Ga naar inhoud
  • 0

Getik/getok achter, rechtsvoor.


lonnebol

Vraag

Beste leden,

 

Ik heb, eigenlijk al zo lang ik mijn 3C heb, een tik ergens onder de auto. Ondertussen zijn de schokbrekers vervangen, de remmen gecontroleerd en goed vastgezet, de ophanging bijna compleet vervangen, een trillende motorsteun vervangen, beide buitenspiegels waar het glas deel losliet, ophanging van de uitlaat bekeken en is ok en alles waar maar speling op kan zitten is door drie monteurs gecontroleerd. Alles zit zoals het moet zitten. Ik heb ook alle losse spullen uit de auto een paar keer gehad, maar ook dan bleef het getik.

 

Het getik doet zich met name voor in woonwijken met drempels, hobbels in de weg e.d. De tik is altijd hetzelfde, maar lijkt iedere keer ergens ander vandaan te komen: voor, achter, links, rechts. Met verschillende mensen er naar geluisterd en gekeken en eigenlijk komen we maar niet tot een gemeenschappelijke conclusie.

 

Uiteraard heb ik her en der zitten rondlezen online en nu kwam ik een verhaal tegen over getik door losse plaatjes in een demper van de uitlaat en/ of katalysator. Ik wil een dezer dagen weer even onder de auto kruipen om bij de middendemper te kijken en eens op te tikken. De einddemper heb ik al kunnen controleren en hier hoor ik in ieder geval niks aan (voor zover ik dat kan beoordelen). Hoe zou het allemaal moeten klinken of hoe kan ik checken of intern bij de uitlaat iets mis is? En in het geval dat dit het probleem is, is dit goed op te lossen? Ik heb ook even gekeken naar wat een middendemper ongeveer kost, maar ik kan de middendemper voor mijn motor (BKP) nergens vinden. Ik kom in ETKA het volgende nummer tegen 3C0253409T. Deze vind ik nergens online.

 

Ik word echt wanhopig van het getik. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het geluid van diverse plaatsen komt lijkt het me niet dat het met je uitlaat te maken heeft, die blijft als het goed is op dezelfde plaats zitten :wink:

 

Ligt er geen los moertje/boutje los tussen je bodemplaat, dat kan ook binnen bepaalde grenzen van de ene naar de andere kant rollen?

Dat is wel een klus om dat te achterhalen, met een paar mensen in de auto gaan rijden en dan uitvogelen wie het geluid ergens hoort zodat je grofweg kan bepalen waar het zit.

 

Ik kan er ook niet tegen en blijf ook altijd zoeken tot ik het gekraak en gerammel gevonden heb.

 

Succes en ik ben benieuwd wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een hardnekkig probleem wat me langzaamaan tot waanzin drijft, maar ik weiger me gewonnen te geven. 

 

De hitteschilden hebben wel wat speling, maar ze zitten overal vast waar ze vast horen te zitten, dus dat lijkt het mij ook niet te zijn.

 

Wat ik wel ook van verschillende mensen heb begrepen is dat de plek waar je het denkt te horen niet per se de plek is waar het probleem zich voordoet. Collega had in zijn auto een trilling van een veertje bij zijn handrem in de middenconsole, terwijl het geluid uit de motorruimte leek te komen. Het resoneert gewoon alle kanten op.

 

Als iemand nog tips heeft waar ik kan kijken of controleren, houd ik mij aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub heeft bij mij in de auto gereden, maar uiteraard was er tijdens de testrit nul komma nul te horen. Echt helemaal niks. Ook niks opmerkelijks onder de auto op de brug te zien. Enige was iets bij een schokdemper. Advies is om de schokdempers eens te wisselen en kijken of dat helpt.

 

Daarom de oproep: is er iemand die zijn oude originele en nog goede schokdempers zou willen uitlenen dan wel voor een zacht prijsje aan mij wil overdoen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb tweedehands schokdempers achter gemonteerd (dank @@dieseltje). Helaas is de tik (of tok) er nog steeds. Bij tijd en wijlen is het een tijdje weg en op een ander moment komt het net zo goed weer terug. Ik ben echt radeloos. Remmen zijn onlangs vervangen, zowel voor als achter, lijkt allemaal goed te zitten. Dempers zitten ook goed vast, complete ophanging achter is vervangen, motorsteun vervangen. Veren waren bij het vervangen van de ophanging ook in orde, maar wie weet daar nog iets dat getik kan veroorzaken? Ik las op Duitse fora nog iets over lasnaden die kunnen gaan schuiven bij de balk onder de hoedenplank. Iemand hier bekend mee? Ging daar wel specifiek om een Passat CC.

 

Nog iemand tips of zaken die gecontroleerd kunnen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan het je koppelstang niet zijn? Ik heb ook zoiets gehad en toen bleek de koppelstang gaar te zijn. Klachten m.n. bij snelheden beneden de 50 en klinkers

Ik heb het ook bij hogere snelheden, soms, maar vooral inderdaad bij lage snelheden in de woonwijk.

 

De koppelstang is ook vervangen met het wisselen van de andere delen van de ophanging. Zou het erg schokkend vinden als dat het is, maar voor het geld dat zo'n ding kost wil ik het nog wel eens vervangen.

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik begin mij af te vragen of het misschien voor de homokineet en/of lager is. Na beetje zoeken op deze twee onderdelen kwam ik gelijksoortige ervaringen qua geluiden tegen. Nu schoot mij vandaag ook te binnen dat een keer bij het vervangen van de banden ik door de monteur op homokineetvet op de velg werd gewezen (rechtsvoor). Hij zei dat de hoes er nog vrij nieuw uitzag (was vlak nadat ik de auto gekocht had). Misschien heeft de homokineet in de periode daarvoor toch te veel rotzooi binnen gekregen. Toevallig heb ik al twee lagers voor de vooras liggen, dus deze kunnen er altijd onder. Kan ik nog iets controleren aan de homokineet? Bij het maken van een bocht naar links hoor ik rechtsvoor de tik/tok/knak. Moeten homokineten aan beide zijden vervangen worden of kun je ook een zijde doen? Is deze klus zelf uit te voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub, @@dieseltje en anderen.

Zojuist nog even onder de auto naar de aandrijfassen gekeken, n.a.v. dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=TOGV1Dvmx4k. Het lijkt mij duidelijk dat het onderstaande (eerste filmpje) niet hoort. Eerste filmpje is rechts, waar ik getik hoor, andere is links.

https://1drv.ms/v/s!AqGbjaAtE1JokrcYPddXHqtroC5zHw
https://1drv.ms/v/s!AqGbjaAtE1JokrcX9-uB8EXivX3KGQ

Duidelijk speling op rechts, nul op links. Mij lijkt het vervangen van de complete aandrijfas de beste optie: https://www.autodoc.nl/skf/7303770

 

Is dit het onderdeelnummer: 1K0 407 272 RB of 1K0 407 764 LX voor rechts? Is het raadzaam ook de linkerkant te doen of is dit niet noodzakelijk?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden