Ga naar inhoud
  • 0

Condensor invloed op koelwater?


Hendrik38

Vraag

Hello people,

 

Ik heb mij al eens vaker gemeld over mijn koelingsprobleem in de zomervakantie met mijn sleurhut erachter. Bij zware belasting (brennerpas) loopt de olie (125-130 graden) en de koelwater temperatuur op (tot 110 graden). Ik heb de auto al twee x laten nakijken en alle thermostaten en koelvinnen e.d. werken naar behoren. Nu wil ik toch nog 1 poging wagen om er achter te komen wat het zou kunnen zijn (naast rustiger rijden). Ik keek vanmiddag eens door de gril heen en zag daar dat het blootliggende deel van de condensor van de airco geheel beschadigd is door steenslag en er is geen normaal lamelletje meer te vinden op dat gebied van de condensor die blootligt aan steenslag. Circa 60% van de condensor is nog wel in orde.  Zou het kunnen dat deze 40% ervoor zorgt dat er onvoldoende koelingslucht bij de radiator van de koelvloeistof kan komen? Zou vervangen van de condensor soelaas bieden?

 

Graag jullie mening!

 

Thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn CBAB met handbak zit rond de 100km/h op 95 tot 99 graden afhankelijk van de buiten temp. Ga ik harder rijden rond 105, echt hard rijden tegen de 120 graden, nog niet echt hoger gehad, in de bergen ook max 120, zonder caravan.

hoe lees je onder het rijden eigenlijk de olie temperatuur af

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het goed is aan de onderzijden. Bij je oliefilterhuis. Zit dan een klein zwart pompje. Deze zou als die het niet meer doet een storing kunnen geven. Heb het met een colega er nog over gehad. En die zegt dat je die kan testen. Weet zo uit me hoogt niet hoe dat precies zit. Bekent probleem nee niet egt maar komt wel is voor. Is en blijft een electries deel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nou, die elektrische waterpomp 'is best wel een dingetje' bij de nieuwe dieselmotoren als je het mij vraagt. De B8 heeft er zelfs 3! Ik heb wat gelezen op Motor-Talk, en daar komt het het best wel eens voor dat er een of meerdere vervangen worden. Vaak wordt gezegd dat de opbrengst van de pomp dan te laag is. Ik heb ook een pompje wat hapert volgens mij, doet hij het niet, dan is de olietemperatuur boven de 100 graden (105) als je 100 op de CC rijdt. Werkt hij wel is het onder de 100 graden, (95) graden. De kwaliteit van de pompjes is gewoon teleurstellend.

 

En het is helemaal goed vast te stellen door ff plankgas te geven op de snelweg (in Duitsland) de olietemperatuur zit dan in no-time op de 120 of hoger, en als het pompje wel werkt bereik je pas na 5 of 10 minuten planken een olietemperatuur van boven de 120 graden. De vraag is alleen welke van de drie defect is. En er is geen foutmelding met vag-com te zien.

 

Dus graag wat advies hoe dit aan te pakken, ik ga niet naar de dealer om trial and error door mij te laten bekostigen. @@Stephenvanengelen, wat is de methode om deze pompjes te trouble-shooten?

 

En een 1.6TDI met 135 graden olietemperatuur lijkt me ook een kandidaat voor een defecte electrische waterpomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, die elektrische waterpomp 'is best wel een dingetje' bij de nieuwe dieselmotoren als je het mij vraagt. De B8 heeft er zelfs 3! Ik heb wat gelezen op Motor-Talk, en daar komt het het best wel eens voor dat er een of meerdere vervangen worden. Vaak wordt gezegd dat de opbrengst van de pomp dan te laag is. Ik heb ook een pompje wat hapert volgens mij, doet hij het niet, dan is de olietemperatuur boven de 100 graden (105) als je 100 op de CC rijdt. Werkt hij wel is het onder de 100 graden, (95) graden. De kwaliteit van de pompjes is gewoon teleurstellend.

 

En het is helemaal goed vast te stellen door ff plankgas te geven op de snelweg (in Duitsland) de olietemperatuur zit dan in no-time op de 120 of hoger, en als het pompje wel werkt bereik je pas na 5 of 10 minuten planken een olietemperatuur van boven de 120 graden. De vraag is alleen welke van de drie defect is. En er is geen foutmelding met vag-com te zien.

 

Dus graag wat advies hoe dit aan te pakken, ik ga niet naar de dealer om trial and error door mij te laten bekostigen. @@Stephenvanengelen, wat is de methode om deze pompjes te trouble-shooten?

 

En een 1.6TDI met 135 graden olietemperatuur lijkt me ook een kandidaat voor een defecte electrische waterpomp.

Ik weet dat ze te testen zijn. Met odiss. Maar ik weet niet of dat ook geld voor vcds of dat daar mee gaat.

 

Het klopt dat een B8 er 3heeft maar de waterpomp zelf. Kan ook electriesch aan gestuurd worden. Je het twee pompen.

 

1 voor de onderblok.

1 voor de boven kant van het blok.

En 1 cirulatiepomp. Deze hoor je vaak ook nog na lopen. Om de motor beter en gelijker te laten af koelen.

 

Dit is gedaan om dat de motoren een probleem hadden met op temperatuur komen. De ouderen diesels haddwn het bekende probleem dat het een behoorlijke tijd duurt voor deze op bedrijfs themeratuur was.

 

Maar je zou kunnen gaan meten. Met weerstand. Deze word lager of hoger naarmaten de temperatuur stiegt

 

Ik doe normaal het test progamma af werken. Wandt dan weet je het zeker.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Stephenvanengelen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Bart-sss

 

Hello, ik ben weer terug met de hut. Dit jaar is het met de temperatuur veel beter gegaan dan vorig jaar. De temperatuur is een paar keer richting de 95/100 geweest, maar niet verder. Dit gebeurde vorig jaar wel, terwijl de buitentemperatuur wel veel hoger was dit jaar. Moet ook zeggen dat ik de olietemperatuur op een gegeven moment uit beeld heb gezet omdat ik er beetje panisch van werd bij iedere berg op. Ik heb toen alleen de KVS temp in de gaten gehouden, wat dus best wel goed ging.

De condensor vond de dealer destijds niet verdacht omdat er een actieve aanzuiging achter zit. Ze hebben vervolgens gekeken naar de thermostaat van de DSG. Volgens hun zeggen was deze defect en deze is vervangen.

Ik heb weliswaar de 2.0 liter 4 motion dsg variant met 1800 aan de haak. heb jij ook een DSG? Die electrische waterpompen kan ik mij best voorstellen dat die minder worden trouwens.

Ik ben wel zijdelings op zoek naar een andere auto, omdat ik graag de overstap naar benzine wil gaan maken. Ik betwijfel of dit een vw wordt, ik heb het vertrouwen in het product behoorlijk verloren, Alhoewel de auto wel lekker smoelt bij de caravan :mrgreen:

 

8r7qcwzahehi.jpg

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je voor de reactie! Nee ik heb geen dsg. Had het er gister ook even met me monteur over en gaat ff kijken naar mijn radiateur. Keer schoonmaken en anders een nieuwe erin.

Smoelt zeker goed met de caravan erachter. Erg jammer dat je het vertrouwen in een Volkswagen bent verloren. Zijn ook zeker andere merken die misschien nog betrouwbaarder en meer voor je geld krijgt als bij een Volkswagen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden