel snel diverse foutmeldingen, ABS, ECC, ESC, bandenspanning, en die verdwenen niet vanzelf.....

De automaat bleef ook heel veel schakelen tussen 4, 5 en 6. Maar even stil gezet op de vluchtstrook, uitgeschakeld en even gewacht. Daarna was het weer wat beter, op kantoor even stilgestaan en daarna 250km gereden. Bak schakelde nog 2 of 3x terug maar dat was het dan.

 

Zorgwekkend, wat kan het zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb geen VCDS, dus foutcodes kan ik niet uitlezen.

Maar de ABS sensor is toch de snelheidssensor ín elk wiel? Ik had laatst ook een ietwat onterechte melding op verkeerde bandenspanning. Alle wielen stonden op 3.2bar (vakantie) en rechtsachter op 2.9bar. Bijgepompt, 5km gereden, nieuwe bandenspanningen opgeslagen na controle.

 

Gelukkig heb ik er verder nog geen last van gehad, vanochtend echter op ongeveer15km van huis zowat álle alarmlampjes aan  :ban2:

Daarna op het werk half uurtje stilgestaan, en weer ruim 280km gereden zonder problemen. Ja, de DSG heeft heel eventjes terug geschakeld 1 of 2 keer maar dat was het dan ook.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Woensdag gaat de Passat naar Nuenen en blijft daar zo lang als nodig is. Gek genoeg heb ik al een week geen last meer van het wisselvallige schakelen.... Hoop dat de fout gevonden wordt, want is geen geruststellend gevoel om zo te rijden.
Met kvs verlies, rateltje in P bij koude motor, klapperend panoramadak en slecht inklappende R buitenspiegel zal het wel weer een lieve cent gaan kosten. Naja, kan hij daarna weer goed vooruit.

 

Edit: Ik dácht (hoopte) dat het probleem zichzelf had opgelost...niet dus...gisteravond van Almelo naar Utrecht en de bak bleef maar klapperen :( storingen vlogen me om de oren. Leuk, NOT. Kwartiertje stilgestaan met een McShake en daarna probleemloos weer 78km gereden. Zal blij zijn als ik hem woensdag om 9:00 kan inleveren.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En nog wat meer informatie, vanmiddag bleef de DSG bak maar terugschakelen en ging zelfs terug naar D3. Niet fijn :(

Al vrij snel kwam ook weer ABS/ESC/ECC/Bandenspanning foutmeldingen. Even gestopt, contact af en na herstart waren de meldingen weg (verdwenen na 50mtr rijden).

Nogmaals getest, cruisecontrol erop bij 120kmh en het probleem trad weer opnieuw op. CC uitschakelen was voldoende om de DSG te laten stoppen met flipperen. Zodra in de CC erop zet is het raak. Gewoon met het voet gas geven is niks aan de hand. Snelheden tussen 90 en 120kmh geprobeerd op CC en gas geven. CC treedt het probleem altijd en direct op, gas geven nog niet 1x mis gegaan in 70km rijden.

Enige geruststelling is dat ik zonder veel problemen morgen in Nuenen ga komen, ben wel benieuwd waar het probleem zit. Als het een ABS sensor is, dan zou het probleem zich ook moeten voordoen bij normaal gasgeven zonder CC ingeschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat van die abs melding kan een defecte abs sensor zijn. Het is bij de b7 wel een vaker voorkomend probleem. Uitlezen zal daarin duidelijkheid geven.

 

+1, we've got a winner!

Waren inderdaad diverse meldingen van onbetrouwbaar signaal ABS sensor links achter. Wel nog enige twijfel of het wellicht (ook) aan het wiellager ligt, maar vanwege tijd en kosten gekozen om alleen de sensor te vervangen. Na circa 100km op cruisecontrol gereden te hebben is de storing niet teruggekeerd. Het lijkt erop dat het probleem opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het opgelost is.

 

Ja, gelukkig wel. Al moet ik nog even morgen afwachten. Er waren soms tijden dat het probleem zich over langere afstand (100km) niet voordeed. Vanochtend met naar Nuenen te rijden trad het ook niet op, dus is nog even afwachten tot ik morgen 500+km gemaakt heb om helemaal zeker te weten dat het opgelost is.

 

En ook weer nieuwe zorgen erbij, vliegwiel moet tzt vervangen worden en da's een dure. Ook paar draagarmrubbers, eveneens geen goedkope klus.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Fopperr

Dat snap ik Foppe.

Wat ik voor al intrigerend vind is dat er in korte tijd een aantal van deze klachten voorbij komen. Dan vraag ik me af, alle B7 of een bepaalde serie of na een bepaalde km stand?

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Top dat het opgelost is(lijkt?). Ben ik overigens van overtuigd. En ook fijn dat je het hier meldt. Hebben andere forumleden weer wat aan!

 

Het is inderdaad opgelost :) heb gisteren ritje Maastricht - Almelo - Maastricht gedaan en zeker 450km op cruisecontrol gereden. Er is geen enkele misser of storing geweest. Nu ben ik er ook zeker van dat dit probleem opgelost is. Hooguit wachten tot een van de andere ABS sensoren het ook begeeft.....

 

Alleen begrijp ik totaal niet waarom dit probleem alleen optreedt bij het rijden op CC. De gekozen versnelling is immers een combi van snelheid vs. toerental. Als een van de parameters afwijkt dan kan dat klapperende gedrag idd wel ontstaan. Maar waarom het zich dan alleen bij cruisecontrol voordoet snap ik dan weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rijden op cruise control is een geregeld proces met een teruggekoppelde waarde (snelheid). Er moet dus een gemeten waarde gecontroleerd worden en worden vergeleken met een ingestelde waarde.

De ABS sensoren hebben dus invloed op dit proces om een juiste waarde terug te geven ivm gemeten snelheid van het voertuig. Als 1 van de sensoren een verkeerde waarde doorgeeft zal het systeem dus in de war zijn of zelfs volledig uitschakelen vanwege veiligheidsredenen.

 

Bij manueel rijden druk je gewoon het gaspedaal in en zal de wagen gaan rijden volgens de stand van het gaspedaal en wordt er niks terug gekoppeld of vergeleken met een ingestelde waarde.

Hierdoor zal mogelijks een foutieve/afwijkende waarde niet direct invloed hebben op het rijd of schakelgedrag van de wagen.

 

Dit is zo een beetje mijn visie op het probleem en effect ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De dsg lijkt me altijd naar de abs sensoren te kijken om te bepalen in welke versnelling de auto moet staan.

Of hij nu op cruise control staat of niet.

Of zou hij zonder cruise control naar een gemiddelde snelheid kijken van de 4 sensoren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De dsg lijkt me altijd naar de abs sensoren te kijken om te bepalen in welke versnelling de auto moet staan.

Of hij nu op cruise control staat of niet.

Of zou hij zonder cruise control naar een gemiddelde snelheid kijken van de 4 sensoren?

Zou de bak niet eerder voorkeur geven aan het toerental van de motor om te bepalen in welke versnelling hij moet komen ?

Althans bij handgeschakelde bak kijk je zelf toch ook meestal naar het toerental om te bepalen wanneer je schakelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden