Heb kort geleden een lekke band laten repareren in Griekenland, gaat om een Pirelli Cinturato P7 235/40 R19 96 W. Er bleek één klein gaatje aan de zijkant van de band (binnenzijde) te zitten. Op de band is geen beschadiging te zien, weet dan ook niet waar of wanneer de band lek is geraakt. Na bijvullen tot 2,9 Bar verloor de band in ca. 18 uur 0,4 Bar druk (kan je dat een klein lek noemen?).
De monteur bekeek nogal bedenkelijk toen hij de band van de velg had gehaald, zou lastig worden de band van binnen te dichten omdat er meerdere lagen aan de binnenkant van de velg zouden zitten (??). Althans... ik denk dat hij me zoiets wilde duidelijk maken in het Grieks. Uiteindelijk heeft hij de binnenkant met lijm en een soort van elastisch materiaal gedicht, tot nu toe werkt dat goed. Toen de monteur zag dat het lek dicht was verzekerde hij me dat ik zonder problemen met de gerepareerde band kan doorrijden. Een nieuwe band zou volgens hem niet nodig zijn.
Heb sinds de reparatie al zo’n 1.000 km gereden, band blijft netjes op spanning. Wat ik me nu afvraag na het verhaal van de Griekse monteur (mijn Grieks is niet zo goed ????) :
1. Wat zou hij bedoeld kunnen hebben met ‘meerdere lagen’ aan de binnenkant van de band?
2. Waarom zouden meerdere lagen aan de binnenkant van de band het repareren van die band moeilijker maken? (zoals gezegd zat het gat aan de zijkant, niet op het loop lak)
3. Is het wel verstandig om door te rijden op de band, ook al leek het om een klein lek te gaan en lijkt de band na ca. 1.000 km nog steeds goed te zijn?
4. Als het beter is de band te vervangen, is het dan verstandig beide achterbanden te vervangen i.v.m. verschil in profiel als er een nieuwe band op komt? Ik weet niet wat het profiel van een nieuwe band is, maar het profiel van beide achterbanden was bij de laatste bandenwissel 5,6 mm. Band rechtsachter zou dan vervangen moeten worden.
Aangezien ik nog in Griekenland zit en nog aardig wat kilometers voor de boeg heb is advies welkom. Probleem is dat de Pirelli band die ik heb niet erg gangbaar is, die zou ik dan ergens moeten laten bestellen. Kan een hoop gedoe worden, maar het is de vraag of het alternatief (met de gerepareerde band doorrijden naar NL en daar eventueel een nieuwe band bestellen) beter/verstandig is.
Vraag
Herbie
Heb kort geleden een lekke band laten repareren in Griekenland, gaat om een Pirelli Cinturato P7 235/40 R19 96 W. Er bleek één klein gaatje aan de zijkant van de band (binnenzijde) te zitten. Op de band is geen beschadiging te zien, weet dan ook niet waar of wanneer de band lek is geraakt. Na bijvullen tot 2,9 Bar verloor de band in ca. 18 uur 0,4 Bar druk (kan je dat een klein lek noemen?).
De monteur bekeek nogal bedenkelijk toen hij de band van de velg had gehaald, zou lastig worden de band van binnen te dichten omdat er meerdere lagen aan de binnenkant van de velg zouden zitten (??). Althans... ik denk dat hij me zoiets wilde duidelijk maken in het Grieks. Uiteindelijk heeft hij de binnenkant met lijm en een soort van elastisch materiaal gedicht, tot nu toe werkt dat goed. Toen de monteur zag dat het lek dicht was verzekerde hij me dat ik zonder problemen met de gerepareerde band kan doorrijden. Een nieuwe band zou volgens hem niet nodig zijn.
Heb sinds de reparatie al zo’n 1.000 km gereden, band blijft netjes op spanning. Wat ik me nu afvraag na het verhaal van de Griekse monteur (mijn Grieks is niet zo goed ????) :
1. Wat zou hij bedoeld kunnen hebben met ‘meerdere lagen’ aan de binnenkant van de band?
2. Waarom zouden meerdere lagen aan de binnenkant van de band het repareren van die band moeilijker maken? (zoals gezegd zat het gat aan de zijkant, niet op het loop lak)
3. Is het wel verstandig om door te rijden op de band, ook al leek het om een klein lek te gaan en lijkt de band na ca. 1.000 km nog steeds goed te zijn?
4. Als het beter is de band te vervangen, is het dan verstandig beide achterbanden te vervangen i.v.m. verschil in profiel als er een nieuwe band op komt? Ik weet niet wat het profiel van een nieuwe band is, maar het profiel van beide achterbanden was bij de laatste bandenwissel 5,6 mm. Band rechtsachter zou dan vervangen moeten worden.
Aangezien ik nog in Griekenland zit en nog aardig wat kilometers voor de boeg heb is advies welkom. Probleem is dat de Pirelli band die ik heb niet erg gangbaar is, die zou ik dan ergens moeten laten bestellen. Kan een hoop gedoe worden, maar het is de vraag of het alternatief (met de gerepareerde band doorrijden naar NL en daar eventueel een nieuwe band bestellen) beter/verstandig is.
Link naar reactie
Delen op andere sites
17 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten