Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotor V71 demonteren


rvandenb

Vraag

De stelmotoren die luchtflappen en daarmee de luchtstromen van de airco aansturen worden steeds slechter. Ik moest er nodig wat onderhoud op doen. Ik heb door flink te zoeken ons forum en ook daarbuiten, al aardig wat informatie gevonden over hoe je bij deze stelmotoren kunt komen zonder het complete dashboard er uit te moeten halen.

 

Ik heb de V68, waar je met enige moeite bij kunt als je het handschoenkastje uitbouwt, redelijk eenvoudig kunnen demonteren, reviseren en weer ingebouwd. Die werkt nu storingsvrij. De V70 die vlakbij zit en recht achter de middenconsole gepositioneerd is komt later aan de beurt.

 

Nu het handschoenkastje toch nog niet op z'n plaats zit dacht ik, ik kijk even verder of ik de V71 er uit kan krijgen. Dat blijkt lastiger dan gedacht.De V71 zit ergens helemaal linksachter bij de verdeelkast en (verdamperhuis??). Afgezien van het feit dat het een lastige plek is vraag ik mij af hoe ik 'm er uit krijg. Ik zie namelijk maar één T15 schroef zitten ik los zou kunnen maken. Het zouden er 2 moeten zijn. Wat moet ik evt. nog meer uitbouwen.

 

Wie heeft ervaring met de V71en kan mij wat aanwijzingen geven hoe te werk te gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Afgelopen zondag de V71 vervangen en een nieuwe gemonteerd. Basic settings gedaan en de foutcode gewist.

 

Vandaag nog eens uitgelezen en geen foutcode meer..

Hi Ron, goed te lezen dat "mijn V71" een goede bestemming heeft gekregen en het probleem heeft opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijkt dat bij mijn naast de V70 & V71 ook de V85 niet wil. Ben ik weer lekker mee

 

Daar naast heb ik wat in de: A/C-Pressure Switch. (F129) Komt deze doordat de kleppen etteren? Weet iemand dat? Of moet ik die ook vervangen en waar zit die bij ons?

 

b006654c7b3a51906652365225266bd3.jpg

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Effe op Google kijken onder A/C-Pressure Switch. (F129), zo op het eerste gezicht word je daar iets wijzer. 

Dat dacht ik ook. Tot de traantjes over me wangen rolde. Kan er genoeg over vinden maar niet waar die bij mijn zit (w8) iig nergens op de aangegeven foto’s. Ik doe strakkies nog een poging bij de auto misschien zit ie bij mijn ergens anders wat dieper op de leiding.

Her en der (gerrit oa) lees ik dat hij niet veel meer doet dan beveiligen van de compressor tegen te hoge en/of lage drukken door bv warmte niet kwijt kunnen en of leeg, verstop airco systeem.

 

Ben iig de V85 error en V70 error kwijt. (Op dit moment) Na zelfdiagnoze clima - wissen van fouten (op clima) - basic setting via VCDS.

alleen die V71 blijft terug komen.

 

Eerst maar ff verder in het systeem duiken en checken op lekkage oid. Vorig jaar gevult (na motor wissel) en doet nu niets meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hee ik krijg het toch niet voor elkaar. ????

Ik heb er nu een “opgelapte” stelmotor in zitten (V71)

 

Nu doe ik een output test in VCDS maar die lijkt niet uit zichzelf te stoppen. Hoort dat?

Duurt toch echt veel langer dan de output zelf test van de clima. (Contact uit-> Recirculatie+econ vast houden -> contact aan).

 

dan kom ik op dat basic settings verhaal. 08HVAC->Basic settings. Dan vraag hij om een groep om te kunnen starten, deze zou voor de V71 [005] moeten zijn.

 

post-23215-0-78037200-1530878161_thumb.png

 

Moet ik alle groepen met een stelmotor appart de basic settings doen?

Want het werkt niet. Fouten blijven terug komen. Of moet ik eerst rondje rijden en knoppen drukken? Zodat ze weer eens alle posities gezien hebben?

aangepast door Flying Dutchman
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ben weer wat verder. Tis niet de motor van V71 die stuk is. Maar de as van de klep(pen) onder het interieurfilter. Deze houd de klep niet vast. ik hoor en zie het motortje ook gewoon ze ding doen.

 

Heb de stelmotor (zonder motor) terug geplaatst in de reserve unit om de kijken wat hij nou eigenlijk doet in welke volgorde. Dit nagebootst in de auto en toen werd meteen duidelijk dat de binnenste van de twee kleppen niet omhoog komt omdat die dol is, totdat de buitenste klep aan de buurt is dan komen de twee Assen/hefbomen tegen elkaar en wil hij ze allebei tegelijk omhoog duwen en dat gaat niet.

 

Zonder de hele unit te vervangen krijg ik die as nooit meer werkend ben ik bang. Tenzij iemand een idee heb hoe ik deze metalen as vastgelijmd krijg aan de plastic klep.

 

Maw, ik laat die V85 ook voorlopig maar ff zitten. ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klein succesje nog in het verhaal. Heb de boel ff goed vet gemaakt. Geleiders stiffies van die armpjes die de kleppen draaien en de kleppen zelf zodat de boel lekker glijd.

ca8946e24826938bafe1d0f3af0b0f20.jpg

Motortje kan nu ze ronde iig afmaken heeft geen weerstand meer valt ook niet meer in storing. De tunnel voor recirculatie stand wordt voor 95% afgesloten. Frisse lucht 100%.

Nu nog zien hoe ik die as goed in die klep vast krijg voor 2x100%

 

Me dag toch niet helemaal ........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klein succesje nog in het verhaal. Heb de boel ff goed vet gemaakt. Geleiders stiffies van die armpjes die de kleppen draaien en de kleppen zelf zodat de boel lekker glijd.

ca8946e24826938bafe1d0f3af0b0f20.jpg

Motortje kan nu ze ronde iig afmaken heeft geen weerstand meer valt ook niet meer in storing. De tunnel voor recirculatie stand wordt voor 95% afgesloten. Frisse lucht 100%.

Nu nog zien hoe ik die as goed in die klep vast krijg voor 2x100%

 

Me dag toch niet helemaal ........

 

Je bent er bijna moet je maar denken. Als de klep nog niet helemaal afsluit zit 'ie toch nog niet helemaal goed in positie. Het is een kwestie van wat proberen. De laatste keer lukte het mij door de 2 schroefjes waar de flapmotor mee vastzit bijna helemaal los te draaien zodat er ruimte kwam om de boel in verschillende posities te zetten en ook de flappen te bewegen. En dat alles met je hoofd zo diep onder het DB dat je nog net kan zien wat je doet terwijl je jezelf ook nog bijlicht met een lampje.

 

Je bent gewoon een ware kunstenaar als het lukt..!! :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden