Ga naar inhoud
  • 0

Condensor invloed op koelwater?


Hendrik38

Vraag

Hello people,

 

Ik heb mij al eens vaker gemeld over mijn koelingsprobleem in de zomervakantie met mijn sleurhut erachter. Bij zware belasting (brennerpas) loopt de olie (125-130 graden) en de koelwater temperatuur op (tot 110 graden). Ik heb de auto al twee x laten nakijken en alle thermostaten en koelvinnen e.d. werken naar behoren. Nu wil ik toch nog 1 poging wagen om er achter te komen wat het zou kunnen zijn (naast rustiger rijden). Ik keek vanmiddag eens door de gril heen en zag daar dat het blootliggende deel van de condensor van de airco geheel beschadigd is door steenslag en er is geen normaal lamelletje meer te vinden op dat gebied van de condensor die blootligt aan steenslag. Circa 60% van de condensor is nog wel in orde.  Zou het kunnen dat deze 40% ervoor zorgt dat er onvoldoende koelingslucht bij de radiator van de koelvloeistof kan komen? Zou vervangen van de condensor soelaas bieden?

 

Graag jullie mening!

 

Thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Vorige week ook weggeweest met de caravan. Mijn olietemperatuur werd 122 wat ik als hoogste gezien heb bij een vaart van 105 km/u in 5e versnelling en 90km/u in 4e versnelling. Naar mijn mening is een olietemperatuur van 125/130 graden echt niks mis. Koelwatermeter bleef wel gewoon netjes op 90graden staan. Loopt die dan ook op bij jou?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

130 graden olie temperatuur vind ik toch wel hoog. Bij normaal gebruik op de snelweg komt mijn 140 pk TDI met DSG niet boven de 95 graden uit. Pas als ik boven de 140 komt stijgt de temperatuur naar hogere waarden.

Bij langdurig hogesnelheid (boven 170) loopt de temp op tot 120/125 graden. Hoger heb ik m nog nooit kunnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

130 graden olie temperatuur vind ik toch wel hoog. Bij normaal gebruik op de snelweg komt mijn 140 pk TDI met DSG niet boven de 95 graden uit. Pas als ik boven de 140 komt stijgt de temperatuur naar hogere waarden.

Bij langdurig hogesnelheid (boven 170) loopt de temp op tot 120/125 graden. Hoger heb ik m nog nooit kunnen krijgen.

Met caravan erachter? Is wel even anders in de bergen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou de condensor gewoon vervangen. Vroeg of laat begeeft ie het en heb je nog nevenschade aan het aircosysteem.

Had zelf ook zo'n gare condensor. Je wilt niet weten wat ik aan gruis uit de radiateur heb geblazen toen ik de condensor er af had.

Zo'n condensor kost geen drol. Adresje vinden dat hem leegtrekt en afvult. Als je de rest zelf doet ben je voor een goeie 100,- klaar.

 

Ik had trouwens geen koelproblemen, maar trek dan ook geen caravan. Ik heb de condensor gewoon vervangen uit voorzorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

130 graden olie temperatuur vind ik toch wel hoog. Bij normaal gebruik op de snelweg komt mijn 140 pk TDI met DSG niet boven de 95 graden uit. Pas als ik boven de 140 komt stijgt de temperatuur naar hogere waarden.

Bij langdurig hogesnelheid (boven 170) loopt de temp op tot 120/125 graden. Hoger heb ik m nog nooit kunnen krijgen.

 

Geen idee wat hier de exacte reden is, maar mijn vorige 3C met CBAB motor gaf veel lagere olie temperaturen aan dan in mijn latere CFGB motor. Wellicht zit de sensor anders, wordt er anders gemeten, or worden de motoren wellicht ook warmer, ik heb in iedergeval geen idee.

De CBAB zat eigenlijk altijd wel tussen de 85 en 90 graden, en bij langdurig 180km/u+ wilde ie nog wel eens naar de 110 gaan. De CFGB daarentegen zit altijd wel tussen 90 en 95 graden, zo rond de 100 op de cruise met 140km/u, en met 180km/u+ gaat ie aardig richting de 130 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wellicht ook even handig om te vermelden of de Passat wel of niet is voorzien van de optie versterkte Motorkoeling. Ik weet dat die optie bestaat, en de meerprijs valt reuze mee. Ik weet alleen niet hoe je aan je auto kan zien of die optie meebesteld is door de eerste eigenaar. Misschien dat @@Stephenvanengelen dat wel weet en even met ons wil delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wellicht ook even handig om te vermelden of de Passat wel of niet is voorzien van de optie versterkte Motorkoeling. Ik weet dat die optie bestaat, en de meerprijs valt reuze mee. Ik weet alleen niet hoe je aan je auto kan zien of die optie meebesteld is door de eerste eigenaar. Misschien dat @@Stephenvanengelen dat wel weet en even met ons wil delen?

Ik weet dat bij audi die standaard zonder trekhaak geleverd is. Ook de motor koeling aan gepast moet worden. Ik heb het bij een volkswagen tot dis ver nog niet mee gemaakt. Maar dan moet ik even in de pr code lijst gaan duiken. Of dit te leveren was. En zal van de week even me zelf studies op zoeken. daar kan het ook nog in staan.

 

Maar ik kan altijd gaan zoeken als je dit wilt weten. Zou morge sowieso is in mijn pr code lijst gaan zoeken

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Stephenvanengelen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag even gekeken. Maar je kon een auto met of zonder trekhaak bestellen. Maar kon nergens terug vinden over andere koeling.

 

Waar je ook nog naar kan kijken is je extra waterpomp. Dit is een electries pomp. Deze zorgt voor de extra circulatie. Deze kan ook slecht zijn en onder zwaren om standigheden niet het gewenste reseltaat halen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het goed is aan de onderzijden. Bij je oliefilterhuis. Zit dan een klein zwart pompje. Deze zou als die het niet meer doet een storing kunnen geven. Heb het met een colega er nog over gehad. En die zegt dat je die kan testen. Weet zo uit me hoogt niet hoe dat precies zit. Bekent probleem nee niet egt maar komt wel is voor. Is en blijft een electries deel.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Hendrik38 toevallig de condensor of radiateur nog vervangen en was het daarmee opgelost? Wij komen net terug vanuit zuid Frankrijk en de Passat heeft het echt fantastisch gedaan ondanks de 1.6tdi met caravan van 1350kg.

Wel liep de Passat ook wat warm. De koelwatermeter liep ook op naar 110 graden bij een aantal beklimmingen op de a89. Olie was 135 graden toen. Meende ook wel plankgas naar boven te willen in zijn 3 met 70km/u. Misschien beter met 50km/u naar boven moeten gaan.

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden