Ga naar inhoud
  • 0

Discovery Pro NAV aankomsttijd


JanSL

Vraag

Ik heb sinds enkele weken mijn B8 met een Discovery Pro systeem. Als ik de navigatie gebruik, rekent het systeem een hele rare aankomsttijd uit.

Het lijkt wel of’ie voor ieder uur èchte reistijd er 15 min extra bij optelt.

 

Laatst moest ik naar Duitsland, rit van een goeie 500km. Verwachtte aankomsttijd was 13:30h, terwijl ik om 12:15h aankwam. En nee, ik heb met mijn gem. snelheid van 102km/h niet laaggevlogen.

 

Herkent iemand dit probleem en is dit te verhelpen ?

Is ontzettend vervelend en ik reken me steeds weer suf naar de werkelijke aankomsttijd.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan het wel iets instellen, zo kan je bijv. instellen met welke snelheden het systeem moet rekenen. Tevens scheelt het als je veel stoplichten hebt. Binnendoor rekent de navi met wachttijden die vaak langer zijn als je gewoon lekker kunt doorrijden. Al is 15 min wel erg veel. Op ritten van ca. 45min pak ik altijd wel ca. 5 min.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Belangrijkere vraag vind ik, hij past neem ik aan toch wel de aankomsttijd aan naar mate je dichterbij komt?

 

In feite hebben zelfs de beste navigatie daar last van. Als je hard genoeg doorrijdt ben je nou eenmaal eerder op je bestemming. 10x stoplicht op groen ipv 10x rood is natuurlijk verschillend.

 

Maar idd bij rns510 zit die optie.

315 weet ik zo even niet

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Was deze aankomsttijd zichtbaar meteen na instellen en paste deze zich na vorderen van de rit niet aan?

Gebruik je online verkeersinformatie? Kan natuurlijk zijn dat na ingeven reeds rekening gehouden is met files op de route of omleidingen.

 

Rij zelf 90% in duitsland met routes van 150 tot 750km, kan vaak bij vertrek al redelijk nauwkeurig mijn aankomsttijd thuis aangeven. Met uitzondering van files die tijdens het rijden voor me ontstaan, maar zelfs dan daar het in Duitsland vaak genoeg omleidingsroutes geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Iedereen bedankt voor je reactie.

De klok in mijn auto wordt automatisch ingesteld via het GPS signaal. Staat dus altijd goed.

De “hoge” aankomsttijd wordt direct gemeld als de route berekent is. Doordat ik file info via Carnet krijg, moet’ie eerst een werkende 3G verbinding hebben. En dat duurt even. Dus zelfs zonder file info is de aankomsttijd veel te hoog.

Tijdens het rijden past’ie de tijd wel naar beneden bij, maar pas bij de laatste minuut klopt het.

Instellen wat voor type rijder ik ben of hoe snel je ergens mag rijden kan ik op mijn DP niet instellen.

Maar als je nog 57km moet rijden over een snelweg zonder file, dan mag dat nooit 1 uur duren.

 

Hiervoor had ik een TomTom en die voorspelde akelig goed de aankomsttijd, zelfs over een rit van een paar 100 km.

 

Een ander probleem vd Navi is de mogelijkheid om 3 alternatieve routes te bereken...maar die zijn alle 3 praktisch hetzelfde.

 

Zou een algemene upgrade van de DP software zelf kunnen helpen (ik gebruik al 2018 kaarten) ?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of misschien de rijgegevens resetten (brandstof verbruik en gemiddelde snelheid). Wordt weergegeven vanaf start, vanaf tanken en langere tijd.

Is misschien wel van taxi chauffeur geweest die 45 minuten met draaiende motor heeft staan wachten bij het station.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb jullie tip opgevolgd: rijgegevens vanaf start en langere tijd gereset. Helpt helaas niks.

Terwijl de gemiddelde snelheid 70kmh is, rekent de navi nog altijd met 60kmh.

 

Dus 57km rijden op een provinciale weg kost volgens DP een uur.

 

Het zou mij overigens zeer verbazen als het systeem de aankomsttijd rekent op basis van het verleden gehaalde resultaten.

Hij weet de max. snelheden van alle wegen, dus het mag geen enkel probleem zijn om de juiste tijd uit te rekenen.....

 

Wellicht kunnen we op het komende "Meet & Greet" weekend de instellingen van systeem vergelijken ?

Kan er iemand ook een systeem-upgrade uitvoeren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat hij zelf rekening houdt met een aanhanger, maar dat moet dat ingesteld staan in de navigatie (instellingen, route opties, onderste vinkje) EN tegelijkertijd de trekhaakdoos defect zijn en denkt ie dat er een aanhanger achter hangt.

Moet je wel een trekhaak hebben natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat hij zelf rekening houdt met een aanhanger, maar dat moet dat ingesteld staan in de navigatie (instellingen, route opties, onderste vinkje) EN tegelijkertijd de trekhaakdoos defect zijn en denkt ie dat er een aanhanger achter hangt.

Moet je wel een trekhaak hebben natuurlijk.

Ja ik heb een trekhaak en ja, daar houdt het systeem rekening mee. Ik kan twee reden bedenken waarom het dit niet kan zijn:

1) Als ik een aanhanger aankoppel, geeft de navigatie 2 max snelheden aan. De ene is de gewone (voor auto’s zonder aanhanger) en de andere is voor auto’s met. Dat zie ik niet, dus hij heeft geen aanhanger ontdekt.

2) Zelf al zou hij er stiekem wel rekening mee houden, dan mag je op een provinciale weg gewoon 80kmh rijden met een aanhanger. De aankomsttijd wordt berekend met een snelheid van 60kmh.

 

Het enige wat ik me kan bedenken is een software bug in mijn systeemsoftware uit 2015.

Zou daarom erg graag een upgrade willen uit proberen

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is het heel gebruikelijk dat navigaties met gemiddelde snelheden werken. In de eerste tomtom's kon je dit aanpassen, maar stonden ze geloof ik op 30km/u stadsverkeer, 65km/u buiten bebouwde kom en 100km/u snelweg. Ik merk (in verschillende autos) dat wanneer langere stukken 'buiten bebouwde kom, maar geen snelweg' gereden wordt, dat de navigatie inschatting behoorlijk afwijkt van de werkelijke reistijd. Bijvoorbeeld in het buitenland waar soms best lange stukken 'provinciale weg' gebruikt moet worden om ergens te komen.... (Geen ervaring nog met een Passat DP systeem... vanaf zaterdag ga ik dat ervaren)

 

Ben wel erg benieuwd of het ergens aan te passen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi, ook ik heb dit probleem dat de aankomst tijd veel later is. Tijdens het rijden wordt de aankomst tijd wel korter. 

Als ik naar menu ga om mijn navigatie instellingen te resten naar fabrieksinstellingen. Dan rekenend hij  wel goed de aankomst tijd uit. Maar de keer daarna weer niet en is dus de aankomst tijd ook weer veel later dan in werkelijkheid. Herkend iemand dit ook? Is er al bekend waar dit aan kan liggen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik herken dit zeker. Heb er al bijna 2 jaar last van. Als vuistregel telt de DP een kwartier extra reistijd per uur (of 100km) rijden.

Ik heb de software al laten updaten, alle mogelijke instellingen geprobeerd maar het helpt niet.
Wat de huisarts vaak zegt:"Leer er maar mee leven".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 minutes ago, JanSL said:

Ik herken dit zeker. Heb er al bijna 2 jaar last van. Als vuistregel telt de DP een kwartier extra reistijd per uur (of 100km) rijden.

Ik heb de software al laten updaten, alle mogelijke instellingen geprobeerd maar het helpt niet.
Wat de huisarts vaak zegt:"Leer er maar mee leven".

Vreemd... mij is het nooit opgevallen, zal er even de volgende keer op letten. 
Ik vind het navigatiesysteem van Vw sowieso een beetje k*t als ik eerlijk moet zijn. 
Het systeem stuurt me elke keer vreemde kanten op terwijl dat niet hoeft, of ie nou op meest zuinige, snelste of kortste route staat maakt niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de meeste DP klopt de verwachtte aankomsttijd wel hoor.
Ik deel jouw mening over de gekozen route. Ik neem vaak Google Maps als Second Opinion als ik het niet vertrouw.
Mijn DP heeft ook vaak de voorkeur voor een kortere route, niet persé de snelste.

Het komt ook regelmatig voor dat ik de routeaanwijzing negeer en een andere kant op rij. Bij herberekening geeft de DP opeens wèl een kortere en snellere route aan.

Dan heb je nog een optie om meteen 3 verschillende routes te laten berekenen. Vaak zijn ze alle 3 nagenoeg identiek.

Genoeg ruimte voor verbetering !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden