Ga naar inhoud
  • 0

Vraag: Ombouw Clima naar Gen 2 - Opgelost!


Bezoeker123

Vraag

Hoi, 

 

Ik heb een vraag over het ompinnen van pin 16 naar pin 20:

- - - -

Eindelijk dan de ombouw naar een gen2 clima paneel; ik hoop dat het geratel in het dashboard nu weg is. 2e hands onderdeel kunnen vinden via Ebay, mét voorruitverwarming ...

 

Na de inbouw - met dank aan Maurice - Numansdorp:

 

post-15806-0-12834200-1527251656_thumb.jpg

 

Zelfs de functie op de RNS werkt, dus papa heeft 'Coole nieuw features' op zijn auto. ('Wat is dat een feature'? ... Oohh dus een upgrade!)  :cool:

 

Alleen, de instellingen blijven nu niet in het geheugen staan. Deze beginnen iedere keer weer bij 22 graden met airco aan. In een ander topic had Dre hier al een opmerking over:

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/42141-ombouw-naar-gen3-clima/

= = =

Ja, dat moet... de oude heeft twee voedingen, één geschakeld en één niet geschakeld. De nieuwe heeft er één, niet geschakeld. en laat deze nu juist op de pen zitten waar bij de oude de geschakelde + zit...

 

de ecu gaat werken, maar verliest elke keer de instellingen bij het uitschakelen van het contact.

 

grtz, dre

= = =

Heb de handleiding uit dit topic erbij genomen, maar daar zit nu mijn vraag:

 

- We hebben nu enkel 'Plug and Play' alles overgezet, zonder pin 16 over te zetten naar pin 20, dus vandaar ws. het euvel van het geheugen

- Echter, draad 16 is bij mij 'rood - zwart' en niet 'rood-geel' volgens deze handleiding ( http://forum.vwpassa...eratie-climab7/ ).

- én het stekkertje van pin 20 is van een groter formaat, dus een-op-een ompinnen gaat niet.

 

post-15806-0-30746500-1527252622_thumb.jpg

post-15806-0-54886500-1527252641_thumb.jpg

 

Wie kan me vertellen of dit nu wel gaat werken, of dat het handiger is eea om te zetten in de zekeringkast, zoals in dit forum beschreven:

 

http://www.passat3c.info/cms_neu/index.php?page=1324#/cms_neu/index.php?page=884

 

BIjkomende moeilijkheid is dat er bij de vorige eigenaar van mijn Passat 3 keer (!) een RNS 510 is gestolen, waarbij bij een van de pogingen ook het dashboard is vernield; hiertoe is er een nieuw dahsboard ingezet en wellicht ook een andere kabelboom - Passat is origineel uit eind 2008, maar heb wel al de witte tellerunit.

 

'Stekkertje ompinnen naar 20 met een groter stekkertje, of een aanpassing in de zekeringkast doen?

Bedankt voor jullie reacties!

aangepast door Bezoeker123
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik dacht laat nog even weten hoe het is afgelopen. Het is opgelost en helemaal super.  :cool: Het was idd. draad 16 op pin 20 en opgelost en het geheugen blijft nu ook staan. Ook niets meer van een accudrain gemerkt.  Auto stond al even in de garage en was kennelijk zijn laatste stroom kwijt.

 

Geen geratel meer vanuit het dashboard! En de airco lijkt nu sneller te koelen.  :lol:  Ik ben erg blij mee, met dank aan Maurice  :thumb: . Nog een paar foto's van het resultaat (foto's zijn ietsje aan de donkere kant):

 

post-15806-0-17387200-1528747575_thumb.jpg

post-15806-0-09012800-1528747585_thumb.jpg

post-15806-0-19582400-1528747594_thumb.jpg

 

Wel zat er idd nog 1 foutmelding in het systeem, lekker laten zitten. En ik heb een of ander toontje / geluidje erbij waarvan ik de herkomst nog niet heb gevonden...

 

Bedankt voor jullie reacties! Wat een fijn forum is dit toch.  :thanks:

aangepast door Bezoeker123
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je zult ook nog 2 andere draden bij elkaar moeten solderen!1

 

@ Bandenman, het betreft een passat eind 2008 mét luchtkwaliteitssensor en een ombouw naar een generatie 2 (geen gen3). Dus aan de 16-polige stekker zou ik niets hoeven doen  :roll:

 

Probleem is dat de kleur van de draden verschilt.  :wink:

 

Of mis ik nog iets? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer je passat van NA 2008 is, en de draad op pin 16 is rood/zwart zou die normaal - volgens schema toch - continue spanning moeten hebben en zal je niets moeten aanpassen. De draad op pin 20zou dan eveneens rood/zwart moeten zijn.

Rood/geel op pin 16 zou tot 2008 gebruikt zijn.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is niet pin 20, dat is pin 12. Pin 20 is een grotere pin die niet in het blokje op de foto zit (zie de eerste foto in dit topic).

 

Pin 12 is een geschakelde +. Deze is alleen van toepassing wanneer er stoelverwarming aanwezig is.

 

Volgens het schema van MY 2010 is pin 16 én pin 20 rood/zwart.

 

post-13946-0-03712500-1527520866_thumb.jpg

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Dre, ( ik moet ook niet doen alsof ik er verstand van heb en overlaten aan de echte experts...),

Ik geef het door en dan zal het vast wel goed komen!

 

Ben wel benieuwd want ik vind het wel een koele mod door de RNS display en hoop dat ik van het geratel afben. Ik laat de afloop weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mogelijk zit er op pin 20 een zwart/gele draad (geschakelde +) of een roo/zwarte (constante +), dit hangt af van de productiedatum.

 

De meest jonge 3C's hebben rood/zwart op pin 20 zitten. Ik heb er een van 11/2009 die had standaard een gen2 climatronic.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha Dre, we hebben het even nagekeken, 

 

Pin 16 is zwart/rood (constant) en Pin 20 is zwart/geel (geschakeld). Dus dan zou omzetten voldoende moeten zijn om het geheugen vast te houden.

 

Echter, we hebben een bijkomend probleem aangezien de accu nu ook leegloopt. Anders dan het vervangen van het paneel is er recent niets gewijzigd aan de auto. 

 

Weet jij van veel voorkomende oorzaken van battery drain door uitwisselen van het klima paneel?

 

Alvast bedankt voor de reactie  :thumb:  :thumb:

 

 

FYI: Auto is van eind 2008, 

- met stoelverwarming voor- en achter

- met elektrische voorruitverwarming

- met luchtkwaliteit sensor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee waarom je battery drain zou hebben... Wat is de codering van je clima paneel? bij verkeerde codering gaat het paneel misschien niet in rust. Even een autoscan posten?

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een kleine update:

 

Pin 16 zit op pin 20 en geheugen is nu goed!  :thumb:

 

Maurice gaat nog even meten wat nu het stroomverlies nog is; misschien is de battery drain zo al opgelost. Even afwachten.

 

Verder doen we nog even reset van de foutcodes, calibratie van de kleppen en lezen we eea nog even uit. Als ik een codering heb zal ik die alsnog posten.

 

Code van mijn clima paneel is 5k0 907 044 ED

 

post-15806-0-21828900-1527621771_thumb.jpg

 

Als het werkt is het wel echt een goede mod  :cool1:!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden