Ga naar inhoud
  • 0

Wel of niet vervangen?


Herbie

Vraag

Heb kort geleden een lekke band laten repareren in Griekenland, gaat om een Pirelli Cinturato P7 235/40 R19 96 W. Er bleek één klein gaatje aan de zijkant van de band (binnenzijde) te zitten. Op de band is geen beschadiging te zien, weet dan ook niet waar of wanneer de band lek is geraakt. Na bijvullen tot 2,9 Bar verloor de band in ca. 18 uur 0,4 Bar druk (kan je dat een klein lek noemen?).

 

De monteur bekeek nogal bedenkelijk toen hij de band van de velg had gehaald, zou lastig worden de band van binnen te dichten omdat er meerdere lagen aan de binnenkant van de velg zouden zitten (??). Althans... ik denk dat hij me zoiets wilde duidelijk maken in het Grieks. Uiteindelijk heeft hij de binnenkant met lijm en een soort van elastisch materiaal gedicht, tot nu toe werkt dat goed. Toen de monteur zag dat het lek dicht was verzekerde hij me dat ik zonder problemen met de gerepareerde band kan doorrijden. Een nieuwe band zou volgens hem niet nodig zijn.

 

Heb sinds de reparatie al zo’n 1.000 km gereden, band blijft netjes op spanning. Wat ik me nu afvraag na het verhaal van de Griekse monteur (mijn Grieks is niet zo goed ????) :

 

1. Wat zou hij bedoeld kunnen hebben met ‘meerdere lagen’ aan de binnenkant van de band?

2. Waarom zouden meerdere lagen aan de binnenkant van de band het repareren van die band moeilijker maken? (zoals gezegd zat het gat aan de zijkant, niet op het loop lak)

3. Is het wel verstandig om door te rijden op de band, ook al leek het om een klein lek te gaan en lijkt de band na ca. 1.000 km nog steeds goed te zijn?

4. Als het beter is de band te vervangen, is het dan verstandig beide achterbanden te vervangen i.v.m. verschil in profiel als er een nieuwe band op komt? Ik weet niet wat het profiel van een nieuwe band is, maar het profiel van beide achterbanden was bij de laatste bandenwissel 5,6 mm. Band rechtsachter zou dan vervangen moeten worden.

 

Aangezien ik nog in Griekenland zit en nog aardig wat kilometers voor de boeg heb is advies welkom. Probleem is dat de Pirelli band die ik heb niet erg gangbaar is, die zou ik dan ergens moeten laten bestellen. Kan een hoop gedoe worden, maar het is de vraag of het alternatief (met de gerepareerde band doorrijden naar NL en daar eventueel een nieuwe band bestellen) beter/verstandig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het meerder lagen in de band. Bedoelt hij een sael laag. Als je op de ban kijkt staat er als goed is dan op seal insite. Een gat in de wang mag nooit gemaakt worden. ( bij mijn op het werk staat daar de dood straf op). Kans dat de strukteur van de band is aan getast. Waar door je sneller kans hebt op een klap band voor namelijk op snelweg met hogen snelheden.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal mee eens wat Stefan schrijft. Loopvlak bij een sealinside is voorzien van een dikke laag “vloeibaar” rubber die kleine gaatje zelf dicht. Dit zit niet op de wangen van een band.

Ik zou zelf geen risico willen nemen bij een lange rit terug.

Is er niet een bandenzaak die ze voor je kan bestellen of een Vwdealer.

Suc6 in ieder geval en geniet in ieder geval toch een beetje van je vakantie.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

aangepast door EdB6CC
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal mee eens wat Stefan schrijft. Loopvlak bij een sealinside is voorzien van een dikke laag “vloeibaar” rubber die kleine gaatje zelf dicht. Dit zit niet op de wangen van een band.

Ik zou zelf geen risico willen nemen bij een lange rit terug.

Is er niet een bandenzaak die ze voor je kan bestellen of een Vwdealer.

Suc6 in ieder geval en geniet in ieder geval toch een beetje van je vakantie.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Zit nu bij een VW dealer, auto gaat net de brug op. Nu even de vraag of alleen de gerepareerde band vervangen moet worden of ook de andere achterhand. Profiel van beide banden is ongeveer 5,5 mm. Scheelt dat veel met een nieuwe band?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit nu bij een VW dealer, auto gaat net de brug op. Nu even de vraag of alleen de gerepareerde band vervangen moet worden of ook de andere achterhand. Profiel van beide banden is ongeveer 5,5 mm. Scheelt dat veel met een nieuwe band?

Nieuw is afhankelijk van merk meestal zo rond de 8-9mm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er 2 banden betaalbaar zijn zou ik allebei vervangen. Je hebt dan gelijke dotnr ( productieweken) anders nu 1 en die op de achteras laten monteren. Dan voel je het minder met het rijden, doe je voor 1 nwe en een oude dan trekt het stuur meestal een beetje.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achterband kan volgens de VW monteur op doorgereden worden, maar voorband rechts zit ook schade op. Die moet sowieso vervangen worden, laat nu twee nieuwe banden bestellen om op de voorwielen te zetten. De voorband die nog goed is kan dan naar rechtsachter, scheelt alleen wel bijna een mm profiel (voor 4,7 / achter 5,5). Kan dat zonder problemen? Achter heeft de ene band dan 5,5 mm en de andere 4,7 mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een VW-dealer (vrij dun gezaaid hier) eerst de gerepareerde achterband laten controleren. Kon volgens de heren geen kwaad om daar mee door te rijden (geen schade te zien aan de buitenkant van de band):

post-24017-0-60674900-1526910269_thumb.jpg

 

Nu de auto toch op de brug stond gevraagd of ze de band rechtsvoor nog even wilden bekijken, die begon namelijk ook een beetje druk te verliezen:

post-24017-0-34118500-1526910287_thumb.jpg

 

Was even schrikken, op die band was een flinke beschadiging te zien:

post-24017-0-45404400-1526910300_thumb.jpg

 

Nu in ieder geval duidelijk dat een bandenwissel nodig is. Er komen straks twee nieuwe voorbanden op, de goede voorband verhuist naar rechtsachter. Ben ik ook van de gerepareerde band af, geeft toch een beter gevoel.

 

De auto wordt trouwens keurig behandeld bij die VW-dealer: stoel en vloer afgedekt met plastic, en zelfs het stuur en de versnellingspook. Op de foto zijn het ingepakte stuur en ingepakte pook nog te zien:

post-24017-0-34413100-1526910313_thumb.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een VW-dealer (vrij dun gezaaid hier) eerst de gerepareerde achterband laten controleren. Kon volgens de heren geen kwaad om daar mee door te rijden (geen schade te zien aan de buitenkant van de band):

attachicon.gifIMG_0381.jpg

 

Nu de auto toch op de brug stond gevraagd of ze de band rechtsvoor nog even wilden bekijken, die begon namelijk ook een beetje druk te verliezen:

attachicon.gifIMG_0383.jpg

 

Was even schrikken, op die band was een flinke beschadiging te zien:

attachicon.gifIMG_0384.jpg

 

Nu in ieder geval duidelijk dat een bandenwissel nodig is. Er komen straks twee nieuwe voorbanden op, de goede voorband verhuist naar rechtsachter. Ben ik ook van de gerepareerde band af, geeft toch een beter gevoel.

 

De auto wordt trouwens keurig behandeld bij die VW-dealer: stoel en vloer afgedekt met plastic, en zelfs het stuur en de versnellingspook. Op de foto zijn het ingepakte stuur en ingepakte pook nog te zien:

attachicon.gifIMG_0385.jpg

 

Goede keus om naar de dealer te gaan en mooi opgelost! Ik wens je veilige km's. Trouwens al een idee waarom beide wielen/banden rechts aan de binnenkant beschadigd zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goede keus om naar de dealer te gaan en mooi opgelost! Ik wens je veilige km's. Trouwens al een idee waarom beide wielen/banden rechts aan de binnenkant beschadigd zijn?

Ik vermoed 1 van de duizenden diepe kuilen in de wegen aldaar. Heb het zelf gehad in Italië en Kroatië

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goede keus om naar de dealer te gaan en mooi opgelost! Ik wens je veilige km's. Trouwens al een idee waarom beide wielen/banden rechts aan de binnenkant beschadigd zijn?

Ik heb wel een idee waar het gebeurd kan zijn. Hele smalle, onverharde weg naar een oud klooster bovenop een berg. Mooi om te zien, maar er lagen (achteraf gezien) teveel losse en grote stenen op de die onverharde weg. Had misschien beter een Passat Alltrack kunnen nemen (of beter moeten nadenken voordat ik besloot door te rijden op die knollenweg).

 

@@EdB6CC: inderdaad veel kuilen in de wegen hier, topsport om de ideale lijn te vinden. Kan me voorstellen dat de lekke achterband veroorzaakt is door een gat in het wegdek waar ik te hard overheen gegaan ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe banden zijn er vandaag opgezet. Heb nog even een kiekje genomen van de reparatie die vorige week is uitgevoerd. Doet me denken aan het plakken van een fietsband. Iedereen dank voor de adviezen,  was inderdaad het verstandigst om nieuwe banden te nemen.

 

Banden stonden klaar

post-24017-0-49140400-1527090514_thumb.jpg

 

Wisselen...

post-24017-0-39179400-1527090534_thumb.jpg

 

De reparatie waar ik mijn twijfels over had

post-24017-0-26650900-1527090566_thumb.jpg

 

Ben achteraf trouwens blij dat ik bij aanschaf van de auto bandenspanning sensoren als optie heb genomen. Dat de druk rechtsvoor langzaam minder begon te worden was mooi te zien, op basis van die info heb ik de band voor de zekerheid laten nakijken. Maar goed ook!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden