Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotor V71 demonteren


rvandenb

Vraag

De stelmotoren die luchtflappen en daarmee de luchtstromen van de airco aansturen worden steeds slechter. Ik moest er nodig wat onderhoud op doen. Ik heb door flink te zoeken ons forum en ook daarbuiten, al aardig wat informatie gevonden over hoe je bij deze stelmotoren kunt komen zonder het complete dashboard er uit te moeten halen.

 

Ik heb de V68, waar je met enige moeite bij kunt als je het handschoenkastje uitbouwt, redelijk eenvoudig kunnen demonteren, reviseren en weer ingebouwd. Die werkt nu storingsvrij. De V70 die vlakbij zit en recht achter de middenconsole gepositioneerd is komt later aan de beurt.

 

Nu het handschoenkastje toch nog niet op z'n plaats zit dacht ik, ik kijk even verder of ik de V71 er uit kan krijgen. Dat blijkt lastiger dan gedacht.De V71 zit ergens helemaal linksachter bij de verdeelkast en (verdamperhuis??). Afgezien van het feit dat het een lastige plek is vraag ik mij af hoe ik 'm er uit krijg. Ik zie namelijk maar één T15 schroef zitten ik los zou kunnen maken. Het zouden er 2 moeten zijn. Wat moet ik evt. nog meer uitbouwen.

 

Wie heeft ervaring met de V71en kan mij wat aanwijzingen geven hoe te werk te gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelf heb ik (nog) geen ervaring met het uitbouwen van deze stelmotor maar heb wel de how to voor je toegevoegd als PDF. Mag ik vragen hoe je de andere stelmotor hebt gereviseerd waardoor deze nu storingsvrij functioneert?

Heel erg bedankt voor de How-To. Alhoewel mijn Passat er een uit 2003 is kan ik er heel bruikbare informatie uit halen.

 

De V68 is goed te bereiken linksachter in de ruimte van het handschoenkastje. Ik heb eerst de stelmotor in een uiterste stand gedraaid met de temperatuur maximaal te zetten (Of minimaal dat weet ik even niet meer). Dat komt het uitbouwen ten goed.

 

De 3 torx schroeven kun je beter losdraaien met een steeksleuteltje maat 5.5. Eenmaal los moet je het motortje zo draaien dat de verbinding met het kunststof stangetje los komt. Wel met beleid doen anders kan er wat stuk gaan.

 

Het motortje bestaat uit 2 delen dat vastzit met clips rondom. Met 2 niet al te grote schroevendraaiers lukt het wel ze van elkaar te doen. Ook weer voorzichtig te werk gaan.

 

IMG 0286

IMG 0287

 

Eenmaal open is het zaak om eerst even rustig te kijken hoe het er van binnen uitziet. Een drietal tandwielen, een elektromotor en een potmeter (of hoe heet zoiets)? Nadat de motor er uit gewipt is (schroevendraaier gebruiken) bewegen de tandwielen vrij. In de uiterste stand de tandwielen 1 voor 1 schoongemaakt met een schoon doekje en ook de potmeter optisch schoongemaakt met een wattenstaafje.Je kunt er ook contactspray op spuiten als het erg vervuild er uitziet. De tandwielen wat invetten. Zeker niet te veel. Daarna alles weer terug monteren in omgekeerde volgorde. Dit is gewoon goed te doen als je er de tijd voor neemt

 

De V71 is een lastpost waar je maar moeilijk bij kan. Wie heeft er ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog een nieuwe V71 Artikel 8D1820511G  van Febi Bilstein liggen.

Vdub heeft deze bij mij in februari weer aan de praat gekregen maar er is heel lastig bij te komen, gaspedaal moet je ook verwijderen.

Vervelend klusje.

 

Het gaspedaal verwijderen? Ik denk dat je je vergist in de locatie van de V71. Die zit uiterst rechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik meende dat het om een 3C ging. Ik zal straks de 2003 how to posten.

Dat is inderdaad een potmeter en het schoonmaken zoals je omschrijft heb ik al eens eerder geprobeerd maar loste het getikt/geklepper niet op. Maar ook nu heb ik het weer over een 3C

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vond destijds een klein korreltje kunststof tussen het vet tussen de tandwielen. Zoiets bemoelijkt  natuurlijk het draaien van de tandwielen. Maar ik neem aan dat je de boel zorgvuldig hebt nagekeken. Had je de stelmotor eens doorgemeten? Bij het variëren van de stand van de stelpoten (de potmeter draait dan) zou je de variatie in weerstand moeten kunnen constateren.

 

Ik houd me aanbevolen voor de 3BG How-To.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo te zien is het voor de 2003 Passat inderdaad een intensieve klus. Deze screenshot laat zien zoals dit gedaan zou moeten worden. 

 

post-26100-0-67344100-1523817521_thumb.png

 

Zoals je kunt zien dient ook het dashboard uitgebouwd te worden (wie heeft dat in vredesnaam bedacht)

 

Hopelijk weet iemand hier een manier om dit te voorkomen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb met m'n hoofd al een paar keren onder het dashboard gelegen en de boel bekeken. Het bijzondere van deze stelmotor is dat deze niet alleen 2 uit elkaar wijkende armen heeft maar daar aan bevestigd een kunststof onderdeel (witte halve schijf) met sleuven waar de pallen (1 van kunststof en 1 van metaal) door heen glijden van de twee kleppen, die de buitenlucht inname regelen, doet bewegen. Is dus wel even opletten in welke stand van de kleppen de stelmotor gedemonteerd wordt. In die stand moet ie natuurlijk ook weer terug gemonteerd worden.

 

Hier zie je een filmpje van de V71 Stelmotor

 

Ik ga het bij de eerste de beste gelegenheid gewoon maar eens proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zal dan de V85 zijn in jouw geval. Daar kun je ook niet zomaar bij inderdaad.

 

Ik ben op zoek gegaan naar het (althans in de tekening) bovenste bevestigingspunt. Ik kon het steeds niet vinden, Vreemd dacht ik het moet toch ergens zitten? Terugkijkend naar de instructie die Heatsink postte leek het mij zinvol om met een fel lampje maar eens langs de stelmotor te schijnen en ja hoor. Een stuk dieper zat daar het tweede bevestigingspunt (met letter A aangeduid). Zo'n 15 centimeter dieper. :?

 

Ik heb nu een verlengde bit-schroevendraaier nodig. Die moet ik eerst kopen want die heb ik niet en verder een T15 bitje.Dan lukt het vast wel. Ik heb verder het idee dat het demonteren makkelijker gaat wanneer de stelmotor eerst in de ontwaseming stand wordt gezet. Daarna de motor uit te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou het is me gelukt de V71 er uit te krijgen en schoon te maken. Na 'm opnieuw ingevet te hebben en weer in elkaar gezet te hebben wilde ik 'm natuurlijk zo snel mogelijk terug plaatsen. Dat terugplaatsen dat ging wat lastiger dan gedacht. Het lukte mij pas na een derde poging. Wat het lastig maakt is dat jij erg moeilijk kunt zien en je met je nek in een scheve positie zowel een lamp als de bithouder moet zien te bedienen. Daarbij komt nog dat het belangrijk is om de stelmotor op exact dezelfde stans terug te zetten als dat je hem uitgebouwd hebt. Een paar foto's maken helpt dan. Ik had 'm in de uiterste stand gezet bij ontwaseming. De kleppen (dubbele) die buitenlucht toelaten zijn dan beiden dicht. De witte arm van het motortje staat dan ook (zo ver als mogelijk) naar buiten. Het handschoenenkastje weer terug gemonteerd. 

 

Helaas voor mij dat de stelmotor nog steeds een foutboodschap geeft in VCDS "Faulty". Op zich werkt de stelmotor wel maar hapert soms. Ik zal 'm bij gelegenheid maar eens vervangen. Ik weet nu hoe het moet.

 

@@Marceltdi : Als je die V71 nog hebt liggen ben ik wel geïnteresseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Motor zit er in maar na een paar bewegen valt die weer in storing. Lijkt erop dat 1 van de kleppen iets tegenhoudt. Vandaag of morgen maar weer eens verder kijken. Kwam er helaas wel achter dat ook voor de bodem nat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden