Ga naar inhoud
  • 0

Opnieuw remklauwen


essel

Vraag

Ik heb de post(s) gelezen over het vastzitten van remklauwen achter, maar ben ik in mijn geval nog niet geheel uit. 

 

wat is het geval: afgelopen week viel het mij op dat mijn linker achterwiel wel erg warm was. Ik haf kort daarvoor de nog de handrem gebruikt om vanaf een helling weg te rijden. Of het hier mee te maken had weet ik niet, maar ik dacht nog bij het wegrijden ik hoor geen 'motortjes' draaien???

 

Nadat ik vanavond van mijn werk thuis kwam (met de auto) bleek de rechter achterschijf inderdaad weer veel warmer dan de linker. Dus auto op de krik, en inderdaad het wiel draait niet echt lekker vriij.

 

Heb het wiel er af gehad, en dacht dat het motor wellicht defect is. Maar met VCDS kan ik stelmotoren geheel  terugdraaien, Ik heb dit gecontroleerd door het de stelmotor los te nemen, en de spindel leek geheel te zijn terug gedraaid.

 

Vervolgens heb ik de zuiger iets terug gedrukt, de klauw en blokken schoongemaakt, en vervolgens weer in elkaar gezet. Vervolgens met VCDS de motoren weer teruggezet, ook de functie test uitgevoerd.  Met als gevolg dat de schijf nu wel erg vast zat.  Bovenstaande opnieuw uitgevoerd,en de stekker van de desbetreffende stelmotor los gelaten.

 

Als ik nu met het rempedaal rem komt de schijf wel iets vrij, maar m.i. niet voldoende.

 

Ik denk dus dat ik de remklauw moet reviseren, wat denken jullie ?????

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ga ze morgen beide reviseren. Om de klauw te verwijderen moet ik de remleiding losmaken. Nu is mijn vraag wat is de beste methode:

 

- de remslang losnemen

- de leiding losnemen op de klauw.

 

In het verleden vaak het probleem gehad dat ik de remslang niet los kon krijgen. (dus overgang slang naar leiding). Dus wellicht zou los nemen  op klauw een betere oplossing zijn ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag beide remklauwen gereviseerd, hetgeen redelijk eenvoudig is te doen.  Alles wou prima los, dat  was in het verleden ook wel anders.

 

Maar wat mij ook al voor de revisie opviel is: Als met een draaiende motor het rempedaal bedien (dus bekrachtigt) dan kan ik deze langzaam tot de bodem intrappen.

 

Wat kan dit zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja daar was ik al een beetje bang voor.  Is het vervangen van deze hoofdremcilinder eenvoudig uit te voeren?? (HowTO)

 

Daarnaast ben ik er achtergekomen dat na het reviseren van de beide achterremklauwen, dat het linker achterwiel toch te warm wordt. Gisteren heb ik gecontroleerd of de remblokken ook weer vrijkwamen nadat ik de parkeerrem had bediend. De remblokken bleven wel aardig strak tegen schijf aan staan daarna, maar een schroevendraaier kon ik gemakkelijk de remblokken enige ruimte geven waardoor het wiel vrij draaide. Hieruit concludeerde ik dat de stelmotor in ieder geval de blokken genoeg ruimte gaf om vrij te komen. De geleidepennen leken mij oke, maar begin nu wel te denken dat deze er voor zorgen dat de blokken toch niet uit zich zelf vrij komen, en dus toch zou moeten vervangen.

 

Herkent iemand dit probleem ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is de remklauwzuiger zelf bij de revisie goed gangbaar gemaakt ?

De zuigerwand zuiver gemaakt met bvb een scotch pad ?

De dichting die de zuiger afdicht lang genoeg laten weken in de vloeistof die erbij is geleverd (minimum 45min)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IK heb e.e.a. uitgevoerd zoals in de PDF beschreven. alles perfect schoongemaakt. . Nu sleutel ik al 30 jaar aan motoren en auto's, ben dus geen Rookie. Anders zou ik ook niet aan de remmen gaan werken Maar ondanks mijn 30 jaar sleutel ervaring, hebt ik toch nog nooit gehoord dat de deze rubber eerst in de  'vloeistof' zou moeten leggen gedurende bepaalde tijd. Dus ben wel benieuwd wat dit is voor vloeistof??

 

Bij mijn weten zorgt het rubber in de cilinder er voor dat, als de rem weer is los gelaten dat de zuiger ietwat terug wordt getrokken door dat het rubber enigszins vervormd bij het remmen. Ik merk dat nadat de rem is bediend de remblokken nog behoorlijk tegen de schijf drukken, maar als ik de schroevendraaier er tussen zet en iets spelling tussen de schijf en blokken creëer dat de zaak daarna prima vrijloopt.  Dit zou ook vanzelf moeten gaan als er wordt gereden met de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik geef gewoon wat punten welke ik zelf bij de revisie ben tegen gekomen..

 

Ik lees gewoon maar wat er op het papier staat welke in het revisie doosje zit..

 

Er staat wel op dat het enkel voor Audi is maar veronderstel dat de rubber niet weet dat hij in een Audi of een VW wordt gemonteerd..1ebe6b4084937688c109e274789af310.jpg

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat papier zat er bij mij ook bij, maar leek mij duidelijk genoeg om dat niet in de howe to te zetten, staat overigens wel nur fur AUDI fharzeuge bij, maar is ook VAG, dus zou het bij VW ook geen kwaad kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja daar was ik al een beetje bang voor.  Is het vervangen van deze hoofdremcilinder eenvoudig uit te voeren?? (HowTO)

 

Daarnaast ben ik er achtergekomen dat na het reviseren van de beide achterremklauwen, dat het linker achterwiel toch te warm wordt. Gisteren heb ik gecontroleerd of de remblokken ook weer vrijkwamen nadat ik de parkeerrem had bediend. De remblokken bleven wel aardig strak tegen schijf aan staan daarna, maar een schroevendraaier kon ik gemakkelijk de remblokken enige ruimte geven waardoor het wiel vrij draaide. Hieruit concludeerde ik dat de stelmotor in ieder geval de blokken genoeg ruimte gaf om vrij te komen. De geleidepennen leken mij oke, maar begin nu wel te denken dat deze er voor zorgen dat de blokken toch niet uit zich zelf vrij komen, en dus toch zou moeten vervangen.

 

Herkent iemand dit probleem ?

Dan ben ik bang dat dit simpel klusje toch niet goed is gegaan. Zit de Stofhoes wel goed in de uitsparing, kon je het zuigertje met de hand in je remklauw drukken etc etc.

 

En wat betreft het te ver doordrukken rempedaal kan ook lucht zijn, heb je hem wel goed ontlucht.

 

Ik persoonlijk ben ook niet blij met de How-to, niets om Jan (Diver) want de How-to is geweldig.

Het gaat mij erom dat het wel je remmen zijn en drommels goed moet weten waar je mee bezig bent...

We zijn niet allemaal monteur van ons vak  :mrgreen:  :mrgreen:

 

Maar goed dit is maar een bescheiden mening  :wink:  :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IK heb e.e.a. uitgevoerd zoals in de PDF beschreven. alles perfect schoongemaakt. . Nu sleutel ik al 30 jaar aan motoren en auto's, ben dus geen Rookie. Anders zou ik ook niet aan de remmen gaan werken Maar ondanks mijn 30 jaar sleutel ervaring, hebt ik toch nog nooit gehoord dat de deze rubber eerst in de 'vloeistof' zou moeten leggen gedurende bepaalde tijd. Dus ben wel benieuwd wat dit is voor vloeistof??

 

Bij mijn weten zorgt het rubber in de cilinder er voor dat, als de rem weer is los gelaten dat de zuiger ietwat terug wordt getrokken door dat het rubber enigszins vervormd bij het remmen. Ik merk dat nadat de rem is bediend de remblokken nog behoorlijk tegen de schijf drukken, maar als ik de schroevendraaier er tussen zet en iets spelling tussen de schijf en blokken creëer dat de zaak daarna prima vrijloopt. Dit zou ook vanzelf moeten gaan als er wordt gereden met de auto.

Wat je kan doen is de nippel open draaien van het wiel wat zwaar draait en kijken of het dan over is het zwaar draaien. Zo ja blijft je hrc misschien wel hangen of iets dergelijks maakt dat geen verschil. Check dan heb blokken of deze niet scheef zijn afgesleten en anders opnieuw de remcillinders uitelkaar halen aangepast door Vinniepilon
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Ik persoonlijk ben ook niet blij met de How-to, niets om Jan (Diver) want de How-to is geweldig.

Wat moet er meer bij, je kreet is een beetje tegenstrijdig. als er verbeteringen zijn hoor ik het graag.

Ga er wel van uit dat men een klein beetje weet wat men doet.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Ik persoonlijk ben ook niet blij met de How-to, niets om Jan (Diver) want de How-to is geweldig.

Wat moet er meer bij, je kreet is een beetje tegenstrijdig. als er verbeteringen zijn hoor ik het graag.

Ga er wel van uit dat men een klein beetje weet wat men doet.

Och niets tegenstrijdig Jan is puur mijn mening.

 

En wat men doet is dus het probleem, heb al een aantal keer een PM gekregen van hoe moet dit en dat. Sommige beginnen aan iets waar ze geen weet van hebben.

 

Maar nogmaals de How To is duidelijk

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Och niets tegenstrijdig Jan is puur mijn mening.

 

En wat men doet is dus het probleem, heb al een aantal keer een PM gekregen van hoe moet dit en dat. Sommige beginnen aan iets waar ze geen weet van hebben.

 

Maar nogmaals de How To is duidelijk

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ik waardeer je mening daar gaat het niet om maar je was er niet blij mee, vandaar. Misschien moet ik er wel aanpassingen in doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, Ik heb vanavond de zaak nog eens met een deskundige monteur bekeken. En het bleek dat qua rem cilinders alles perfect was. Bij het monteren had ik mij daar zelf ook al overtuigd :). Ik had de lat iets te hoog gelegd.  Mijn vorige auto was van het Ford concern, en de montage-methode van de remblokken daarin zorgde ervoor dat de blokken wat makkelijker vrij komen na de het remmen.

 

Wat overblijft is het feit dat desondanks met draaiende motor het rem pedaal geleidelijk aan, met veel kracht, tot de bodem kan intrappen.  Conclusie was dat het de hoofdremcilinder betreft. Deze ga dan ook vervangen (niet reviseren), het is toch een redelijke eenvoudige klus blijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, Ik heb vanavond de zaak nog eens met een deskundige monteur bekeken. En het bleek dat qua rem cilinders alles perfect was. Bij het monteren had ik mij daar zelf ook al overtuigd :). Ik had de lat iets te hoog gelegd. Mijn vorige auto was van het Ford concern, en de montage-methode van de remblokken daarin zorgde ervoor dat de blokken wat makkelijker vrij komen na de het remmen.

 

Wat overblijft is het feit dat desondanks met draaiende motor het rem pedaal geleidelijk aan, met veel kracht, tot de bodem kan intrappen. Conclusie was dat het de hoofdremcilinder betreft. Deze ga dan ook vervangen (niet reviseren), het is toch een redelijke eenvoudige klus blijkt.

Hoe was het gevoel van de rempedaal voordat je de remmen ging reviseren?

 

En op welke manier heb je de remmen ontlucht... met draaiende motor of geheel zonder contact?

 

Lucht in je leiding kan een raar verschijnsel geven en zeker als het ook in de ABS modulator zit.

 

Maar fijn dat de remklauwen goed gereviseerd zijn

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik waardeer je mening daar gaat het niet om maar je was er niet blij mee, vandaar. Misschien moet ik er wel aanpassingen in doen.

Vele zijn met meningen niet blij, maar dat is het mooie van dit forum

 

Maar na contact snap je het Jan @@Diver en dat is ook het mooie van dit forum

 

Aanpassing kan, in een werkplaats handboek worden sommige reparaties aangeduid in gradaties 2,3,4,5 enz enz

 

Je kan er bij zetten, deze how to vergt enige technische kennis en geheel op eigen risico

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ontlucht eerst zonder draaiende motor, en later ook nog met een draaiende motor.  Ontluchten is uitgevoerd met een vacuüm setje op de remnippel.

 

Ik heb het idee dat de lekkende hoofdremcilinder er aanwezig was toen ik hem kocht. Ik meen me ter herinneren dat ik toen bij toeval dit verschijnsel opmerkte, en dacht dat het oke was. Degene waarvan ik de auto had gekocht had de auto altijd in onderhoud bij de VAG Dealert in Assen. Er was destijds (net voor dat ik de auto kocht) remolie ververst en een stelmotor vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ontlucht eerst zonder draaiende motor, en later ook nog met een draaiende motor.  Ontluchten is uitgevoerd met een vacuüm setje op de remnippel.

 

Ik heb het idee dat de lekkende hoofdremcilinder er aanwezig was toen ik hem kocht. Ik meen me ter herinneren dat ik toen bij toeval dit verschijnsel opmerkte, en dacht dat het oke was. Degene waarvan ik de auto had gekocht had de auto altijd in onderhoud bij de VAG Dealert in Assen. Er was destijds (net voor dat ik de auto kocht) remolie ververst en een stelmotor vervangen.

Ontluchten moet niet met draaiende motor maar zonder, wat je nog zou kunnen proberen is de ABS bleeding doen via VCDS, ofwel je ABS pomp ontluchten.

Dit doe je in Adres03  Bassic settings.

 

Wat ik altijd doe is nadat de klauw is gereviseerd gelijk ontluchten, vrijgeven en dan naar de volgende klauw om te reviseren.

Dus niet eerst beide klauwen reviseren en dan pas ontluchten.

 

En tsja dan zit er niets anders op om de remclinder te vervangen

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum en zal mij ook later voorstellen.

 

Mijn rechterachterrem van de Passat  benzine jaar 2006  2.0 FSI geschipt fabriek af, loopt nog niet vrij. 1 maand geleden piepte de achterrem, met de computer de stelmotor vrij gemaakt (na montage weer gesteld) schoongemaakt.

 

Het viel ons op dat de zuiger niet goed terug gedrukt kon worden, kostte wel kracht, hij loopt niet vrij dus. Ik sleutel aan  Kreidlers en het lijkt er wel een beetje op de remcilinder van het voorwiel, moet dus zelf te doen zijn toch?

 

Grt,

 

Roland

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden