Ga naar inhoud
  • 0

5e + 6e versnelling foetsie


Airspeed

Vraag

Afgelopen zondag reed ik rustig 100 km/u op de snelweg, toen hij ineens uit de (6e) versnelling schoot!

5 wilde ook niet meer, maar na op de vluchtstrook geprobeerd te hebben in 1 weg te rijdne, lukte dat gelukkig wel. 2 t/m 4 doen het ook gewoon nog, dus ik kon naar huis rijden.

 

Komt dit vaker voor? Hoor graag ervaringen.

Meer essentieel: ik wil het uiteraard graag gerepareerd hebben, dus dacht zelf de bak eronder vandaan te halen en een revisie bak te zoeken.

Ik heb geen Haynes van de 3C; is er ergens een handleiding hoe de bak te verwijderen? Of is het supersimpel en wijst het zich vanzelf?

 

alvast bedankt voor jullie hulp/ideeen/tips!

 

Walter

 

PS Het betreft een 3C sedan uit 2005 met 1600 FSI benzine motor met ca 295.000 km op de teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zal eens kijken, maar de bak heeft ook best wat olie eruit gegooid zag ik aan de linker onderkant.

Geluid wat uit de bak kwam daarna, was ook niet helemaal zoals het hoort, dus er is echt wat kapot...

Net de bak olie afgetapt: geen stukjes oid, maar veel olie kwam er niet meer uit  :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat wel is voor komt. Is dat de pen van je differenseel wiel los komt. En al je te lang door rijd breekt dan de bak een stuk er uit. Waar gooit die de olie er uit. Wandt kan ook gewoon een lekken keering zijn op je bak. Even de naam kwijd maar daar zit je as stompje. Die met vertanding in de bak gaat en daar zit de aandrijfas weer op vast geschroeft. Kan ook gewoon zijn dat je singcromemes ringen versleten zijn dan springt die ook uit de versnelling. Kan je wel in de 5 en 6 schakelen als de motor uit staat?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de auto stil staat, kan ik hem ook niet in 5 of 6 krijgen.

Het klinkt en voelt zeer alsof er een lager in de bak uitgelopen is..

 

Moet ik nog ergens op letten als ik de bak eruit haal? Tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ook veel gebeurd is een bout die afbreekt, die het tandwiel 6e versnelling op de plek houd. Als die afbreekt schuift tandwiel op en kan deze ook gat in je versnellingsbak maken. En dan heb je ook geen 6e en vaak ook geen 5e versnelling meer.

 

Of het zelf te doen is om de bak uit te bouwen is moeilijk zeggen, ik vind het niet al te lastig  :mrgreen:

Het is erg afhankelijk of je een beetje sleutel ervaring hebt en wat voor een gereedschap je hebt en of je een brug tot je beschikking hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt uitbouwen stelt niet heel veel voor. Kan in een uurtje er onder uitliggen. Maar is wel sleutol ervaring verijst. En dan komt het nog dat de bak uit elkaar moet. En dat moet je gedaan hebben of weten hoe dat moet. Maar als het goed is kan je de olie af tappen. En op vangen in een bak. Als die heel erg glinstert weet je genoeg. En dan kan je de deksel uit bouwen van de 5de en 6de versnelling. Die zitten als goed is bijten de bak achter een bril lager. Die ook nog wel is kapot willen gaan. En als de deksel er af licht kijk je tegen de 5de & 6de vernelings tandwielen aan. Dan kan je zien of daar iets mee is

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank heren! Dat geeft moed de bak er 'ff' uit te halen. Gelukkig heb ik wel enige sleutelervaring.

 

Ik zal tzt even een fotootje maken van het lagerdeksel als de bak eruit ligt.

 

Er zat overigens geen glinster in de afgetapte olie, maar het lijkt of je bij een ingebouwde bak ook niet alle olie er helemaal uit kan laten lopen en als stukjes ed zakken, kan het er alsnog in zitten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bak ligt eruit en het is ook _best wel_ duidelijk geworden wat er mis is... :blink2:

 

42358721695_1e19ac6b8e_b.jpg

 

Hier mist een stukje...

43262564931_ac9b81e221_b.jpg

 

Is dit dus een OAH code bak??

43262562601_269103ced5_b.jpg

 

Beide lagers van de bakassen eruit

28393597217_7ea5d59f27_b.jpg

 

en hier mist dus echt de complete vertanding!! Voor mij ook 'a first'  :mrgreen:

28393595967_aa5ff8530d_b.jpg

 

Kortom, denk dat een andere bak wel even de minst dure en snelste oplossing hier is. Eens?

Zou een bak van een 2.0 FSI ook passen? Vond de overbrenging nu wel heel kort namelijk en in 6 draait-ie best hoge toeren op de snelweg, dus misschien rijdt een iets langere bak lekkerder? 

Kan iemand me helpen aan een adres/website met jong gebruikte VW bakken?

 

bedankt voor jullie hulp  alvast,

Walter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat ziet er niet best uit. Maar het komt wel eens vaker voor.

Zoals ik de foto’s zie is idd de bout afgebroken of losgelopen waar tandwiel mee vast zit

Repareren zou wel kunnen. Maar denk dat een andere versnellingsbak goedkoper is.

De code a0h is het type bak. Dit is niet je bakcode. Bakcode staat ingegraveerd in het huis. Anders in stikker in kofferbak of in onderhoudsboekje.

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tnx Eric voor de bevestiging!

@@jaap: Morien heeft 'toevallig' idd een 0AH (nul-A-H bleek dit te zijn) bak liggen met maar 108K km, maar 0AH blijkt idd niet de bak code te zijn, die was HPB.

Ga woensdag de 'nwe' bak ophalen en zsm weer inbouwen. Zal meteen even de koppeling checken en ik denk meteen vervangen nu alles er toch uit ligt, want koppeling trilde iets met aangrijpen vanuit stilstand.

Gelukkig zit hier geen dubbelmassa vliegwiel op :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie dat je uit geldermalsen komt, heb je toevallig nog geinformeerd bij Rhenoy in Waardenburg.

Nee, die kwam niet op in Google ;-)

Zal ik morgen meteen ff doen, thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uiteindelijk naar Morien gereden (dank nog voor de tip Jaap!) en een hele nette bak met maar 108K km opgehaald en de oude ingeruild.

 

Ook een A-kwaliteit koppelingsset gekocht (Luk), waar gelukkig ook nieuw druklager en koppelingsarm bij inzat.

Nieuw armpje en lager al gemonteerd in de ruilbak:

28512796237_b2cdf67650_h.jpg

Gelukkig eraan gedacht dat ruilbakken vaak zonder olie verkocht worden, dus even nwe (te) goeie bakolie erin gekiepert voordat ik verder ging.

 

Oude bak eruit, deze 1600 FSI motor bleek een enkelmassa vliegwiel te hebben, spaart veel geld denk ik tov een dubbelmassa die vervangen moet worden ;-)

43334002292_eac838b25f_h.jpg

 

Oude koppelingset van gevoelde B-kwaliteit (Valeo) eraf gehaald. Het hart van de plaat van deze set zat al los erin inmiddels (rammelde wat, draaide echter niet door)...

43334002692_e398378058_h.jpg

 

Inmiddels hangt de ruilbak erin, enkel nog alles weer vastschroeven en aansluiten, ben benieuwd of ik nu ook de lichte trilling bij aangrijpen vanaf stilstand wegrijden, kwijt ben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat weer alles goed is ... er bestaan mogelijkheden de as te steunen .... het is een bekend probleem van deze bakken.

Ik was destijds op tijd en heb mijn bak laten overhalen en voor de fun er een LSD ingebouwd......

 

Heerlijk scherpe bochten bij regen ... #lotsoffun #bmwkiller

aangepast door Tikra
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden